Grilstad

Grilstad erstatter 150 tonn ny plast med resirkulert

Del
De mest solgte kjøttpåleggene fra Grilstad vil i løpet av februar bli levert til butikkene i en emballasje som består av minst 2/3 resirkulert plast. Dermed erstatter Grilstad 150 tonn ny plast med resirkulert. – Blant de store spekematleverandørene i Norge er vi nå ledende på bærekraftig emballasje. Det er vi stolte av, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig i Grilstad AS.
Jørgein Nicolay Wiig, konsernsjef i Grilstad AS. Foto: Grilstad.
Jørgein Nicolay Wiig, konsernsjef i Grilstad AS. Foto: Grilstad.

De mest solgte kjøttpåleggene fra Grilstad vil i løpet av februar bli levert til butikkene i en emballasje som består av minst 2/3 resirkulert plast. Dermed erstatter Grilstad 150 tonn ny plast med resirkulert. – Blant de store spekematleverandørene i Norge er vi nå ledende på bærekraftig emballasje. Det er vi stolte av, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig i Grilstad AS.

– Vi vet at stadig flere forbrukere tar valg ut fra miljøhensyn. Mange vil gjerne velge den mest bærekraftige emballasjen. Derfor har vi preget «2/3 RESIRKULERT» i plasten på baksiden av pakningene med resirkulert plast når vi nå relanserer Grilstad-sortimentet med ny logo, forteller Wiig. Pakningene med resirkulert plast er også merket med et eget symbol: et grønt hjerte.

Grilstad har samarbeidet med den internasjonale emballasjeprodusenten Wipak om utvikling av den nye emballasjen, som både beskytter produktet, holder matsvinnet nede og gir minst mulig miljøavtrykk. Grilstad er først i Norge til å ta i buk resirkulert plast fra Wipak, i første omgang i den flate emballasjen til de tre bestselgerne Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.

Økt andel resirkulert plast reduserer utslipp og er et viktig ledd i EUs satsning på sirkulær økonomi. Økt bruk av gjenvunnet plast vil også bidra til at mer plast blir samlet inn og sortert. – Mye plastemballasje går til resirkulering, men for å ha en sirkulær økonomi må vi også ha økt etterspørsel etter den resirkulerte plasten. Dette er det flott at Grilstad gjør noe med, sier Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge, selskapet som sørger for finansiering og drift av returordningene for plastemballasje her i landet.

– I Grilstad tenker vi langsiktig og satser på kvalitet, innovasjon og produktutvikling. På de fire anleggene våre har vi allerede sluttet å bruke fossilt brensel. Og vi utvikler sunnere produkter med mindre salt og fett, sier konsernsjef Jørgen Wiig.

Samtidig med lanseringen av resirkulert emballasje får Grilstad ny logo. Mange som har levd noen år, vil nikke gjenkjennende til matklokka over navnet. Matklokka på Grilstad gård er tilbake etter at den forsvant fra logoen i 1994. – Den nye logoen illustrerer at Grilstad er forankret i både moderne og tradisjonelle verdier. For oss er nyskaping og bærekraft uløselig knyttet til skikkelig håndverk, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig.

Nøkkelord

Kontakter

Jørgen Nicolay Wiig, konsernsjef i Grilstad AS
907 90 740 / jorgen.wiig@grilstad.no

Bilder

Jørgein Nicolay Wiig, konsernsjef i Grilstad AS. Foto: Grilstad.
Jørgein Nicolay Wiig, konsernsjef i Grilstad AS. Foto: Grilstad.
Last ned bilde
Den tradisjonsrike Jubelsalamien med ny logo og emballasje i resirkulert plast. Foto: Grilstad.
Den tradisjonsrike Jubelsalamien med ny logo og emballasje i resirkulert plast. Foto: Grilstad.
Last ned bilde
Den nye emballasjen til Grilstad består av 2/3 resirkulert plast. Foto: Grilstad.
Den nye emballasjen til Grilstad består av 2/3 resirkulert plast. Foto: Grilstad.
Last ned bilde
Ny logo: Den tradisjonsrike matklokka er tilbake i Grilstads nye logo. Foto: Grilstad.
Ny logo: Den tradisjonsrike matklokka er tilbake i Grilstads nye logo. Foto: Grilstad.
Last ned bilde

Lenker

Om Grilstad

Grilstad
Grilstad
Ranheimsvegen 129b
7053 Ranheim

https://www.grilstad.no/

Grilstad AS startet som spekepølsefabrikk i Trondheim i 1957 og er markedsleder innen spekevarer: Spekepølse under Grilstad-merket, spekemat under Stranda-merket og premium spekemat under Tind-merket. Grilstad er også markedsleder innen frosne hamburgere. Grilstad har 405 ansatte fordelt på fire egne produksjonsanlegg i Trondheim, Stranda, Brumunddal og Østersund, og egne salgs- og markedsorganisasjoner for dagligvare og storkjøkken.

Følg pressemeldinger fra Grilstad

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grilstad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grilstad

Grilstad, Jæder, fire kommuner og lokale bønder bygger nytt slakteri i Gudbrandsdalen7.10.2021 15:19:43 CEST | Pressemelding

Grilstad, Jæder, lokale bønder og fire kommuner investerer til sammen 300 millioner i å bygge og drive Gudbrandsdal Slakteri på Otta. Både slakting, skjæring og foredling av storfe og småfe skal foregå på det nye slakteriet. – Gudbrandsdal Slakteri skal bli Norges mest bærekraftige slakteri, sier Grilstad-sjef Jørgen Wiig. Han mener det skapes ny historie på Otta når byggingen av slakteriet starter neste år.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye