Gebyrer på leiebil skal ikke lenger komme som noen overraskelse

Heretter skal ikke ekstrakostnader komme som en overraskelse når du leier bil. Fem store bilutleiefirmaer har lovet å endre måten de informerer om tilleggsgebyr på leiebil.

Nordmenn har i flere år klaget over forholdene i leiebilbransjen, hvor en gjenganger er gebyr som legges til etter at bilen leveres.

Mange har i den anledning opplevd å måtte betale en høyere pris enn hva de avtalte med utleieren på forhånd. Typiske eksempler inkluderer gebyrer som legges til ved tilbakelevering av bilen etter stengetid, eller ved levering hos en annen stasjon enn der man opprinnelig hentet kjøretøyet.

I slike tilfeller har utleier kunnet legge til ekstra gebyrer, uten å informere om det på forhånd. Denne praksisen har bilutleieselskapene nå selv gått med på å stramme inn, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.

Multinasjonalt samarbeid

Det er det norske Forbrukertilsynet, sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen, som har lagt press på de store aktørene innen leiebilmarkedet. Målsetningen har vært å skape et mer gjennomsiktig system, der forbrukere mottar klar og tydelig informasjon om alle gebyrer på forhånd.

Etter å ha lagt press på bransjen i lenger tid har det endelig gitt resultater. Ifølge Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, skal leiebilkunder heretter bli informert om alle potensielle kostnader før de skriver under på leiebilavtalen.

Enklere vilkår

Selskapene ble i tillegg bedt om å forenkle avtaleverket som kundene skriver under på. Årsaken er at mange av de som leier bil sliter med å sette seg inn i reglene. Den overordnede målsetningen er derfor at alle som leier bil skal kunne forstå hvilke situasjoner som vil medføre ekstragebyrer.

I tillegg skal det klargjøres hva som inkluderes i prisen. Ikke minst gjelder dette hva slags kjørelengde som er inkludert, hvilke regler som gjelder for drivstoff og hva den økonomiske konsekvensen blir hvis man kansellerer en reservasjon.

De store endrer praksis

Arbeidet som Forbrukertilsynet har deltatt i, har fått gjennomslag blant de viktigste bilutleieselskapene. Det inkluderer kjente aktører som Hertz, Avis, Enterprise, Europcar og Sixt, som alle har lovet å endre praksis.

Forbrukertilsynet mener dette er en seier for forbrukerne. De som leier biler skal ikke lenger behøve å gå seg vill i kompliserte kontrakter. Kundene vil ikke lenger la seg overraske over at prisen for leiebilen ble vesentlig høyere enn hva de først antok.