FO krever umiddelbar evakuering av Moria-leiren

Fellesorganisasjonen (FO) krever at Norge bidrar til umiddelbar evakuering av Moria-leiren etter heldigitalt landsstyremøte.

Forbundet gjennomførte sitt første heldigitale landsstyremøte tirsdag 31. mars for å begrense smitten av koronaviruset. Virusutbruddet er også en av grunnene til hvorfor de krever umiddelbar evakuering av Moria flyktningleir.

- Moria er bygd med en kapasitet på 2.000 mennesker, nå bor det over 20.000 der. Det sier seg selv at smittebegrensingstiltak som er utfordrende i vår situasjon vil være tilnærmet umulig å gjennomføre under slike forhold. Nettopp derfor er det viktig å gripe inn før pandemien slår ut for fullt, sier Mimmi Kvisvik, forbundsleder i Fellesorganisasjonen.

Vil prioritere barna

Foreløpig er det ikke påvist koronasmitte i Moria, men flere er bekreftet smittet i andre flyktningleirer i Hellas. FO mener Norge bør bidra til å begrense smittespredning ved å evakuere barna fra Moria.

- Du kan ikke vaske hendene dine når du ikke har tilgang på reint vann og såpe, du kan ikke holde deg hjemme når du ikke har et trygt hjem, og du kan ikke isolere deg når du bor i en overbefolket flyktningleir. Barna i Moria er fanget i leiren, under kritiske forhold uten nødvendig omsorg, med manglende sikkerhet og elendige sanitære forhold, sier FO-lederen.

FO krever at Norge tar ansvar ved å ta imot flere flyktninger. Forbundet mener at regjeringen ikke viser vilje til å øke innsatsen, tross rekordlave asyltall i Norge.

- Norge har så langt ikke gjort annet enn å vente på at andre europeiske land skal ta ansvar. Det er bare et tidsspørsmål før noen i Moria leiren blir smittet. Vi har ikke råd til å vente, det må settes i gang tiltak nå, sier Kvisvik.

Les hele uttalelsen her.

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbund for over 30.000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter. Over 80% av våre medlemmer er kvinner.

FO er både fagforening og profesjonsforbund. Det betyr at vi jobber for medlemmenes
lønns- og arbeidsvilkår, i tillegg til profesjonenes fagfelt og interesser.

FO er ett av medlemsforbundene i Landsorganisasjonen (LO).

Vi er en medieressurs spesielt når det gjelder barnevern, vold, trusler og netthets i arbeidslivet, tariff og likelønn.

Vi kan også mye om NAV og fattigdomsbekjempelse, levekår og rettssikkerhet for mennesker med utviklingshemning, asyl- og flyktningpolitikk og likestilling.

Hovedmålet til FO er å bedre medlemmenes lønns- og arbeidsforhold og ivareta deres yrkesfaglige interesser.