Garnsalget øker mot jul: Strikkeartikler er de mest populære hjemmelagde gavene

Hele 1 av 4 nordmenn gir bort egne hjemmelagde julegaver, og det er strikkede artikler som det er den store vinneren. Bare i løpet av de siste par månedene har garnsalget i Norge økt med opp mot 36 prosent gjennom Klarnas betalingsløsning.

– Det er morsomt å se at tradisjonen med å lage julegaver til andre lever i beste velgående i Norge. Spesielt i pandemiperioden, men også før, har vi sett at strikking er noe stadig flere nordmenn driver med. Det er også vanligere at det strikkes mer i vinterhalvåret, og noe av dette havner nok også opp som gaver på julaften, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

36 prosent økning i garnsalget frem mot jul

Klarnas salgsstatistikk* viser nemlig at sammenlignet med oktober økte andelen garnsalg innenfor hobbykategorien med 21 prosent i november og hele 36 prosent så langt i desember. I en internasjonal undersøkelse gjennomført av Klarna i hele 11 land, inklusive de fleste landene i Vest-Europa, USA og Australia, oppgir hele 1 av 4 nordmenn (25 %) at de skal gi bort julegaver som de har lagd selv i år.

I motsetning til samtlige andre land i undersøkelsen, er det imidlertid strikkede julegaver, ikke mat og drikke som er vanlig ellers, som er den klart vanligste selvlagde julegaven å gi bort.  Hele 46 prosent av nordmennene som skal lage julegaver selv, oppgir at de skal strikke dem.

Hjemmelagd mat mest populært i andre land – strikking størst i Norge

De fleste som gjør dette er kvinner (61 %), men også 13 % av mennene som skal lage julegaver selv, oppgir de vil strikke julegaver i år. Andelen som skal gi bort hjemmestrikkede gensere, sokker og votter til jul, øker også med alderen.

– Ingen andre land er i nærheten av å ha en like stor andel hjemmestrikkede julegaver som det vi har i Norge. Ser vi for eksempel på svenskene eller amerikanerne, velger de heller å gi bort mat eller bakevarer de har lagd selv fremfor hjemmestrikk, sier Elvestad.

Flest unge som lager julegaver til andre

Det er i aldersgruppen 18-24 år hvor flest oppgir at de vil lage julegaver de skal gi bort. Her oppgir fire av ti at de skal lage gavene selv. Hele 36 prosent av de under 24 år oppgir de skal gi bort en julegave som de har malt selv.  Like mange oppgir at de skal strikke en julegave. Også bakevarer eller andre selvlagde matretter er populære hjemmelagde julegaver å gi bort i denne aldersgruppen.

Dette er de mest populære hjemmelagde julegavene i Norge:

1. Strikking (46 %)

2. Baking/ lage andre matretter (43 %)

3. Maling (19 %)

4. Hjemmelagde smykker (16 %)

5. Snekring (13 %)

*Klarnas shoppingindeks er basert på netthandelskjøp gjort gjennom deres betalingsløsning i Norge. Det viser hvor stor andel garn har av det totale salget i hobbysegmentet i november og desember 2021, sammenlignet med oktober det samme året.

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad

Med mer enn 5000 medarbeidere i hele 19 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.

Footway Group og Klarna inngår et langvarig marketing-partnerskap for økt vekst11.1.2022 08:02:00 CET | Pressemelding

I dag annonserte Klarna og Footway Group et omfattende og langvarig partnerskap for å øke veksten for Footway Groups merkevarer globalt. Partnerskapet inneholder en omfattende bruk av Klarnas brede tilbud av marketing-tjenester samt innføring av Klarnas fleksible betalingsløsninger i 10 nye markeder utenfor Norden. Partnerskapet er sentralt for vekststrategiene til både Footway Group og Klarna.