Statens vegvesen

Full stopp etter uvanlig funn.

Del
Arbeidet i Bergåstunnelen på E6 Helgeland er satt på pause. Har trolig truffet store mengder løsmasser fra før siste istid.
Hardt og tørt: Oppe i stuffen er det hard leire, nede komprimerte grusmasser. Foto: Statens vegvesen.
Hardt og tørt: Oppe i stuffen er det hard leire, nede komprimerte grusmasser. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen og totalentreprenør LNS AS har møtt på en svært uvanlig utfordring i prosjektet E6 Svenningelv-Lien. Under byggingen av Bergåstunnelen i Grane komme har tunneldriverne sprengt seg inn i knallharde leire og grusmasser som sannsynligvis stammer fra før siste istid. I tillegg er området med den spesielle massen svært langt. Kanskje et sted mellom 40 og 80 meter. Selv om massen er tørr og så hard at den kan minne om fjell, har funnet gitt full stopp i fremdriften.

– Vi kan ikke drive videre i slike løse masser før vi vet mer om hvordan de oppfører seg. Nå må vi først finne ut hvordan vi skal ivareta sikkerheten til våre ansatte og så hvordan vi kan bygge en sikker tunnel i igjennom dette partiet. Det sier prosjektleder Bernt-Jøran Reinholtsen i LNS AS

Før prosjektet ble langt ut på anbud, prøveboret Vegvesenets geologer fjellet i traseen der tunnelen skal gå. Prøvene tilsa at det ville komme seks soner med fjell av dårlig kvalitet. Nå viser det deg at den tredje sonen ikke er fjell i det hele tatt, men komprimert knallhard leire og grus.

–  Sammen med totalentreprenør og innleid ekspertise skal vi nå gjøre en grundig kartlegging av grunnforholdene inne i fjellet. Så skal det utarbeides en plan for hvordan vi skal bygge oss igjennom området på en trygg og forsvarlig måte. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.

E6 Svenningelv-Lien er en delstrekning på E6 Helgeland. Byggingen startet seint i 2021 og vegen er planlagt ferdig i 2025.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Hardt og tørt: Oppe i stuffen er det hard leire, nede komprimerte grusmasser. Foto: Statens vegvesen.
Hardt og tørt: Oppe i stuffen er det hard leire, nede komprimerte grusmasser. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde
Befaring: Statens vegvesen, LNS AS og innleid ekspertise undersøker den visuelle delen av løsmassene innerst på stuffen. Foto: Statens vegvesen.
Befaring: Statens vegvesen, LNS AS og innleid ekspertise undersøker den visuelle delen av løsmassene innerst på stuffen. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde
Prøveboring: Under prøveboring fant Vegvesenets geologer seks soner med fjell av dårlig kvalitet. Men den tredje sonen, 600 meter inn i fjellet, bar på en uventet overraskelse. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Prøveboring: Under prøveboring fant Vegvesenets geologer seks soner med fjell av dårlig kvalitet. Men den tredje sonen, 600 meter inn i fjellet, bar på en uventet overraskelse. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye