Gjør en kredittsjekk av deg selv

God økonomi handler om å planlegge framover. Det gjelder enten du skal spare penger, eller du skal låne penger. Dersom du har planer om å ta opp lån til bolig, billån eller forbrukslån i det nye året så er det fornuftig å starte med å gjøre en kredittscore av deg selv.
KREDITTSJEKK DEG SELV: Det kan hjelpe deg når du planlegger lån. Foto: Istockphoto

Hvorfor sjekke din kredittscore

En kredittscore kan fortelle deg hvor solid økonomisk grunn du står på. Enten du føler at du har god økonomi, eller du er bekymret for at den for tiden er litt svak, så er det fornuftig å utføre en sjekk.

Svaret du får kan uansett hjelpe deg til å ta riktige grep videre. Det gjelder både om du skal forhandle lån eller refinansiering hos en bank, eller du trenger å gjøre endringer for å bedre økonomien din.

Høyt score

Dersom du får en høy kredittscore kan det være en bekreftelse på at du har et godt økonomisk grunnlag. Det kan gi deg bedre nattesøvn. Imidlertid har det også en mer konkret, praktisk fordel, nemlig at du står sterkere rustet til å forhandle fram en god rente fra banken din.

Hvis du ønsker å refinansiere boligen din, eller du ønsker å søke om et nytt lån til for eksempel en bil, vil banken du søker lån hos utføre en kredittsjekk av deg.

Når du på forhånd vet at du får høy score, kan du bruke det som et forhandlingskort for å få lavest mulig rente. Som kunde er du attraktiv hvis du ansees som en trygg betaler. Banken tar da ikke så høy risiko ved å låne deg penger. Det bør vise seg i rentebetingelsene de tilbyr deg!

Lavt score

Dersom du utfører en kredittsjekk og opplever å få lavt score, så kan det hjelpe deg til å se hva du bør gjøre for å bedre økonomien din. En betalingsanmerkning vil for eksempel kunne gi negativt utslag. Dersom utestående gjeld har ført til en betalingsanmerkning bør du fokusere på å betale den gjelden det angår. Deretter bør du følge opp ovenfor kreditoren din for å få bekreftet at betalingsanmerkningen blir slettet.

Bankene vurderer dessuten låntakere individuelt. Dersom du på forhånd kjenner til hva som gir deg litt lav score kan du forklare årsakene til det ovenfor banken din, samt forklare hvordan du planlegger å bedre betalingsevnen din. Det kan vise at du har fokus på privatøkonomien din, og at du vil følge opp dine forpliktelser.

Slik gjør du det

På nettsiden BilligeForbrukslån.no/kredittsjekk/ kan du lese mer om hvordan du foretar en kredittsjekk av deg selv. Det finnes flere byråer som raskt utfører en slik vurdering for deg. Defero er en av disse tilbyderne. Nettavisen forteller at det i mange andre land er svært vanlig å følge med på egen kredittscore, men at det hittil ikke er veldig utbredt i Norge.

Siden Gjeldsregisteret åpnet i Norge har også all forbruksgjeld, inkludert kredittkortgjeld, vært samlet i ett register. Du kan besøke Gjeldsregisterets nettside og enkelt få opplyst all usikret gjeld som er registrert på deg.

Lånetilbydere benytter seg av gjeldsinformasjon når de utfører en kredittsjekk av sine kunder.

Reservasjon mot kredittsjekk

Det er mulig å reservere seg mot kredittsjekk. Hvis du vurderer å gjøre det er det imidlertid viktig å være klar over at banker kan unnlate å gi et lånetilbud dersom de ikke har anledning til å vurdere låntakers økonomiske situasjon.

Lånetilbydere vil være avhengige av å innhente informasjon for å kunne vurdere sin egen risiko ved å låne ut penger.

Reservasjon mot kredittsjekk kan også føre til at du får et lånetilbud, men til en høyere rente enn du ellers ville blitt tilbudt. Dette fordi bankene kan anse risikoen som svært høy når de ikke har anledning til å vurdere låntakers privatøkonomi.

Mer enn gjeldsopplysninger

Det er viktig å være klar over at det er en forskjell på en kredittscore og opplysninger om gjeld. Informasjon fra Gjeldsregisteret er svært nyttig i seg selv for å få oversikt over egen gjeld.

For å regne ut din kredittscore utføres imidlertid en helhetlig kredittsjekk. Da vurderes også din evne til å betjene lån. Det inkluderer blant annet at din inntekt, alder og eventuelle kredittanmerkninger tas i betraktning – i tillegg til gjelden du har.

Derfor bør du innhente denne informasjonen, og dermed vite like mye om deg selv som bankene gjør.