Ga regjeringen krav skrevet i punktskrift

Null moms på frivillig arbeid, og sterkere satsing på dør-til-dør-transport. Det var blant kravene regjeringen fikk overlevert i punktskrift. Avsender: Norges Blindeforbund.
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner får overlevert Blindeforbundets krav i punktskrift. I Bakgrunnen holder statssekretær Atle Simonsen bysten av punktskriftens oppfinner, Louis Braille.

Fredag markerte Blindeforbundet seg utenfor Granavolden Gjæstgiveri der regjeringsforhandlingene foregår i disse dager. Sammen med Frivillighet Norge fortalte de politikerne hvor viktig det er at frivillig arbeid bør få full momskompensasjon.

Hadde man sluppet moms ville det betydd et enda bedre tilbud, og at flere blinde og svaksynte ville fått hjelpen de trenger til å mestre livene sine.

FN-dagen for punkskrift
Timingen var god, for det var ikke en hvilken som helst dag for verdens blinde og svaksynte. 4. januar er nemlig fødselsdagen til Louis Braille, oppfinneren av punktksriftalfabetet som brukes av millioner av synshememmede. FN vedtok rett før jul at dagen skal bli en offisiell verdensdag.

Blindeforbundet tenkte derfor det ville være en fin anledning å overlevere kravene til politikerne i punktskrift. Et format som nok er ukjent for dem, og ikke noe man lærer seg over natta. Derfor fikk de også en versjon skrevet på den vanlige måten.

Stilte med toppet lag
Blindeforbundets delegasjon var ledet av seksjonsleder for samfunnskontakt Sverre Fuglerud. I tillegg var Hanne Beate Misund og Unni Fauskrud fra Oslo fylkeslag med på markeringen.

Opp til Hadeland hadde de tatt med seg bysten av Louis Braille, samt en gammel punktskriftmaskin for å vise hvordan utviklingen har gått for blinde opp gjennom årene. I dag er nemlig smarttelefonen det viktigste redskapet for mange synshemmede. Med blant annet talesynteste, Siri på iPhone og bildetolkning tar man del i det samme som seende ved hjelp av smartteknologien.

Blindeforbundet håper nå regjeringen tar med seg kravene inn i forhandlingene, og tillegger de den vekten som behøves.

Sverre Fuglerud
Seksjonsleder for samfunnskontakt

Hanne Beate Misund, Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge, Sverre Fuglerud og Unni Fauskrud står i snøen og venter på politikerne.
Kulturminister Trine Skei Grande holder bysten av punktskriftens oppfinner, Louis Braille.