Fra Bibelmuseet til Munchmuseet

I koronatiden opplever mange permitteringer og oppsigelser - andre blir utslitt i jobben. Jorunn Andersen fikk hjelp til å finne drømmejobben på Munchmuseet. På veien fikk hun god støtte av flere gode hjelpere.
Jorunn Andersen foran sin nye arbeidsplass.

Hjelpepleier fikk omskolering

Det er mange tøffe tak i helsesektoren. En av de som fikk merke dette var Jorunn Andersen (55). Etter nesten 30 år som hjelpepleier måtte hun se seg om etter nye muligheter - det var begynnelsen på en reise med omskolering. I samarbeid med legen og NAV fikk hun klarlagt sin arbeidsevne hos OsloKollega.

En dag fant Jorunn en ledig stilling som frivillig hos Nordisk Bibelmuseum. Hun fikk praksisplassen, som innebar ulike oppgaver ved museet, blant annet å ta imot de besøkende.

Den store samlingen av Bibler inspirerte meg til å lære mer om boken, som i så stor grad har endret vår historie, sier Jorunn.

Fra Bibel til Munch

Erfaringen og opplæringen ved museet gjorde at veileder Ann-Kristin Eldøy hos OsloKollega tipset om en stilling som besøksvert ved det nye Munchmuseet; Munch. - Jeg ble så ivrig at jeg sendte en søknad samme kveld, og fikk da med en gang beskjed om at jeg var velkommen til intervju, forteller Jorunn.

Erfaringen som besøksvert gjennom praksisplassen ved Bibelmuseet var gull verdt. Med gode referanser og anbefalinger fra Bibelmuseet fikk hun drømmejobben ved Munch. Jorunn forteller med stolthet om sin nye arbeidsplass, som allerede er blitt en verdens-attraksjon.

Et godt samarbeid hjelper folk på rett vei

Daglig leder ved Nordisk Bibelmuseum, Rune Arnhoff, forteller at museet har hatt mange personer på ulike arbeidsmarkedstiltak. Det er en ressurs for museet, og samtidig er det fint å kunne hjelpe andre i en overgangsfase, sier han.

Ann-Kristin Eldøy hos OsloKollega sier at Bibelmuseet evner å se resurser i alle og verdsetter arbeidsinkludering. Det er viktig og nødvendig for det arbeidet vi gjør med å få folk til å komme på et nytt spor i arbeidslivet, sier hun.

For mer informasjon, kontakt gjerne: Rune Arnhoff, daglig leder Nordisk Bibelmuseum.

Telefon: 401 05 777

E-post: rune@nobimu.no

Jorunn Andersen foran sin nye arbeidsplass.