FO krever mer enn frontfagsramma

I dag startet lønnsoppgjøret i kommunal sektor. – Vi skal ha mer enn ramma og krever økt kjøpekraft, sier FO-leder Mimmi Kvisvik.

KS-området er det største tariffområdet for FO med om lag 14 600 medlemmer. Forbundsleder Mimmi Kvisvik mener medlemmene fortjener mer lønnsvekst en rammene fra frontfaget

‒ I fjor var kommunal sektor lojale mot ramma fra frontfaget, og hadde dermed lavere lønnsvekst enn industrien. Det har betydd en mindrelønnsutvikling for våre folk i kommunene, og det finner vi oss ikke i, sier FO-leder Mimmi Kvisvik.

På grunn av pandemien var det lagt opp til en rekordlav ramme for lønnsvekst, kun 1,7 prosent. TBU-tallene viser likevel at industrien fikk en lønnsvekst på 2,2 prosent. Dette medfører at Kvisviks medlemmer i offentlig sektor blir hengende etter lønnsmessig.

‒ Vi reagerer kraftig på at industrien i fjor hadde en lønnsvekst på 2,2 prosent, mens kommunalt ansatte kun fikk 1,7 prosent. Mange av våre medlemmer i kommunene har stått i første linje i kampen mot konsekvensene av pandemien. Vi krever derfor at denne skjevheten blir kompensert for i årets oppgjør, sier en kampklar Kvisvik.

I fjorårets kommuneoppgjør ble det inngått en såkalt andreårsklausul. Den innebærer at dersom industrien gikk over sin egen ramme, skulle kommuneansatte bli kompansert i årets lønnsoppgjør.

‒ Vi krever at KS kommer oss i møte. I årets oppgjør skal vi ha mer enn ramma fra frontfaget og sikre kjøpekraften. Vi kommer ikke til å akseptere at våre medlemmer får en reallønnsnedgang i år, sier FO-lederen.

FOs fane på Youngstorget (Foto: Daniel Charles Hextall / FO)