Funksjonshemmede må inkluderes bedre i skolen, mener FO
Stadig flere barn og unge med funksjonshemninger blir ekskludert fra undervisning og andre aktiviteter i skolen. - Segregering av skolebarn fremmer ikke sosial læring og åpenhet. Det gjør det tvert imot vanskeligere å forhindre utstøting av mennesker med funksjonshemning, sier forbundsleder Mimmi Kvisvik i Fellesorganisasjonen (FO).
NRK meldte i går om at 7. klasse på Ytre Enebakk skole hadde reist på leirskole uten å ta med seg to funksjonshemmede jenter som tilhører 7. trinnet. Det at barn og unge med funksjonshemning ikke får delta i skolens vanlige aktiviteter er vanlig. Desto eldre barna blir, desto oftere opplever de «utenforskap».
I barnehagene er barn med funksjonsnedsettelser ganske godt integrert. Her er ni av ti en del av barnefellesskapet, viser et større forskningsprosjekt gjengitt i boken «Oppvekst med funksjonshemming - Familie, livsløp og overganger.» (Wendelborg og Tøssebro, Gyldendal)
I årene fra barnehage til videregående skole synker andelen som er inkludert i det ordinære klassemiljøet dramatisk. På barneskolen har andelen sunket til sju av ti barn. På ungdomsskolen får rundt halvparten av barna undervisning i klassen sin. I videregående er bare tre av ti sammen med sine jevnaldrende klassekamerater
- Barn med utviklingshemning har rett på spesialundervisning og tilrettelegging, men det burde være en selvfølge at de skal være en del av det sosiale fellesskapet i skolen, sier Kvisvik. - Når stadig flere barn får undervisning utenfor ordinær klasse; på spesialskole, spesialklasse eller spesialgruppe, gir det grunn til bekymring. Funksjonshemmede barn som ikke inkluderes, blir stående utenfor. Dette forplanter seg opp gjennom skoleårene og videre ut i arbeidslivet, påpeker hun.
- Når dette er sagt vil jeg understreke at barn med funksjonshemning har behov for lærere med spesialisert kompetanse, enten de får undervisning på nærskolen eller spesialskole. Enkelte elever med multifunksjonshemning vil trenge fysio- og ergoterapeuter, ikke en kroppsøvingslærer. Hørselshemmede kan ha behov for audiopedagoger, ikke norsk og engelskdidaktikere. Elever med utviklingshemning har behov for vernepleierfaglig kompetanse, ikke en spesialisert faglærer med spisskompetanse i matematikk. Det samme gjelder elever med autismediagnoser som trenger individuelle opplegg, forklarer Mimmi Kvisvik
- Formålet med grunnskoleopplæring er blant annet å være en døråpner og gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring. Den skal også fremme demokrati og likestilling. Det oppnår vi ikke gjennom segregering av funksjonshemmede elever, avslutter FO-lederen.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla Moe RøislandKommunikasjonsleder
Tel:+47 480 63 737camilla@fo.noBilder


Om Fellesorganisasjonen
Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbundet for 27.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter.
Følg saker fra Fellesorganisasjonen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesorganisasjonen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Fellesorganisasjonen
Ny barnevernlov er en styrking med forbedringspotensial9.4.2021 17:44:05 CEST | Pressemelding
FO mener forslaget til ny barnevernlov er en styrking, men er skuffet over kompetansekravets utydelighet.
FO forventer uttelling i lønnsoppgjøret25.3.2021 14:49:28 CET | Pressemelding
TBU-tallene viser at industriarbeidere har fått høyere lønnsvekst enn helse- og sosialarbeidere. FO forventer at årets lønnsoppgjør kompenserer for mindrelønnsutviklingen.
Ekspertgruppe om barnevern uten barnevernsansatte24.3.2021 13:09:14 CET | Pressemelding
Regjeringen har satt ned en gruppe for å bedre barnevernet. Problemet er at de ansatte i barnevernet ikke er representert.
Rusreform: Fagforbundet må lytte til fakta, ikke følelser19.3.2021 09:41:50 CET | Pressemelding
Torsdag vedtok landsmøtet til Fagforbundet en uttalelse hvor de ber Stortinget stemme ned regjeringens rusreform. – Grovt uansvarlig, mener LO-forbundet FO.
Årets sosialarbeidere vil gi flyktninger en stemme17.3.2021 10:23:51 CET | Pressemelding
Hvert år deler FO ut prisen til Årets sosialarbeider på den internasjonale sosialarbeiderdagen. Årets vinnere får prisen for deres arbeid med barn på flukt.
Gratulerer med sosialarbeiderdagen!16.3.2021 07:36:02 CET | Pressemelding
I dag er den internasjonale sosialarbeiderdagen. FO vil gratulere alle barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere.
Har regjeringens ekspertgruppe bred nok kompetanse?12.3.2021 15:04:49 CET | Pressemelding
Torsdag satt regjeringen ned en ny ekspertgruppe som skal vurdere de psykologiske konsekvensene pandemien har medført. FO mener den mangler sosialfaglig kompetanse.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom