Finnmarkinger lar seg oftest engasjere av Arbeiderparti-omtale

Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det omtale av Arbeiderpartiet som har skapt mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i finnmarksmediene har ført til mer enn dobbelt så mange reaksjoner, likes, kommentarer og delinger som neste parti på listen.

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. I Finnmark er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert desidert mest, mer enn hva vi ser på landsbasis. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Medier i Finnmark skriver mest om Ap og Høyre
Medier med nedslagsfelt i Finnmark har publisert 900 artikler knyttet til Ap og 700 artikler knyttet til Høyre den siste måneden. De to partiene står for 40 prosent av partiomtalen.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. I Finnmark ser vi at særlig Arbeiderpartiet og Høyre har en sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene. Minst omtale får Rødt og MDG, uttaler Lindebjerg.

Datagrunnlag: Redaksjonelle oppslag i papir- og nettmedier med nedslagsfelt i Finnmark

Retriever er Nordens største leverandør av medieovervåkning, verktøy for redaksjonell research og medieanalyse.Vi gir deg rask tilgang til relevant informasjon fra aviser, magasiner, radio, TV, web og sosiale medier – alt presentert på én digital plattform.

Med internasjonale samarbeidspartnere leverer vi også informasjon til internasjonalt orienterte virksomheter. Retriever eies av norske NTB og svenske TT.

Vi er lokalisert i Oslo, Stockholm, Gøteborg, København og Helsinki med cirka 170 ansatte.