Forskningssamarbeid for å øke forståelsen av ApoE som et legemiddelmål ved Alzheimers sykdom

BioArctic AB og Institutt for klinisk medisin ved Universitetet i Oslo har signert en avtale om forskningssamarbeid for å øke forståelsen av Apolipoprotein E (ApoE) som et legemiddelmål ved Alzheimers sykdom. BioArctic finansierer en toårig forskerstilling med mulighet for forlengelse. Professor Lars Nilsson leder prosjektet ved UiO.

Apolipoprotein E er den viktigste genetiske risikofaktoren for sporadisk Alzheimers sykdom. Målet med samarbeidet er økt forståelse av Apolipoprotein E sin rolle i utviklingen av Alzheimers sykdom, og å måle farmakologiske effekter av legemiddelkandidater.

– Det finnes i dag ingen sykdomsmodifiserende behandling å tilby pasienter med Alzheimers sykdom. I BioArctic er vi opptatt av å endre dette og hjelpe pasienter til bedre livskvalitet. Vi har flere potensielle legemiddelkandidater i forskjellige utviklingsstadier, med BAN2401 i klinisk fase 3 som den mest avanserte, forklarer Gunilla Osswald, administrerende direktør i BioArctic.

– Vi er veldig glade for samarbeidet med Universitetet i Oslo og håper at det vil bidra til å øke vår forståelse av mekanismene ved ApoE i Alzheimers sykdom. Hensikten er at samarbeidet skal styrke vår forskning på ApoE som et legemiddelmål, (prosjektnavn AD1801), og bidra til utvikling av ny terapi som kan brukes alene eller i kombinasjon med andre medikamentelle behandlinger, sier hun.

– Til tross for at ApoE er et sentralt protein i sykdomsbiologien ved Alzheimers sykdom er det lite studert som et legemiddelmål. Jeg synes derfor at dette er et interssant prosjekt og ser frem til samarbeid med BioArctic, sier professor Lars Nilsson.

Om Alzheimers sykdom

Det finnes flere typer demenssykdom, hvorav Alzheimers sykdom utgjør 50-60%. Sykdommen kjennetegnes av gradvis redusert hukommelse og tap av andre kognitive ferdigheter som intellektuell evne, språk, orientering, gjenkjennelse og læringsevne, forårsaket av svekket nervecellefunksjon.

Sykdomsutviklingen ved Alzheimers sykdom starter flere år før pasienten viser kliniske symptomer. I tillegg er sykdomsutviklingen progressiv, noe som betyr at symptomene gradvis forverres over tid og svekker livskvaliteten for pasientene og deres familier. I sent sykdomsstadium krever pasientene omfattende pleie, noe som betyr store samfunnskostnader. En sykdomsmodifiserende behandling som tar sikte på å stanse eller bremse sykdommens progresjon må derfor iverksettes i tidlig stadium.

Om BioArctic AB

BioArctic AB er et svensk forskningsbasert biotekfirma som fokuserer på sykdomsmodifiserende behandlinger, biomarkører og diagnostikk for nevrodegenerative sykdommer, som Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom. BioArctic fokuserer på innovative behandlinger innen områder med udekkede medisinske behov.

Selskapet ble stiftet i 2003 basert på innovativ forskning fra Uppsala Universitet i Sverige. Samarbeid med universiteter og internasjonale aktører er av stor betydning for selskapet. Prosjektporteføljen består av fullfinansierte samarbeidsprosjekter med globale farmasøytiske selskaper samt innovative interne prosjekter med betydelig markeds og lisensieringspotensiale.

Professor Lars Nilsson, Universitetet i Oslo, epost: lars.nilsson@medisin.uio.no tlf: 22840221

Gunilla Osswald, CEO, BioArctic AB, epost: gunilla.osswald@bioarctic.se, tlf: +46 8 695 69 30

Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations, BioArctic AB, epost: oskar.bosson@bioarctic.se tlf: +46 704 10 71 80