Flere kjøpte hund eller katt i fjor: Salg av kjæledyrprodukter på nett har økt voldsomt det siste året
Bare i løpet av det siste året har nettsalget av kjæledyrprodukter som mat og annet utstyr økt med mer enn 75 prosent. Statistikk viser også at antall nordmenn som kjøpte en ny hund eller katt i 2020 økte kraftigere enn på mange år.

Innbyggerne i Innlandet og våre to nordligste fylker brukte klart mest penger på nett til kjæledyrene sine i fjor.
– Det er helt tydelig at flere nordmenn enn på mange år kjøpte et nytt kjæledyr i fjor. Det medfører naturligvis at flere må kjøpe inn utstyr og andre nødvendigheter til disse. Det at langt flere valgte å gjøre disse innkjøpene på nett skyldes nok både det at det er enkelt og praktisk, men har selvsagt også sammenheng med pandemien og den generelle økningen innenfor netthandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna er en shopping- og betalingsløsning for mer enn 9700 norske nettbutikker. Ifølge deres salgsstatistikk økte nettsalget innenfor kjæledyrskategorien med hele 75 prosent fra januar i fjor til januar i år. Fra februar i fjor til mars, da de første kraftige tiltakene mot koronapandemien ble innført, økte salget alene med 53 prosent.
- I gjennomsnitt brukte innbyggerne i Innlandet hele 34 prosent mer enn landsgjennomsnittet på produkter til kjæledyrene sine gjennom Klarnas betalingsløsninger i 2020. Deretter følger Nordland og Troms på «kjæledyrshoppetoppen». Her brukte også hver enkelt innbygger i snitt 26 prosent mer enn landsgjennomsnittet.
- Minst nettshopping til kjæledyrene per innbygger ble det i fjor foretatt i Rogaland. Der endte de opp 20 prosent under landsgjennomsnittet.
– Hele 3 av 4 kroner som er brukt i nettbutikkene til mat og utstyr til familiens kjæledyr gjøres av kvinner. Selv om de fleste innkjøpene foretas om kvelden, er det langt mer populært å handle til dyrene mellom 8 og 10 på morgenen enn det er å handle innenfor de aller fleste andre kategorier, sier Elvestad.
Kraftig økning i antall nye kjæledyr i Norge i fjor
DyreID identitetsmerker mer enn 95 prosent av norske hunder og 3 av 4 norske katter. Det siste året har de sett en markant oppgang på godt over 10 prosent i antall nye registrerte kjæledyr det siste året, sammenlignet med de siste fire-fem årene.
– Vi ser at stadig flere har kjøpt seg hund eller katt og ID-merker denne. Det er litt det samme som vi så rett etter finanskrisen. Da gjorde også kjøp av kjæledyr et hopp. Jeg tror det delvis skyldes at vi har mer tid hjemme, men også at et kjæledyr kan gi en ekstra trygghet i en usikker tid. Bindingen mellom dyr og menneske er dypt forankret i oss, sier daglig leder i DyreID, Gudbrand Vatn.
Blir familiemedlemmer: Bruker mer tid og penger på kjæledyra våre
Bare i fjor ID-merket de 47 677 hunder. Det er en oppgang på nesten 4500 fra året før. Også antall ID-merkede katter steg med i overkant av 4500 i 2020.
– Omsetningsøkningen skyldes nok også at vi bruker mer tid sammen med dyra våre og bruker mer penger på dem. Det er en trend vi har sett over mange år. Det samme er at dyr i økende grad blir oppfattet som en del av familien, med de krav til komfort og behandling som det utløser, sier Vatn.
Stor suksess med hjemlevering av dyremat og utstyr i 2020
Dyrekassen.no er en av mange nettbaserte dyrebutikker som har merket den kraftige salgsøkningen det siste året.
– Den største trenden i 2020 var utvilsomt hjemlevering av dyremat og utstyr til hund og katt. Da Norge stengte økte dette behovet kraftig. Vi merket det i alle kategorier, men kanskje spesielt på fôr til hund og katt, snacks, kattesand og generelt god vekst innen utstyr, sier daglig leder i Dyrekassen, Roger Holthe Olsen.
Han tror at trenden med hjemlevering og økt netthandel innenfor kategorien er noe som også vil fortsette etter at pandemien er over.
– Vi er overbevist om at mange kunder det siste året har fått oppleve verdien av hjemlevering og hvor enkelt og praktisk det er å få tunge sekker med dyremat og kattesand levert hjem på døren, sier Dyrekassens daglige leder.
Kjæledyrs-nettshoppetoppen, norske fylker, 2020
Fylke |
Indeks (kjøp per innbygger*) |
Innlandet |
134 |
Nordland |
126 |
Troms og Finnmark |
126 |
Viken |
107 |
Vestland |
96 |
Møre og Romsdal |
95 |
Trøndelag |
93 |
Vestfold og Telemark |
92 |
Oslo |
87 |
Agder |
83 |
Rogaland |
80 |
*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien i hele 2020. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Roger Holthe Olsen
Daglig leder, Dyrekassen AS
E-post: roger@dyrekassen.no
Tlf: 92 60 35 25
Gudbrand Vatn
Daglig leder, DyreID AS
E-post:gv@dyreid.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder





Om Klarna
Klarna ble grunnlagt i 2005 med en klar ambisjon om å få slutt på utrygg netthandel. I dag er selskapet en av Europas største banker, kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger.
Med mer enn 3500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.
I 2014 slo vi oss sammen med SOFORT og dannet Klarna Group.
Følg saker fra Klarna
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Klarna
Storstilt global miljøsatsing: Klarna-appen avslører CO2-utslippet fra shoppingen din20.4.2021 15:07:40 CEST | Pressemelding
Nå skal mer enn 90 millioner Klarna-brukere i hele 16 land umiddelbart kunne sjekke hva shoppingen deres har resultert i av CO2-utslipp. Selskapet skal også donere mer enn 10 millioner dollar til klimatiltak.
Eksplosiv vekst i snussalg på nett2.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Snussalget på nett i løpet av januar og februar har økt med ekstreme 246 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nedstengningen av grensehandelen og strenge koronatiltak flere steder er trolig hovedårsaken til den eksplosive veksten.
Nær doblet salg av sport- og fritidsutstyr på nett15.3.2021 06:15:00 CET | Pressemelding
Bare i løpet av årets to første måneder ble salget av sport- og fritidsprodukter på nett nesten doblet, sammenlignet med samme periode i fjor. Oslo er i særklasse det området hvor nettsalget har økt mest i perioden.
Kvinner handlet mer på nett i 2020: Bidrar mye mer til familieinnkjøp enn menn gjør8.3.2021 06:15:00 CET | Pressemelding
Kvinner opplever i langt større grad enn menn at de bidrar til både innkjøp og andre oppgaver i husholdningen enn det menn selv gjør. Ifølge fersk statistikk fra Klarna økte kvinner sin totale andel av netthandelen i fjor.
Brandsdal Group og BliVakker.no inngår omfattende samarbeid med Klarna for vekst i Europa23.2.2021 06:45:00 CET | Pressemelding
En av de virkelig store netthandel-suksessene i Norge, Brandsdal Group, har nå inngått en omfattende internasjonal avtale med betalings- og shoppingløsningen Klarna. Fra januar i fjor til i år har salg av kosmetikk og sminke økt med hele 88 prosent.
Menn kjøper mer blomster, erotikk og smykker: Planlegger oftere Valentinsgave enn kvinner12.2.2021 06:47:54 CET | Pressemelding
Mens mer enn en av tre norske menn i et forhold har planlagt å kjøpe noe eller gi sin partner ekstra oppmerksomhet på Valentinsdagen, er det langt færre kvinner som har tenkt å gjøre det samme.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom