Stiftelsen Norsk Mat

Forbrukerne vil ha norsk brød

Del
Ny forbrukerundersøkelse viser at 60 prosent av forbrukerne legger stor vekt på at brødet er norsk når de handler. 80 prosent mener også at kaller man et brød med norsk navn, så må kornet i melet være norsk. Det er slett ikke alltid tilfelle, og nå tar kornbransjen grep for å øke norskandelen og merke brødet bedre.
Torunn Nordbø, Opplysningskontoret for brød og korn, Jan Sverre Nordstad, Nyt Norge og Håvard Ose, Mediacom på Kornkonferansen 2023. Foto: Stiftelsen Norsk Mat
Torunn Nordbø, Opplysningskontoret for brød og korn, Jan Sverre Nordstad, Nyt Norge og Håvard Ose, Mediacom på Kornkonferansen 2023. Foto: Stiftelsen Norsk Mat

Under årets Kornkonferanse som ble arrangert torsdag 26. januar, ble en ny rapport i regi av Matkornpartnerskapet lagt fram. Her kommer det fram at 60 prosent av forbrukerne legger stor vekt på at brødet er norsk. Samtidig mener et stort flertall (80 prosent) at for å kalle brødet norsk må det være bakt med norsk korn. 

- Det er mange brød som fremstår som norske, men som stort sett er bakt på importert mel. Skal du være sikker på at brødet er norsk, må du se etter Nyt Norge-merket, sier markedsjef Jan Sverre Nordstad i Nyt Norge. - Stadig flere korn – og bakervarer merkes med Nyt Norge etter at Matkornpartnerskapet har økt ambisjonene for norsk kornbransje, det er bra for forbrukeren, for ingen liker å bli lurt, avslutter Nordstad.

Hele 3 av 4 tror at brødet i butikken stort sett er norsk. Forbrukerne oppgir at norsk opprinnelse først og fremst er viktig innen kategorier der de har en oppfatning av at det allerede finnes et godt utvalg av norske produkter. Det er altså ikke alltid tilfelle. Hvorfor tror så norske forbrukere at særlig brødet de finner i butikken er norsk?

- Noe av forklaringen ligger nok i at produktene oppfattes som ferske i den forstand at produktene fremstår nybakte og i noen tilfeller nystekte. Selve benevnelsen på brødene bidrar nok også all den tid brødene har navn som «norsk tindebrød» etc. Det er grunn til å tro at mange norske forbrukere vil bli overrasket over hvor mange «norske» brød som ikke er basert på norske råvarer, sier analytiker Håvard Ose i Mediacom Insight som har gjennomført undersøkelsen.

Undersøkelsen viser også at kunnskapen om norsk matproduksjon sine fortrinn er varierende blant forbrukere.


- Norsk mat og matkorn holder høy kvalitet. Vi vet at forbrukerne vil ha bærekraftig mat. Klima, miljø, mattrygghet, støtte til norsk matproduksjon og arbeidsplasser, samt selvforsyning er viktige drivere for valget av norsk brød og korn. Vi tar denne opplysningsutfordringen på alvor, og skal jobbe aktivt for å sørge for at fobrukerne tar gode informerte valg i butikken. Sammen skal vi løfte norskandelen enda mer, sier leder av Opplysningskontoret for brød og korn, Torunn Nordbø

FAKTA:

Les hele rapporten om markedet for korn her

  • Matkornpartnerskapet er et forpliktende samarbeid mellom alle aktørene i verdikjeden hvor målet er 90 prosent norskandel i matkorn innen 2030. I dag ligger norskandelen på 55-65 %.
  • Nyt Norge er den best kjente merkeordningen for mat og drikke i Norge. Og den eneste merkeordningen som garanterer at råvaren er norsk og at maten er produsert og pakket i Norge.
  • Opplysningskontoret for brød og korn sitt formål er å drive generisk opplysnings- og informasjonsvirksomhet om norskprodusert korn og norskproduserte bakervarer, på vegne av alle aktørene i verdikjeden.
  • Kornundersøkelsen 2022: Stiftelsen Norsk Mat og Opplysningskontoret for brød og korn, gjennomført av MediaCom Insight og Norstat, representativt utvalg av forbrukere.



Kontakter

Torunn Nordbø, daglig leder, Opplysningskontoret for brød og korn
Telefon: 952 89 666
E-post: torunn@brodogkorn.no

Bilder

Torunn Nordbø, Opplysningskontoret for brød og korn, Jan Sverre Nordstad, Nyt Norge og Håvard Ose, Mediacom på Kornkonferansen 2023. Foto: Stiftelsen Norsk Mat
Torunn Nordbø, Opplysningskontoret for brød og korn, Jan Sverre Nordstad, Nyt Norge og Håvard Ose, Mediacom på Kornkonferansen 2023. Foto: Stiftelsen Norsk Mat
Last ned bilde
Analytiker Håvard Ose på Kornkonferansen 2023. Foto Stiftelsen Norsk Mat
Analytiker Håvard Ose på Kornkonferansen 2023. Foto Stiftelsen Norsk Mat
Last ned bilde
Fra Mediacom Insights undersøkelse
Fra Mediacom Insights undersøkelse
Last ned bilde

Om Stiftelsen Norsk Mat

Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat
Tollbugt. 32
0157 Oslo

24 14 83 00http://www.stiftelsennorskmat.no

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye