Gastronomisk heder til lokalmat fra Hitra og Føya

- Som kokk er Trøndelag en matregion jeg følger med på, med produsenter som absolutt setter sitt særpreg på lokalmaten. I dag er jeg her for å gi tre av Hitra og Frøyas lokale mathelter ekstra oppmerksomhet, sa fagjurymedlem og kokk Ole Martin Alfsen da han delte ut Spesialitet under et arrangement på Hitra.
Fra venstre: Mariann Farstad og Bjørg Vikan fra Dalpro, Ole Martin Alfsen fagjurymedlem Spesialitet, Heidi og Vidar Garnvik fra Garnvik Røykeri, Mona og Lars Nynes fra Hitra Gardsmat. Foto: Anne Mette Johnsen/SNM

- Trøndelag er en region som virkelig tar lokal mat- og drikke produksjon på alvor, det sier jo sitt at det er denne delen av landet som blir den første "European Region of Gastronomy" i Norge, sier Ole Martin Alfsen.

- Vi i fagjuryen for Spesialitet er krevende fagfolk, og det er modig av lokale produsenter og sende produktet sitt til oss. Kommer du gjennom vårt nåløye skal produktet være godt og av høy kvalitet.

- I dag er jeg her for å gi tre av Hitra og Frøyas lokale helter det synlige beviset på at de er kvalifisert for Spesialitet, merkeordningen for lokalmat i særklasse.

Alfsen delte ut Spesialitet under en markering av Europeisk Matregion 2022 i Trøndelag sørvest, Lakseregionen, fredag 18. mars på Hamna Gård på Hitra. Vertskap var May Brit Hansen fra Matregionen 2022. Til stede var lokale mat- og reiselivsaktører og ordfører fra Frøya, Hitra, Orkland og Heim.

Representanter for de tre lokalmatprodusentene var til stede og tok stolt i mot diplomer og gode ord fra Ole Martin Alfsen. De sier følgende om sine produkter:

Garnviks Røykeri fra Frøya,

-  Vår "Gravet Laks" skiller seg ut fra mengden, den er saltet/modnet til smaken og konsistensen er riktig! Dette gir mer smak og en nydelig konsistens. Vi bruker lengre tid på å produsere for at konsistens og smak skal bli bedre! Ingen snarveier til ferdig produkt, sier Vidar og Heidi Garnvik. - Og vår "Mildrøkte Ørret" er en variant som har fine toner av røyk og er godt balansert noe som gjør at den smelter på tungen.

- Det er stor stas å få spesialitetsmerket godkjent på våre produkter. Vi forventer å vises bedre i butikken, og dermed også få større etterspørsel, avslutter Garnvik.

Garnvik Røykeri fikk Spesialitet for

• Gravet Laks
  • Mildrøkt Ørret.

Dalpro Gårdsmat fra Hitra

- Dalpro er en vekstbedrift som tilbyr arbeidsinnkludering for alle. Noe som innebærer at en del av menneskene som arbeider hos oss av ulike årsaker har havnet utenfor det ordinære arbeidslivet. Vi er en suveren gjeng som gjør det vi kan, hver eneste dag for å fremheve og styrke det gode og unike i menneskene bak produktene våre, sier Marianne Farstad fra Dalpro.

- Produktene våre er tett knyttet opp mot dyreartene for Hitra og Frøya. Hitra er nemlig en av Norges største hjortekommuner mens Frøya er en av Norges største villsaukommuner. Ut i fra dette kan vi lage kortreist, bærekraftig og tradisjonelle produkter som knyttes tett opp mot øyriket på Trønderlagskysten. Spesialitet vil være med på å løfte produktene til ett nytt nivå, det er en merkeordning som understreker kvalitet og det unike ved produktet. Den gjør det enklere for forbruker å velge. Vi forventer at spesialitetsmerket kan hjelpe oss på vei med å nå ut til nye kunder og kundegrupper, avslutter Farstad.

Dalpro fikk Spesialitet for:

• Fenalår av Villsaulam
• Villsauskank fra Frøya
• Ytrefilet av villsaulam
• Hjort ytrefilet

Hitra Gårdsmat

-  For å lage gode produkt er man avhengig av gode råvarer . Vi har stort fokus på dyrevelferd - dyra skal ha det bra , og når dyra har det bra får vi den beste melka. I tillegg har vi ett helt naturlig modningsrom som gir karakteristisk smak på ostene, sier Mona Nynes fra Hitra Gardsmat - Vi er stolte over å få Spesialitet på ostene våre, og gleder oss til å markedsføre dette slik at ostene får større oppmerksomhet!

Hitra Gardsmat fikk Spesialitet for tre oster på økologisk melk:

• Gammelungkaren
  • Ungkaren
  • Ung Grotteost

Europeisk matregion i 2022

Som første region i Norge har Trøndelag i 2022 fått status som European Region of Gastronomy. Trøndelag har over 200 produsenter av lokal mat- og drikke. European Region of Gastronomy er en hyllest til lokal mat og lokale spesialiteter. En hyllest til en region som tar lokal matproduksjon på alvor gjennom hele verdikjeden. Gjennom året vil det være mange arrangementer tilknytte matregionen i Trøndelag.

Spesialitet, utvalgt av fagjury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren vegen til god lokal mat og drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge, og ordningen forvaltes av Stiftelsen Norsk Mat.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering av kvalitet og smak. Produkter som blir tildelt dette merket skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer, gjerne også basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori.

Fra venstre: Marit Strand Stiftelsen Norsk Mat, Heidi og Vidar Garnvik fra Garnvik Røykeri,  Bjørg Vikan og Mariann Farstad fra Dalpro, Ole Martin Alfsen fagjurymedlem Spesialitet, Mona og Lars Nynes fra Hitra Gardsmat, Sandra Bergsnev prosjektleder ERG Lakseregionen, Oddbjørn Bagn Ordfører Orkland, Kristin Furunes Strømskag ordfører Frøya, Ole Haugen ordfører Hitra, Marit Liabø Sandvik, varaordfører Heim.
Foto: Anne Mette Johnsen/SNM
Fra venstre: Marit Strand Stiftelsen Norsk Mat, Heidi og Vidar Garnvik fra Garnvik Røykeri, Bjørg Vikan og Mariann Farstad fra Dalpro, Ole Martin Alfsen fagjurymedlem Spesialitet, Mona og Lars Nynes fra Hitra Gardsmat, Sandra Bergsnev prosjektleder ERG Lakseregionen, Oddbjørn Bagn Ordfører Orkland, Kristin Furunes Strømskag ordfører Frøya, Ole Haugen ordfører Hitra, Marit Liabø Sandvik, varaordfører Heim. Foto: Anne Mette Johnsen/SNM
Garnvik Røykeri fikk Spesialitet for

Gravet Laks
Mildrøkt Ørret. Foto: Lisa Westgaard.
Garnvik Røykeri fikk Spesialitet for Gravet Laks Mildrøkt Ørret. Foto: Lisa Westgaard.
Dalpro fikk Spesialitet for: Ytrefilet av villsaulam og Hjort ytrefilet. Foto: Lisa Westgaard.
Hitra Gardsmat fikk Spesialitet for blant annet Ung Grotteost. Foto Lisa Westgaard.
Dalpro fikk Spesialitet for: Fenalår av Villsaulam. Foto Lisa Westgaard.
Dalpro fikk Spesialitet for: Villsauskank fra Frøya. Foto: Lisa Westgaard.