
Flere nyttårsforsett merkes på netthandelen

Et av de mest populære løftene er å spare mer penger i året som kommer. Det viser en undersøkelse som YouGov har fått utført.
– Utviklingen de siste par årene viser at stadig flere har et nyttårsforsett. Bare siden 2018 har antallet nordmenn som oppgir at de har satt seg mål for det nye året økt med hele 16 prosent, sier research team manager i YouGov, Per Ståle Ekrol.
Det klart mest populære nyttårsforsettet er ifølge undersøkelsen å "Trene mer/komme i bedre form" i året som kommer. Hele 43 prosent av de spurte oppgir at dette har vært et nyttårsforsett for dem på et eller annet tidspunkt. Deretter kommer "Gå ned i vekt" (38 %). På tredjeplass kommer «Spare mer penger».
– Det er naturlig at folk bruker litt mindre penger etter julehandelen. Samtidig er det også store muligheter for å gjøre gode og smarte kupp under januarsalget, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Bedre oversikt over forbruk gjør det lettere å spare
52 prosent av de spurte i YouGov-undersøkelsen oppgir at de holdt noen, men ikke alle nyttårsforsettene de hadde i 2019. 17 prosent holdt ingen, mens 26 prosent holdt alle.
Klarna leverer betalingsløsninger til mer enn 5000 norske nettbutikker og har detaljert statistikk over store deler av den norske netthandelen.
- Det viktigste for å spare penger er å bruke pengene smartere. Samtidig er det viktig å få full oversikt over det du bruker. Vi har merket en stor økning i interessen for å få oversikt
over netthandelen, slik du får i vår app, sier Elvestad.
Kraftig vekst i salg av treningstøy og sko
Det er ikke bare treningssentrene som opplever et kraftig oppsving i medlemsmassen på nyåret. Også sportsbransjen merker godt nordmenns mest populære nyttårsforsett om å trene mer.
– De første ukene i det nye året har vi hatt en kraftig vekst i salget av både treningstøy og treningssko. Slik har det vært i flere år. I år er det spesielt joggeskoene fra Hoka som det har vært en kjempeetterspørsel etter. Her har det vært en enorm etterspørsel i markedet og nå er sommer 20-modellene på vei inn i butikk, sier salgs- og innkjøpssjef i Anton Sport, Vegard Teigen Nilsen.
10 på topp - de mest populære nyttårsforsettene
1. Mer trening/komme i bedre form (43 %)
2. Gå ned i vekt (38 %)
3. Spare mer penger (33%)
4. Få et bedre kosthold (31 %)
5. Slutte å røyke/bruke e-sigaretter (14 %)
6. Mer tid med familien (9 %)
7. Redusere bruken av sosiale medier (7%)
7. Få en ny hobby (7%)
7. Oppfylle en yrkesmessig ambisjon (7%)
10. Pusse opp/renovere huset (6%)
10. Redusere alkoholinntaket (6%)
Kilde: YouGov
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder



Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk: