Gratulerer med sosialarbeiderdagen!

I dag er den internasjonale sosialarbeiderdagen. FO vil gratulere alle barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere.

Hvert år arrangeres sosialarbeiderdagen på den tredje tirsdagen i mars over hele verden. FOs forbundsleder Mimmi Kvisvik vil gratulere alle sosialarbeidere med dagen og takke dem for innsatsen under koronakrisen.

– Hver dag jobber sosialarbeidere for å skape et bedre samfunn. Et samfunn hvor barn, ungdom og eldre med ulike utfordringer og ressurser skal få et trygt og godt liv. Det gode samfunnet kommer ikke av seg selv, sier hun.

FO er fagforeningen for sosialarbeidere. De organiserer over 31 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. Kvisvik mener at det siste året har vist verden hvilken viktig jobb disse profesjonene gjør.

– Sosialarbeidere har sørget for at familier har penger å leve av. De har hjulpet barn som har det vanskelig og forklart det uforklarlige til personer med utviklingshemming. Kriser rammer alltid hardest dem som har mest å slite med fra før, sier FO-lederen.

Sosialarbeideredagen ble ikke feiret i 2020. Bare noen dager før erklærte Erna Solberg de strengeste tiltakene i fredstid og starten på koronakrisen i Norge.

– I fjor hadde medlemmene våre viktigere ting å gjøre. Noen gikk i karantene med dem som trengte omsorg døgnet rundt, andre gikk inn i helseberedskapen, noen var der for barna som trodde de var helt alene.

Selv om pandemien enda ikke er over har Kvisvik en tydelig beskjed til sosialarbeidere i Norge.

– Krisen er ikke over, men i dag takker vi dere for den jobben dere har gjort, og fortsetter å gjøre. Barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere, vær stolte sosialarbeidere. Jobben dere gjør er uvurderlig og betyr mye for mange. Gratulerer med sosialarbeiderdagen, avslutter FO-lederen.

Sosialarbeiderdagen blir markert digitalt på www.sosialarbeiderdagen.no fra kl. 0900.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Livesending fra kl. 0900

Fellesorganisasjonen (FO) har siden 1993 vært fagforeningen for sosialarbeidere. Vi organiserer nærmere 35 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere i Norge.

Medlemmene våre utgjør hjertet i velferdsstaten og har ekspertkompetanse innenfor pleie og omsorg, rus og psykiatri, barnevern, skole og Nav. Deres fagkunnskap hjelper. Sosialarbeidere skaper verdier og muligheter til det beste for den enkelte, deres pårørende og samfunnet som helhet. Uten dem vil helsemessige og sosiale belastninger ramme flere og hardere. FO er deres fagforening.

Vi står opp for dem, som står opp for andre.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesorganisasjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.