Flere nyttårsforsett merkes på netthandelen

Bare fattige 26 prosent av oss holdt alle nyttårsforsettene vi hadde i fjor. Likevel valgte tre av ti nordmenn å avgi nye forsetter for 2020. Det merkes ifølge Klarna på netthandelen i januar.

Hoka joggesko er en av de heteste januar-trendene hos sportsbutikkene. Foto: Hoka One Hoka

Et av de mest populære løftene er å spare mer penger i året som kommer. Det viser en undersøkelse som YouGov har fått utført.

– Utviklingen de siste par årene viser at stadig flere har et nyttårsforsett. Bare siden 2018 har antallet nordmenn som oppgir at de har satt seg mål for det nye året økt med hele 16 prosent, sier research team manager i YouGov, Per Ståle Ekrol.

Det klart mest populære nyttårsforsettet er ifølge undersøkelsen å "Trene mer/komme i bedre form" i året som kommer. Hele 43 prosent av de spurte oppgir at dette har vært et nyttårsforsett for dem på et eller annet tidspunkt. Deretter kommer "Gå ned i vekt" (38 %). På tredjeplass kommer «Spare mer penger».

–  Det er naturlig at folk bruker litt mindre penger etter julehandelen. Samtidig er det også store muligheter for å gjøre gode og smarte kupp under januarsalget, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Bedre oversikt over forbruk gjør det lettere å spare

52 prosent av de spurte i YouGov-undersøkelsen oppgir at de holdt noen, men ikke alle nyttårsforsettene de hadde i 2019. 17 prosent holdt ingen, mens 26 prosent holdt alle.

Klarna leverer betalingsløsninger til mer enn 5000 norske nettbutikker og har detaljert statistikk over store deler av den norske netthandelen.

- Det viktigste for å spare penger er å bruke pengene smartere. Samtidig er det viktig å få full oversikt over det du bruker. Vi har merket en stor økning i interessen for å få oversikt
over netthandelen, slik du får i vår app, sier Elvestad.

Kraftig vekst i salg av treningstøy og sko

Det er ikke bare treningssentrene som opplever et kraftig oppsving i medlemsmassen på nyåret. Også sportsbransjen merker godt nordmenns mest populære nyttårsforsett om å trene mer.

– De første ukene i det nye året har vi hatt en kraftig vekst i salget av både treningstøy og treningssko. Slik har det vært i flere år. I år er det spesielt joggeskoene fra Hoka som det har vært en kjempeetterspørsel etter. Her har det vært en enorm etterspørsel i markedet og nå er sommer 20-modellene på vei inn i butikk, sier salgs- og innkjøpssjef i Anton Sport, Vegard Teigen Nilsen.

10 på topp - de mest populære nyttårsforsettene

1. Mer trening/komme i bedre form (43 %)

2. Gå ned i vekt (38 %)

3. Spare mer penger (33%)

4. Få et bedre kosthold (31 %)

5. Slutte å røyke/bruke e-sigaretter (14 %)

6. Mer tid med familien (9 %)

7. Redusere bruken av sosiale medier (7%)

7. Få en ny hobby (7%)

7. Oppfylle en yrkesmessig ambisjon (7%)

10. Pusse opp/renovere huset (6%)

10. Redusere alkoholinntaket (6%)

Kilde: YouGov

Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge

Med mer enn 2500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for 190 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.