FO-leder om knivdrapet i Bergen: – Tragisk

– På mange Nav-kontorer lever ansatte med dette i det daglige og er redd ting kan skje. Nå har vi også en bekreftelse på at det skjer, sier FO-leder Mimmi Kvisvik.
FO-leder Mimmi Kvisvik mener angrepet i Bergen er tragisk (Foto: Hanna Skotheim/Fontene)

FO er fagforeningen for sosialarbeiderne i Nav og har flere medlemmer på kontoret til Nav Årstad. Mandags morgen ble Nav-kontoret utsatt for et knivangrep.

– Dette er først og fremst en dypt tragisk hendelse. Våre tanker går til de pårørende og til kollegaene ved Nav Årstad. Vi oppfordrer alle til å gi pårørende og kolleger ro og omsorg i en vanskelig stund, sier FOs forbundsleder Mimmi Kvisvik.

De ansatte følges opp av fagforeningen, arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten. I tillegg er arbeidstilsynet informert. Vernetjenesten er også på plass. For øyeblikket er de ansatte samlet på et hotell i Bergen, og de ber om ro.

– Og den roen skal vi gi dem, sier Kvisvik til fagbladet Fontene

– Nå er det de ansatte på Nav Årstad vi tenker på, både de som er skadd og ikke. Vi tenker også på de medlemmene vi har der og over hele landet.

Flere lignende saker i Norge

I 2013 ble en saksbehandler ved Nav Grorud drept av en bruker i en lignende sak. I etterkant stilte FO flere krav til hvordan sikkerheten til de ansatte kunne ivaretas bedre. I første halvår av 2013 ble det rapportert om 146 episoder om vold og trusler mot Nav-ansatte i Hordaland. 30 av dem kom fra Nav Årstad.

– På mange Nav-kontorer lever ansatte med dette i det daglige og er redd ting kan skje. Nå har vi også en bekreftelse på at det skjer, sier FO-lederen til Fontene.

FO vil komme tilbake til de politiske løsningene i denne saken og understreker at det viktigste nå er å følge opp de ansatte i Bergen.

Forbundet ber media ta kontakt med presseansvarlig i FO for å sette opp intervju om denne saken de kommende dagene.