Folk i Akershus lar seg oftest engasjere av Arbeiderparti-omtale

Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det omtalen av Arbeiderpartiet som skaper mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i lokal- og regionmediene i Akershus har ført til flest reaksjoner, likes, kommentarer og delinger i sosiale medier.

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. I Akershus er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert mest. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Men sammenlignet med engasjementet i landet for øvrig skiller engasjementet i Akershus seg noe.

- I Akershus skaper omtalen av Høyre langt høyere engasjement enn i landet for øvrig. Det samme gjelder Miljøpartiet de Grønne. Fremskrittspartiet genererer tilsvarende lavere engasjement sammenlignet med landssnittet, uttaler Lindebjerg.

Medier i Akershus skriver mest om Ap og Høyre
Medier med nedslagsfelt i Akershus har publisert om lag like mange artikler knyttet til Ap og Høyre. Begge partier er omtalt i rundt 1300 artikler den siste måneden. De to partiene står for 35 prosent av partiomtalen.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. I Alershus ser vi at særlig Arbeiderpartiet og Høyre har en sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene, uttaler Lindebjerg.

Folkeaksjonen nei til mer bompenger

Folkeaksjonen nei til mer bompenger

Datagrunnlag: Redaksjonelle oppslag i papir- og nettmedier med nedslagsfelt i Akershus

Retriever er Nordens ledende leverandør av medieovervåkning, mediearkiv og medieanalyseGjennom våre 20 år som medieovervåker har vi samlet enorme mengder med data fra det nordiske medielandskapet. Daglig fyller vi på våre databaser med millioner av artikler, innslag og innlegg fra redaksjonelle og sosiale medier.

Retriever eies av norske NTB (Norsk Telegrambyrå) og svenske TT (Tidningarnas Tele- grambyrå).

Vi er lokalisert i Oslo, Stockholm, København og Helsinki.

Følg pressemeldinger fra Retriever Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Retriever Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Retriever Norge