Foreslår nye prosjekter til Nye Veier

Til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2022 til 2033 foreslår Nye Veier 18 nye strekninger lagt til selskapets portefølje. Målet er å skape et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem innen 2050. Prioriteringene er basert på fem mål:
- Enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet
- Mer for pengene
- Effektiv bruk av ny teknologi
- Nullvisjon for drepte og hardt skadde
- Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål
- Nye Veier foreslår disse strekningene med utgangspunkt i analyser av hele riksveinettet. Strekningene vi foreslår til utvidelse av vår portefølje har høy risiko for ulykker, dårlig fremkommelighet og lave hastigheter. Dette er strekninger hvor nye vei vil gi stor nytte for de som bruker dem, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Nye Veier har svart på oppdrag fra Samferdselsdepartementet i arbeidet med NTP. Dette er oppdrag nummer ni i forberedelsene til NTP. Det er en rød tråd i alle oppdragene som er grunnlaget for neste NTP. Handlingsrommet i økonomien forventes å bli lavere og behovet for effektiv ressursbruk og mer infrastruktur for pengene, blir viktig framover.
- Vi legger vekt på å løse de viktigste utfordringene først. Vi har analysert hardt skadde og drepte per personkilometer, gjennomsnittsfart og trafikkbelastning for disse strekningene. Spesielt distrikter og tettsteder utenfor de store byene vil dra nytte av rask og sikker reisevei – eksempelvis gjennom økt tilgang på arbeidskraft. Nye Veier har også synliggjort hvor stor utbyggingsportefølje selskapet kan klare å gjennomføre gitt ulike nivåer på det årlige statlige finansielle bidraget, sier Aanesland.
Ved å gi Nye Veier nye strekninger kan sentrale utfordringer i dagens transportkorridorer løses og gi mer vei for pengene. Strekningene vil knytte arbeidsmarkeder sammen og utløse økt produktivitet i næringslivet.
- Vårt mål er 40 prosent reduksjon av klimagassutslipp i byggefasen og 75 prosent reduksjon i driftsfasen regnet fra oppstartsåret i 2016. Vi har i vårt NTP-innspill foreslått at våre anleggsplasser skal bli fossilfrie slik at utslipp i ikke-kvotepliktig sektor under bygging og drift bli nærmest lik null. Vi skal redusere utslippene og minske inngrep i naturmiljøet i alle våre utbygginger. Nye Veiers arbeid for å redusere klimagassutslippene er i mindre grad avhengige av hvor veiene bygges, sier Aanesland
Et effektivt veinett er nødvendig for kollektivtrafikken i store deler av landet. Prioriteringene er i svært liten grad begrunnet i behov for større transportkapasitet inn mot byene. Begrunnelsen for valgene er behov for redusert reisetid mellom byer, innad i regioner og næringslivets behov for effektiv transport over lange strekninger.
Til nå har Nye veier oppnådd opp mot 20 prosent besparelser i sine prosjekter. Utgangspunktet for Nye Veier er at det er mulig å oppnå en total kostnadsreduksjon på 35 prosent på utbyggingene sammenlignet med 2016 nivå. Skal dette kunne oppnås, må veiutforming baseres seg på samfunnsøkonomiske vurderinger og funksjonelle veinormaler.
- Nye Veier har gitt mer ny vei for pengene. Det har vi nådd med stor bevissthet på kostnader i det enkelte prosjekt og gjennom effektiv prioritering av prosjekter. Hva skal veien løse for hvem? Våre strategier skal utvikles videre i arbeidet for å effektivisere transportsystemet, sier Aanesland
Fakta:
Kriterier for valg av strekninger:
- Trafikksikkerhet: Strekningen vil erstatte eller avlaste særlig ulykkesutsatte strekninger.
- Reisetidsreduksjon: Strekningen omfatter hovedveier med langsiktig potensiale for høyhastighetsvei og/eller betydelige kortere strekninger.
- Bo- og arbeidsmarked: Strekningen knytter sammen områder med vesentlig befolkning og/eller næringslivsklynger
- Næringslivets varetransport: Strekningen styrker viktige akser for varetransport.
Vedlegg:
Nye Veiers leveranse til NTP-oppdrag 9
Presentasjon av visualisering om Nye veiers svar på oppdraget.
Kartsamling
Kontakter
Administrerende direktør Anette Aanesland, tlf. 951 20 546
Direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland, tlf. 913 19 265
Bilder
Dokumenter
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom