Forbrukerne vil ha norsk brød
Under årets Kornkonferanse som ble arrangert torsdag 26. januar, ble en ny rapport i regi av Matkornpartnerskapet lagt fram. Her kommer det fram at 60 prosent av forbrukerne legger stor vekt på at brødet er norsk. Samtidig mener et stort flertall (80 prosent) at for å kalle brødet norsk må det være bakt med norsk korn.
- Det er mange brød som fremstår som norske, men som stort sett er bakt på importert mel. Skal du være sikker på at brødet er norsk, må du se etter Nyt Norge-merket, sier markedsjef Jan Sverre Nordstad i Nyt Norge. - Stadig flere korn – og bakervarer merkes med Nyt Norge etter at Matkornpartnerskapet har økt ambisjonene for norsk kornbransje, det er bra for forbrukeren, for ingen liker å bli lurt, avslutter Nordstad.
Hele 3 av 4 tror at brødet i butikken stort sett er norsk. Forbrukerne oppgir at norsk opprinnelse først og fremst er viktig innen kategorier der de har en oppfatning av at det allerede finnes et godt utvalg av norske produkter. Det er altså ikke alltid tilfelle. Hvorfor tror så norske forbrukere at særlig brødet de finner i butikken er norsk?
- Noe av forklaringen ligger nok i at produktene oppfattes som ferske i den forstand at produktene fremstår nybakte og i noen tilfeller nystekte. Selve benevnelsen på brødene bidrar nok også all den tid brødene har navn som «norsk tindebrød» etc. Det er grunn til å tro at mange norske forbrukere vil bli overrasket over hvor mange «norske» brød som ikke er basert på norske råvarer, sier analytiker Håvard Ose i Mediacom Insight som har gjennomført undersøkelsen.
Undersøkelsen viser også at kunnskapen om norsk matproduksjon sine fortrinn er varierende blant forbrukere.
- Norsk mat og matkorn holder høy kvalitet. Vi vet at forbrukerne vil ha bærekraftig mat. Klima, miljø, mattrygghet, støtte til norsk matproduksjon og arbeidsplasser, samt selvforsyning er viktige drivere for valget av norsk brød og korn. Vi tar denne opplysningsutfordringen på alvor, og skal jobbe aktivt for å sørge for at fobrukerne tar gode informerte valg i butikken. Sammen skal vi løfte norskandelen enda mer, sier leder av Opplysningskontoret for brød og korn, Torunn Nordbø
FAKTA:
Les hele rapporten om markedet for korn her
- Matkornpartnerskapet er et forpliktende samarbeid mellom alle aktørene i verdikjeden hvor målet er 90 prosent norskandel i matkorn innen 2030. I dag ligger norskandelen på 55-65 %.
- Nyt Norge er den best kjente merkeordningen for mat og drikke i Norge. Og den eneste merkeordningen som garanterer at råvaren er norsk og at maten er produsert og pakket i Norge.
- Opplysningskontoret for brød og korn sitt formål er å drive generisk opplysnings- og informasjonsvirksomhet om norskprodusert korn og norskproduserte bakervarer, på vegne av alle aktørene i verdikjeden.
- Kornundersøkelsen 2022: Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for brød og korn, gjennomført av MediaCom Insight og Norstat, representativt utvalg av forbrukere.
Kontakter
Torunn Nordbø, daglig leder, Opplysningskontoret for brød og korn
Telefon: 952 89 666
E-post: torunn@brodogkorn.no
Anne Mette JohnsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 909 61 602anne.mette.johnsen@norskmat.noBilder
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom