Fra i dag jobber kvinner gratis ut året

I dag markerer vi Likelønnsdagen som et symbol på at kvinner fra denne datoen og ut året i prinsippet jobber gratis. Forskjellen i lønn er stabilt år etter år. – Kvinnedominerte yrker må opp i lønn. Ellers vil vi markere denne dagen i tiår etter tiår framover, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

– Det er en stor samfunnsutfordring at yrker som hovedsakelig utføres av kvinner verdsettes lavere enn arbeid som hovedsakelig utføres av menn. Det blir ikke likelønn uten at vi gjør noe med dette, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Fortsatt er det slik at kvinner bare tjener 87,6 prosent av det menn gjør. Basert på dette har Unio sammen med LO og YS regnet ut at fra 16. november jobber alle kvinner i prinsippet gratis ut året.

Forskerne peker på at hovedgrunnen til at det ikke er likelønn er at kvinnedominerte yrker lønnes systematisk lavere enn mannsdominerte yrker. Forhandlingssystemet sementerer lønnsforskjellene og det er liten vilje til å gjøre noe med det.

– Det er en stor samfunnsutfordring at yrker som hovedsakelig utføres av kvinner verdsettes lavere enn arbeid som hovedsakelig utføres av menn. Dette skjer til tross for at kravene til utdanning, kompetanse og ansvar er sammenlignbare, sier Lied.

Kvinner tar i større grad enn menn høyere utdanning, men det avspeiler seg ikke i lønna.

– Mens menn går til det private, tar kvinner fortsatt i stor grad jobber i det offentlige. Dette er yrker som samfunnet har stor bruk for og som har store rekrutteringsutfordringer. Det nytter ikke med applaus i lengden, skal vi klare å rekruttere flere sykepleiere og lærere, må lønna opp, sier Unio-leder Ragnhild Lied.

Lær mer på www.likelønn.no og på www.unio.no

Flere voksne vil bli sykepleiere23.7.2021 12:41:10 CEST | Pressemelding

Mens antall yngre søkere til sykepleien går ned, viser tall fra Samordna opptak at flere i aldersgruppen 30 til 49 år har søkt om studieplass i sykepleie. Koronapandemien er trolig en av grunnene til at flere eldre ønsker å bli sykepleiere. – Koronapandemien har gjort folk oppmerksomme på sykepleiernes avgjørende betydning for pasienter og befolkningen, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen.

Stengte døra for tvungen lønnsnemnd16.6.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding

Da Unio Spekter ble kalt inn til arbeidsministeren onsdag med trussel om ny tvungen lønnsnemnd, bestemte forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen seg for å stenge den veien. – Nå er vi tatt i tvungen lønnsnemnd to ganger på rappen. Det var helt klart da vi var hos statsråden at vi ikke ville få streike videre ved sykehusene. Da bestemte vi oss for heller å be om en frivillig nemnd. Det gir oss flere muligheter, sier Larsen.