Gjør historisk strømme-samspill: NENT Group og RiksTV enige om ny TV-avtale

TV-distributøren RiksTV er blitt enige med innholdsleverandøren Nordic Entertainment Group (NENT Group) om en ny og langsiktig avtale. Nytt av året er hele sesonger av utvalgte signaturserier hos RiksTV og distribusjon av kanalene TV3, Viasat 4 og TV6. Pluss Viaplay i den nye strømmetjenesten Strim.
Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør

-Store og viktige avtaler for oss, sier administrerende direktør i RiksTV, Jérôme Franck-Sætervoll.

Kim Poder, kommersiell sjef hos NENT Group, gleder seg over å ha RiksTV-avtalen i boks.

-Vi ønsker å distribuere Viaplay og våre kanaler til så mange hjem som mulig. Våre avtaler viser at vi har populært innhold og en unik kombinasjon av programmer, filmer, serier, innhold for barn og direktesendt sport, sier Kim Poder i NENT Group.

-Denne avtalen gjør vårt innhold tilgjengelig både på RiksTVs strømmesatsing og på den tradisjonelle TV-plattformen. Avtalen viser også NENT Groups innovative evne til å tilgjengeliggjøre den beste underholdningen til seerne i Norden, sier Kim Poder i NENT Group.

Avtalen innebærer at RiksTV skal fortsette å distribuere NENT-kanalene TV3, TV6 og Viasat 4, samt Viasport-kanalene. Det blir sju dagers arkiv på samtlige kanaler. Det er også klart at NENT-kanalene og strømmetjenesten Viaplay blir en del av tilbudet til Strim.

En av de store nyhetene i avtalen er at den inkluderer fire signaturserier fra NENT Group hver eneste TV-sesong, der RiksTV-kundene vil få tilgang til hele sesonger av de mest populære seriene. De første fire såkalte signaturseriene er ikke kjent ennå, men vil lanseres vinteren 2020.

-Dette er en historisk distribusjonsavtale. Vi er først ute med å lansere signaturseriene, og kundene våre blir derfor de første som kan se hele sesonger av innhold fra NENT Group uten å abonnere på en ekstra strømmetjeneste. Det er første gang vi ser en slik miks av strømming og lineær-tv i en distribusjonsavtale, kall det gjerne moderne TV-historie, sier adm. dir. i RiksTV, Jérôme Franck-Sætervoll.

NENT Group har en masse godbiter å by på – denne høsten kommer blant annet thrilleren «Besatt», det splitter nye konseptet «Kjendismødre», «Charterfeber», «Luksusfellen», UEFA Champions League-kamper, Håndball-VM, skøytesport og mye annet.

-NENT Group satser enormt på sport med blant annet UEFA Champions League og Håndball-VM og -EM på TV-menyen. Og innholdet på sport vokser enormt raskt. Nå har de også sikret rettigheter til nasjonalidretter som langrenn og hopp fra 2021, skøyter og verdens beste ligaer innen kvinnefotball allerede fra høsten 2019. Her er det mye å glede seg til, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

-Vi ser også at direktesendt sport fremdeles har meget høye seertall på tradisjonell TV. Det siste året har vi sett at NENT Group har sikret seg nye rettigheter innen sport hver eneste måned. Dette er sportsrettigheter som våre RiksTV-abonnenter vil nyte godt av, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Avtalen mellom NENT Group og RiksTV er langsiktig og legger opp til et tett distribusjonspartnerskap, og et samarbeid om distribusjon både på bakkenettet, over fiber og på Strim, RiksTVs strømmetjeneste.

Samtidig er det også klart at strømmetjenesten Strim også har inngått avtale med NENT Group.

Den norske strømmetjenesten Strim ble lansert i oktober 2018. Fra starten av var TV 2s kanaler, TVNorge og Discoverys kanaler, BBC, Disney, HBO Nordic og Paramount + med. Den nye avtalen sikrer at også strømmetjenesten Viaplay, samt kanaler som TV3, TV6 og Viasat 4, er på plass.

-Dette er en svært viktig avtale for Strim-kundene. De har savnet kanaler som TV3, Viasat 4 og TV6, og de har savnet mer filmer og serier. Nå får de både Viaplay og disse kanalene inkludert i Strim. Vi er glade for at vi nå har en samlet norsk tv-bransje i ryggen og at alle de tre store kommersielle TV-nettverkene i Norge endelig er med på laget, sier Rune Åsprang, leder i Strim.

For mer informasjon, kontakt adm. dir. Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV på mobil 915 27005 eller e-post jerome.franck@rikstv.noog/eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations NENT Group, på 46 - 73 699 2695 eller press@nentgroup.com

Bilde 1: Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør i RiksTV.

Bilde 2: Kim Poder, kommersiell sjef hos NENT Group

Bilde 3: Illustrasjonsbilde. Strim - nå også med Viaplay.

Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør