Fortsetter beredskapen

Store snømengder skaper utfordringer for strømnettet på Sørlandet. Agder Energi Nett fortsetter derfor beredskapen for å håndtere feil dersom det oppstår strømbrudd.

Det er kommet svært mye snø på Sørlandet de siste dagene, og flere steder er det satt snørekorder. Hittil i desember har det snødd 102 centimeter på målestasjonen på Nelaug i Agder. Det er ny rekord for desember på Sørlandet.

Meteorologene melder at det fortsatt vil komme noe nedbør gjennom helga. Snøgrensen vil variere, og det vil komme mest litt inn fra kysten øst i Agder.

− Tung snø som legger seg på trær og linjenettet kan skape problemer for strømforsyningen. Agder Energi Nett fortsetter derfor beredskapen. Vi har hatt noen feil øst i Agder som følge av snøværet. Det har dessverre tatt litt tid å få rettet disse, da det er vanskelig for montørene å ta seg frem i den dype snøen i terrenget, forteller Jan Erik Eldor, administrerende direktør i Agder Energi Nett.

Agder Energi Nett advarer også publikum mot å være i nærheten av strømlinjer som ligger langs bakken. Disse kan være strømførende og berøring kan være livsfarlig.

Se oversikt over strømbrudd
På nettsiden aenett.no kan presse og publikum se oversikt over pågående strømbrudd samt antall berørte husstander.

Se kartet her: https://www.aenett.no/virksomhet/om-ae-nett/service-og-vedlikehold/