Garnsalget øker mot jul: Strikkeartikler er de mest populære hjemmelagde gavene
– Det er morsomt å se at tradisjonen med å lage julegaver til andre lever i beste velgående i Norge. Spesielt i pandemiperioden, men også før, har vi sett at strikking er noe stadig flere nordmenn driver med. Det er også vanligere at det strikkes mer i vinterhalvåret, og noe av dette havner nok også opp som gaver på julaften, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
36 prosent økning i garnsalget frem mot jul
Klarnas salgsstatistikk* viser nemlig at sammenlignet med oktober økte andelen garnsalg innenfor hobbykategorien med 21 prosent i november og hele 36 prosent så langt i desember. I en internasjonal undersøkelse gjennomført av Klarna i hele 11 land, inklusive de fleste landene i Vest-Europa, USA og Australia, oppgir hele 1 av 4 nordmenn (25 %) at de skal gi bort julegaver som de har lagd selv i år.
I motsetning til samtlige andre land i undersøkelsen, er det imidlertid strikkede julegaver, ikke mat og drikke som er vanlig ellers, som er den klart vanligste selvlagde julegaven å gi bort. Hele 46 prosent av nordmennene som skal lage julegaver selv, oppgir at de skal strikke dem.
Hjemmelagd mat mest populært i andre land – strikking størst i Norge
De fleste som gjør dette er kvinner (61 %), men også 13 % av mennene som skal lage julegaver selv, oppgir de vil strikke julegaver i år. Andelen som skal gi bort hjemmestrikkede gensere, sokker og votter til jul, øker også med alderen.
– Ingen andre land er i nærheten av å ha en like stor andel hjemmestrikkede julegaver som det vi har i Norge. Ser vi for eksempel på svenskene eller amerikanerne, velger de heller å gi bort mat eller bakevarer de har lagd selv fremfor hjemmestrikk, sier Elvestad.
Flest unge som lager julegaver til andre
Det er i aldersgruppen 18-24 år hvor flest oppgir at de vil lage julegaver de skal gi bort. Her oppgir fire av ti at de skal lage gavene selv. Hele 36 prosent av de under 24 år oppgir de skal gi bort en julegave som de har malt selv. Like mange oppgir at de skal strikke en julegave. Også bakevarer eller andre selvlagde matretter er populære hjemmelagde julegaver å gi bort i denne aldersgruppen.
Dette er de mest populære hjemmelagde julegavene i Norge:
1. Strikking (46 %)
2. Baking/ lage andre matretter (43 %)
3. Maling (19 %)
4. Hjemmelagde smykker (16 %)
5. Snekring (13 %)
*Klarnas shoppingindeks er basert på netthandelskjøp gjort gjennom deres betalingsløsning i Norge. Det viser hvor stor andel garn har av det totale salget i hobbysegmentet i november og desember 2021, sammenlignet med oktober det samme året.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom