Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Forsvaret kan kutte klimagassutslipp

Del

Forsvaret kan redusere utslipp av drivhusgasser med 15-30 prosent uten at det går ut over forsvarsevnen. Det går frem i en ny rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt.

Å sette inn batteripakker som gjør fartøyer hybride er ett av forslagene forskerne har regnet på. Foto: Marius Vågenes Villanger/Forsvaret.
Å sette inn batteripakker som gjør fartøyer hybride er ett av forslagene forskerne har regnet på. Foto: Marius Vågenes Villanger/Forsvaret.

Rapporten er skrevet av Brynjar Arnfinnsson og Simen Kirkhorn. De to forskerne har regnet på effekten av en rekke klimatiltak.

Tiltakene kan ifølge forskerne gi et kutt i drivhusgassutslipp på mellom 15 og 30 prosent sammenlignet med utslippsnivået langtidsplanen for Forsvaret legger opp til.

Dette har forskerne regnet på:

  • Blande avansert biodrivstoff inn i Forsvarets drivstoff
  • Mer bruk av simulator under trening og øvelser
  • Energieffektivisere fartøyer
  • Sette inn batteripakker for å kjøre fartøyer hybride
  • Kjøpe andre og mindre skip enn planlagt når Nornen-klassen i kystvakten skal erstattes
  • Nytt konsept for maritim krigføring
  • Bruke LNG (liquefied natural gas) på nye kystvaktfartøy

Disse tiltakene skal ikke gå ut over Forsvarets operative evne, det vil si evnen til å forsvare landet.

Stort potensial for klimakutt

– Hvis dette gjennomføres vil Forsvaret i 2040 ligge omtrent på samme utslippsnivået som i dag, men vi vil ha unngått en kraftig økning i utslippene, sier Brynjar Arnfinnsson.

Forskerne mener potensialet for klimakutt i Forsvaret er enda større enn rapporten tallfester.

– Vi har ikke laget en fullstendig liste over mulige klimatiltak. Det er mulig å redusere utslippene slik at Forsvaret i 2040 ligger under dagens nivå, understreker Arnfinnsson.

I sin rapport diskuterer forskerne også en del tiltak der de ikke har beregnet utslippsreduksjonen, for eksempel bedre miljøstyring, grønne anskaffelser, redusert matsvinn, klimavennlige matvalg og mindre bruk av flyreiser i Forsvaret.

Viktig å tenke klima i anskaffelser

Forskningsleder Øyvind Voie ved FFI mener klimautslipp må få en mer framtredende rolle når Forsvaret skal velge utstyr og løsninger.

– Materiellet forsvaret kjøper har lang levetid. Når forsvaret kjøper et skip eller et fly, eller velger en måte å løse en oppgave på, skal det brukes i mange år. Hvis vi velger løsninger som ikke er energieffektive de kommende årene, kan det binde forsvarssektoren til høye kostnader og høye utslipp i lang tid, sier Voie.

Les mer om prosjektet hos Forsvarets forskningsinstitutt.

Nøkkelord

Kontakter

Ved spørsmål, kontakt kommunikasjonsenheten.
Vakttelefon kontortid: 63 80 71 30
Vakttelefon utenom kontortid: 993 87 130

Bilder

Å sette inn batteripakker som gjør fartøyer hybride er ett av forslagene forskerne har regnet på. Foto: Marius Vågenes Villanger/Forsvaret.
Å sette inn batteripakker som gjør fartøyer hybride er ett av forslagene forskerne har regnet på. Foto: Marius Vågenes Villanger/Forsvaret.
Last ned bilde
Last ned bilde

Lenker

Om Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Instituttveien 20
2007 Kjeller

​63 80 70 70http://www.ffi.no

FFI driver anvendt forskning og utvikling for at Norge skal ha et effektivt og relevant forsvar, et sikkert samfunn og en konkurransedyktig forsvarsindustri.

Vi gjør kunnskap og ideer til et effektivt forsvar.

Følg pressemeldinger fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom