Nasjonalt senter for aldring og helse

Frir til trønderne for svar om koronatiltakene

Forskere fra Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse og Helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT) vil kartlegge konsekvensene av sosial isolasjon blant eldre under koronapandemien.

–  Dette er et viktig prosjekt, som jeg oppfordrer alle inviterte til å delta i. Undersøkelsen kan gi oss avgjørende kunnskap om hvordan eldrehelsen påvirkes av smitteverntiltak, på kort og lang sikt. Kunnskapen vi samler her vil gjøre oss i bedre stand til å møte lignende utfordringer i fremtiden. Bent Høie, Helse- og omsorgsminister (H)

Eldre har i sterkere grad enn resten av befolkningen blitt oppfordret til å holde sosial avstand til alle utenfor husholdningen. Hvilken pris dette har hatt for de eldre kan trønderne nå bidra til å svare på!

Bygger videre på omfattende datagrunnlag

Alle som var 70 år eller eldre da de deltok i den fjerde runden av Helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT4) får i disse dager tilsendt en kort spørreundersøkelse i posten. Resultatene fra spørreundersøkelsen vil kobles mot tidligere HUNT-data samt en oppfølgingsstudie som starter til høsten.

– Vi vil kartlegge hvordan sosial isolasjon har påvirket helse og fungering i dagliglivet, ved å sammenstille svarene fra denne spørreundersøkelsen med HUNT-undersøkelsen, forteller Geir Selbæk, forskningssjef ved Aldring og helse.

–  Dette er stort i verdenssammenheng! Nær 13 000 personer vil få spørreskjema i posten. Det er svært få land som har så omfattende helsedata som Norge, takket være den gode oppslutningen om HUNT-undersøkelsene.

Kunnskap om hvordan smitteverntiltakene har påvirket eldres helse er viktig, for å kunne utarbeide bedre strategier for håndtering av pandemier og andre alvorlige situasjoner i fremtiden. Spørreundersøkelsen inneholder også spørsmål om hvordan eldre har benyttet teknologi for å opprettholde sosial kontakt med familie, venner og helsevesen.

– Det er viktig å kartlegge hvordan teknologi brukes i den eldre befolkningen, for å kunne utvikle løsninger som fungerer i praksis, sier Håvard Skjellegrind, som er fastlege i Steinkjer og leder for eldreundersøkelsen i HUNT4 70+.

– Vi trenger å finne ut hva som skal til for at eldre som sitter hjemme kan opprettholde sosial kontakt, for å ta vare på både psykisk og kognitiv helse.

Oppfølgingsstudien HUNT Aldring i Trøndelag (AiT) som starter til høsten, er bestilt av Helsedirektoratet. Da vil eldre trøndere igjen inviteres til feltstasjoner eller tilbys besøk, for å gjenta undersøkelsene fra HUNT4 70+. Denne gjentatte undersøkelsen gir mulighet til å forske på hvordan helsen utvikler seg over år hos eldre, og hvordan samfunnstiltakene under pandemien har påvirket eldres helse og livskvalitet.

Vigdis Hjulstad Belbo
Prosjektleder HUNT Aldring i Trøndelag
Mobil: 95145852
E-post: vigdis.h.belbo@aldringoghelse.no

Helse- og omsorgsminister Bent Høie. Foto: Borgos Foto AS
Last ned bilde
Fra en feltstasjon under undersøkelsen HUNT4 70+. Foto: Petter Hveem/Aldring og helse
Geir Selbæk. Foto: Martin Lundsvoll/Aldring og helse
Logo, HUNT AiT og Aldring og helse
Håvard Skjellegrind. Foto: NTNU
Vigdis Hjulstad Belbo. Foto: HUNT
Last ned bilde

Om Nasjonalt senter for aldring og helse

Nasjonalt senter for aldring og helse
3103 Tønsberg

33 34 19 50http://www.aldringoghelse.no

Aldring og helse er en nasjonal kompetansetjeneste for aldersrelaterte sykdommer og tilstander. Gjennom utvikling av ny kunnskap, og omfattende og variert kompetansespredning, bidrar tjenesten til høy kvalitet i helse- og omsorgstilbudet til eldre i hele Norge.

HUNT, Helseundersøkelsen i Trøndelag, er underlagt NTNU og er både en samling helsedata og et forskningssenter på Levanger. HUNT har samlet inn helsedata fra befolkningen i Nord-Trøndelag fra 13 år og eldre, hvert tiende år siden 1980-tallet. HUNT4 ble fullført i 2019.

Følg pressemeldinger fra Nasjonalt senter for aldring og helse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonalt senter for aldring og helse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonalt senter for aldring og helse