Gjør jernbanen klar for fornying og fest
Den nye Follobanen og den «gamle» Østfoldbanen skal kobles sammen med dagens jernbanespor på Oslo S og Ski. Det er en stor og kompleks jobb, som krever at togtrafikken stenges og erstattes av buss-for-tog.
– Den nye Follobanen øker kapasiteten på jernbanen, både for passasjertog og godstrafikk. Vi får dobbelt så raske reiser mellom Oslo og Ski og forventer også færre forsinkelser og innstilte avganger – når den nye strekningen åpnes i desember, sier Stine Undrum, konserndirektør for utbygging i Bane NOR.
Festivitas på Ski
Allerede 8. august åpner den nye stasjonen i Ski, etter sammenkobling av nye og gamle spor, og installering og testing av et nytt signalanlegg.
– Det blir stort! Dette tror jeg folk har sett fram til lenge. Vi gleder oss til feiringen og til å ta i bruk et nytt, funksjonelt og flott knutepunkt for kollektivtrafikken, sier Undrum.
Vil forebygge trøblete gjenåpning
De siste årene har ikke oppstarten etter sommerens arbeider gått helt smertefritt. Når trafikken igjen skulle vært i rute, har vi opplevd forsinkelser og innstilte avganger.
– Vi har ikke klart å åpne togtrafikken slik vi har lovet. Det er ikke bra, og nå jobber vi hardt for å forebygge trøbbel i oppstarten i august, sier utbyggingsdirektøren.
Hun forklarer at arbeidet på Oslo S skal være ferdig i god tid før gjenåpning. Det skal gi oss tid til testing og eventuell feilsøking. I Ski skal nytt materiell prøves og sjekkes underveis i utbyggingen, så snart det er på plass.
– Vi gjør det vi kan for å unngå vansker. Det jobbes systematisk, nøye og hardt for at reisende skal få et godt og fungerende togtilbud når trafikken settes i gang igjen, sier Undrum.
River bybrua i Drammen
Vest for hovedstaden jobbes det iherdig på et annet stort prosjekt. Mellom Drammen og Kobbervikdalen bygges det nytt dobbeltspor og i Drammen sentrum skal stasjonen oppgraderes til et moderne og framtidsrettet kollektivknutepunkt.
Sommeren vil bringe med seg store og synlige endringer: Bybrua og togparkeringen ved Drammenselva rives. I tillegg skal Brakerøya stasjon oppgraderes slik at det blir mulig å snu togene der. Det må til når kapasiteten på Drammen stasjon blir redusert fra påsken neste år, for videre utbygging.
Det nye dobbeltsporet skal stå klart høsten 2025, og med det økes kapasiteten på linja. Da blir det mulig å kjøre fire tog i timen, hver vei, mellom Tønsberg og Oslo.
Flere tog til Gjøvik og Jaren
Gjøvikbanen er i ferd med å oppgraderes for 1,3 milliarder kroner. I sommer legges det siste grunnlaget for å kunne øke kapasiteten på banen rundt nyttår. Det betyr ett persontog i timen, hver vei, på strekningene Oslo-Gjøvik og Oslo-Jaren. I tillegg blir det mulig å kjøre flere godstog her.
Også på Eidsvoll og i Stange blir det hamring, snekring og sveising i sommer. Eidsvoll stasjon skal bygges om og tilpasses nytt dobbeltspor som åpner i september 2022. Det skal bygges på Kleverud, Stange stasjon og monteres ny bru over sporet på Sørli. Arbeidene er forberedelser til bygging av dobbeltspor mellom Kleverud og Åkersvika, som starter for fullt til høsten. Disse prosjektene skal gi passasjerene flere avganger og kortere reisetid mellom Hamar og Oslo.
Digital heder og ære til Norge
I Lodalen, Sandvika, Heggedal og Spikkestad bygges det et nytt, digitalt signalsystem. Det kalles ERTMS (European Rail Traffic Management System) og skal gi passasjerene en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og større framtidig kapasitet.
Norge er først ut med å bygge ett felles signalsystem for hele landet, noe som har blitt lagt merke til utenfor våre grenser. ERTMS skal være på plass på enkelte strekninger allerede i år, men er først ferdig utbygget på hele jernbanenettet i 2034.
Tidligere i år vant Bane NOR en internasjonal pris for dette omfattende og helhetlige arbeidet.
– Vi er veldig stolte av å være i førersetet av denne digitaliseringen og vi gleder oss til at reisende og godsoperatører merker resultatene av arbeidet, sier Undrum.
Hete dager kan gi støyende netter
Når vi stenger togtrafikken, benytter vi samtidig muligheten til å vedlikeholde jernbanen. Det må til fordi mange daglige togavganger over tid sliter på infrastrukturen. I sommer skal vi blant annet bytte ut skinner, sviller og sporveksler. Dette arbeidet er ikke nødvendigvis noe passasjerene merker gevinsten av – det skal sikre at togene går og at sikkerheten er på topp.
En risiko for vedlikeholdet er sommervarmen. Blir det hett kan skinnene få for høy temperatur. Da må jobben flyttes til natten.
– Det kan dessverre skape støy og forstyrre naboer som bor rett ved sporene. Vi kan ikke kontrollere været og temperaturen, men vi håper å unngå mye nattarbeid, sier Undrum.
FAKTA – Arbeidet som skal gjøres i sommer på Østlandet
- Oslo S er stengt: Hele eller deler av stasjonen er stengt i 10 timer om natten i helgene 25-26. juni, 16-17. juli, 23-24. juli og 30-31. juli.
- Østover fra Oslo: Oslo S-Rygge og Oslo S-Mysen/Rakkestad er stengt fra 25. juni til og med 7. august.
- Vestover fra Oslo: Sandvika-Asker (kun lokaltog L1) er stengt fra 2. juli til og med 31. juli. Asker-Spikkestad/Gulskogen/Sande er stengt i perioden 2. juli til og med 31. juli.
- Nordover fra Oslo: Oslo S-Gjøvik er stengt fra 17. juni til og med 19. juni. Oslo S-Roa er stengt fra 20. juni til og med 22. juni. Gardermoen-Lillehammer er stengt fra 9. august til og med 4. september.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom