Nye Veier

Følg byggingen av Trysfjordbrua på nettkamera

Del

Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal.

Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal. Nettkameraet er fritt tilgjengelig for alle. Bildet er hentet fra nettkameraet 31. desember 2020.
Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal. Nettkameraet er fritt tilgjengelig for alle. Bildet er hentet fra nettkameraet 31. desember 2020.

Nettkameraet gjøres tilgjengelig for alle. Det skjer gjennom et samarbeid mellom byggherre Nye Veier, totalentreprenør AF Gruppen og deres kristiansandsbaserte underentreprenør Kruse Smith som bygger brua.
   - Trysfjordbrua en mektig konstruksjon som skal bære firefelts, trafikksikker motorvei over fjorden. Det er en spennende prosess å følge. Nettkameraet er fritt tilgjengelig for alle, sier Harald J. Solvik, prosjektsjef i Nye Veier.
   Man blir møtt av oversiktsbilde som viser begge søylene. Ved å bruke musepekeren, kan man holde den over aktuelt sted i oversiktsbildet, klikke på det, og får et tettere mer detaljert utsnitt.
   De to søylene som skal bære konstruksjonen ble reist gjennom døgnkontinuerlig glidestøp i et imponerende tempo. Arbeidet tok 20 dager, og ble ferdig akkurat i tide til julefreden senket seg over anlegget i 2019. Første halvdel av 2020 foregikk et stort arbeid med å bygge søylehoder og legge alt til rette for de avanserte arbeidene med å strekke ut brua. Siden sommeren i år har publikum fått se at to «T-er» vokser frem. Da julefreden senket seg i år, er arbeidet på vestre søyle kommet lengst. Den bærer nå ved juletider 2020 omtrent 70 meter med firefelts veibane i 24 meters bredde.
Brua er en fritt frem bru – ei bru som støpes i likevekt ut fra søylene. Trysfjordbrua er blant de største konstruksjonene som realiseres i forbindelse med Nye Veiers utbygging av ny, trafikksikker E39 mellom Kristiansand vest og Mandal øst.

Noen fakta om Trysfjordbrua
Lengde: 537 meter.
Høyde i vest: 64 m.o.h
Høyde i øst: 55,5 m.o.h.
Bredde: 24 meter
Byggetid: Sommer 2019 - vinteren 2022
Arbeidstimer: Totalt for hele brua er det beregnet omtrent 74 årsverk. I tillegg kommer timer utført av underentreprenører. Samlet antall årsverk på ferdigstilling er beregnet til cirka 100.
Kilde: Kruse Smith

Nettkamera: Følg utbyggingen av Trysfjordbrua https://kunde.byggekamera.no/?u=e39kvmo&camera=BK0223&width=fullsize

Det er mulig å følge hele utbyggingsprosjektet Kristiansand vest – Mandal øst via nye dronebilder hver måned på: www.pano.afgruppen.no/e39km

Følg nye Nye Veiers prosjekt E39 Kristiansand – Ålgård på facebook: https://www.facebook.com/NyeVeierE39Kristiansandaalgaard

Nøkkelord

Kontakter

Harald J. Solvik, prosjektsjef Nye Veier: Telefon 97784919. E-post: harald.solvik@nyeveier.no

Bilder

Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal. Nettkameraet er fritt tilgjengelig for alle. Bildet er hentet fra nettkameraet 31. desember 2020.
Nå kan du via nettkamera følge byggingen av den 537 meter lange og 60 meter høye brua over Trysfjord lengst vest i Kristiansand kommune. Brua er den største konstruksjonen i Nye Veiers prosjekt med å realisere ny, trafikksikker E39 fra Kristiansand til Mandal. Nettkameraet er fritt tilgjengelig for alle. Bildet er hentet fra nettkameraet 31. desember 2020.
Last ned bilde
Harald J. Solvik er Nye Veiers prosjektsjef for Kristiansand vest – Mandal øst.
Harald J. Solvik er Nye Veiers prosjektsjef for Kristiansand vest – Mandal øst.
Last ned bilde
På vestre søyle balanserer nå 70 meter med firefelts motorvei i 24 meters bredde 60 meter over bakkenivå.
På vestre søyle balanserer nå 70 meter med firefelts motorvei i 24 meters bredde 60 meter over bakkenivå.
Last ned bilde
AFs Pauline Frydenlund (samfunnskontakt) og Frederik Spang (delprosjektleder) i trappesjakten innvendig Trysfjordbruas søyle øst.
AFs Pauline Frydenlund (samfunnskontakt) og Frederik Spang (delprosjektleder) i trappesjakten innvendig Trysfjordbruas søyle øst.
Last ned bilde
Det er 13 meter fra der Alf Helgeland Netland står til luka i veibanen. Helgeland er Kruse Smiths YM/HMS-leder på E39-prosjektet.
Det er 13 meter fra der Alf Helgeland Netland står til luka i veibanen. Helgeland er Kruse Smiths YM/HMS-leder på E39-prosjektet.
Last ned bilde
Denne gjengen fra Kruse Smith formet siste støp på Trysfjordbrua før julen 2020. Fra venstre: Øystein Austjordre (Tokke), Pål Vaa (Rauland), Per Stian Haustveit (Drangedal), Torkel Vingen (Åfjord i Trøndelag) og Gjøran Aune (Åfjord).
Denne gjengen fra Kruse Smith formet siste støp på Trysfjordbrua før julen 2020. Fra venstre: Øystein Austjordre (Tokke), Pål Vaa (Rauland), Per Stian Haustveit (Drangedal), Torkel Vingen (Åfjord i Trøndelag) og Gjøran Aune (Åfjord).
Last ned bilde
Brua støpes i likevekt, og vokser omtrent fem meter i hver støp.
Brua støpes i likevekt, og vokser omtrent fem meter i hver støp.
Last ned bilde
Leif Andreassen (t.v.) fra Lista i Farsund og Alf Helgeland Netland (med ryggen til) i passiar.
Leif Andreassen (t.v.) fra Lista i Farsund og Alf Helgeland Netland (med ryggen til) i passiar.
Last ned bilde
Gjennom et omfattende system med armering og wire støpt inn blir broa spent perfekt opp og stabilisert.
Gjennom et omfattende system med armering og wire støpt inn blir broa spent perfekt opp og stabilisert.
Last ned bilde
Øystein Austjorde fra Tokke i Telemark og Buskerud, sammen med arbeidskollega Torkel Vingen fra Åfjord i Trøndelag, gleder seg over at støpearbeidene går etter planen.
Øystein Austjorde fra Tokke i Telemark og Buskerud, sammen med arbeidskollega Torkel Vingen fra Åfjord i Trøndelag, gleder seg over at støpearbeidene går etter planen.
Last ned bilde
Brua bygges tegningsløst. All informasjon er tilgjengelig via såkalte  BIM-kiosker, slik som denne lokalisert inne i brua.
Brua bygges tegningsløst. All informasjon er tilgjengelig via såkalte BIM-kiosker, slik som denne lokalisert inne i brua.
Last ned bilde
Siste betongfylling i tubben før nyttår.
Siste betongfylling i tubben før nyttår.
Last ned bilde
Arbeidene med å strekke ut Trysfjordbrua startet i juni 2020.
Arbeidene med å strekke ut Trysfjordbrua startet i juni 2020.
Last ned bilde
Utsikt sørover fra Trysfjordbrua, 60 meter over havnivå.
Utsikt sørover fra Trysfjordbrua, 60 meter over havnivå.
Last ned bilde
Veikroppen er på plass fra koblingspunktet fra Trysfjordbrua og vestover.
Veikroppen er på plass fra koblingspunktet fra Trysfjordbrua og vestover.
Last ned bilde
Trysfjordbrua fra vest mot øst.
Trysfjordbrua fra vest mot øst.
Last ned bilde
Slik ser det ut fra bakkenivå. Toppen av den 64 meter høye og 537 meter lange Trysfjordbrua er så vidt synlig. Midt i bildet ses vestre tunnelportaler for de 660 meter lange Lindelitunnelene
Slik ser det ut fra bakkenivå. Toppen av den 64 meter høye og 537 meter lange Trysfjordbrua er så vidt synlig. Midt i bildet ses vestre tunnelportaler for de 660 meter lange Lindelitunnelene
Last ned bilde
Armering inne i Trysfjordbrua.
Armering inne i Trysfjordbrua.
Last ned bilde
Trysfjordbruas vestre søyle bærer nå 70 meter med det som blir firefelts motorvei i 24 meters bredde.
Trysfjordbruas vestre søyle bærer nå 70 meter med det som blir firefelts motorvei i 24 meters bredde.
Last ned bilde
Veifarende har panoramautsikt til byggearbeidene med Trysfjordbrua fra E39 ved rasteplassen Holmen lengst vest i Kristiansand.
Veifarende har panoramautsikt til byggearbeidene med Trysfjordbrua fra E39 ved rasteplassen Holmen lengst vest i Kristiansand.
Last ned bilde

Lenker

Om Nye Veier

Nye Veier
Nye Veier
Tangen 76
4608 Kristiansand

+47 479 72 727http://www.nyeveier.no

Vi skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. Våre veier reduserer reisetid, knytter sammen bo- og arbeidsmarkedsregioner og sørger for færre drepte og hardt skadde i trafikken.

Følg saker fra Nye Veier

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nye Veier

- La snøen komme og jula starte!20.12.2020 06:00:00 CETPressemelding

- Trafikantene skal ha en trygg reise hjem til familien når vinteren kommer, og de kan være sikre på at de kommer frem til riktig tid selv om det snør. Nye Veier og vår entreprenør Risa skal sørge for at veiene er åpne, riktig saltet og brøytet gjennom juleperioden. Nye systemer med sensorer bestemmer når og hvor det skal saltes. Dette er helt nytt i norsk sammenheng, og fremtiden for vedlikehold av veier på vinteren.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom