Flere bedrifter over ende i juli

De samlede konkurstallene økte for første gang i år, med 3,3 prosent sammenlignet med juli i fjor. Dette skyldes først og fremst at myndighetene tvangsoppløste hele 97,4 prosent flere selskaper enn i juli i fjor. Samtidig gikk antallet rene konkurser ned med 29,2 prosent. Dette viser konkursstatistikken til Bisnode Dun & Bradstreet.

De samlede konkurstallene økte for første gang i år, med 3,3 prosent sammenlignet med juli i fjor. Dette skyldes først og fremst at myndighetene tvangsoppløste hele 97,4 prosent flere selskaper enn i juli i fjor. Dette viser konkursstatistikken til Bisnode Dun & Bradstreet.

Hittil i år har antallet bedrifter som er slått konkurs eller blitt tvangsavviklet gått ned med hele 25 prosent. – Selv om vi ser en liten økning totalt for bedrifter som har måttet gi opp denne måneden, er konkurstallene i år på et svært lavt nivå, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode Dun & Bradstreet, som forklarer: – Det skyldes nok først og fremst at myndighetene har utsatt fristen for innbetaling av skatter og avgifter, og vi frykter de lave konkurstallene kan bli avløst av høyere tall når bedriftene må betale utsatte krav parallelt med ordinære terminer senere i år eller ved inngangen til neste år, sier han.

49 prosent færre konkurser i hotell og restaurant

Den bransjen som har størst nedgang i konkurser og tvangsavviklinger hittil i år, er hotell- og restaurantbransjen med 49 prosent. Bransjen Engros og agentur følger med en nedgang på 40 prosent, mens Detaljhandel har en nedgang på 37,8 prosent. Kun to bransjer har oppgang i konkursene etter årets sju første måneder: Transport og lagring og Bygg og anlegg, henholdsvis med 5,1 og 1,3 prosent. – Det er litt bekymringsfullt at såpass mange i Bygg og anlegg går konkurs. Vi sa lenge at denne bransjen på egenhånd sto for en av fire konkurser, mens nå nærmer det seg snart en av tre konkurser. Det gjør at man skal være litt obs på å gi kreditter til mange i i Bygg- og anleggsbranjen, advarer Ruud.

Nedgang i konkursene i alle fylker

Alle fylker opplever nedgang i konkursene hittil i år. Nordland har størst nedgang med 48,4 prosent, fulgt av Oslo med en nedgang på 40,4 prosent og Innlandet med 40 prosent. Minst nedgang har Viken og Trøndelag, med henholdsvis 4,6 og 6,7 prosent.

Fylkesoversikt. Konkurser og tvangsavviklinger per juli 2021, sammenligning med samme periode 2020.

Pr. juli 21

Pr. juli 20

Svalbard / Utland

Bransjeoversikt. Konkurser og tvangsavviklinger per 31. juli 2021, sammenlignet med samme periode 2020.

Om Bisnode Dun & Bradstreet

Bisnode er et ledende europeisk data- og analyseselskap. Vi hjelper bedrifter med å finne og administrere sine kunder gjennom hele kundens livssyklus. Vi gjør dette ved å samle og utvikle smarte data for å gjøre våre kunder i stand til å ta smarte avgjørelser. Bisnode er en del av Dun & Bradstreet, en ledende global tilbyder av data for forretningsbeslutninger og analyser. For mer informasjon om Dun & Bradstreet, vennligst besøk www.dnb.com

Følg pressemeldinger fra Bisnode

Siste pressemeldinger fra Bisnode

Laveste antallet konkurser på ti år!3.9.2021 11:14:28 CEST | Pressemelding

De siste konkurstallene før valget viser at næringslivet klarer seg svært bra. I august gikk antallet rene konkurser ned med 14,8 prosent målt mot samme måned i 2020. Hittil i år har konkursene sunket med 19,1 prosent målt opp mot i fjor. – Dette er de laveste tallene vi har registrert for rene konkurser på ti år, både for august måned og for årets første åtte måneder, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Dun & Bradstreet.