FINN flytter til Google-sky

FINN flytter til Googles skyløsning natt til 16. september. Dette betyr at at hele nettstedet FINN.no flyttes fra datamaskiner som kjører i vårt nåværende datasenter, til en skyløsning med andre datamaskiner eid og driftet av Google.

Hvorfor gjør FINN dette?

- Skyløsningen fra Google gir oss bedre muligheter til å skalere utvikling og trafikk enn hva vi får ved å fortsette med nåværende infrastruktur. Vi vil lettere kunne innfri våre krav til datamaskinkapasitet for å bygge en enda bedre og mer brukervennlig tjeneste. Det vil også være lettere for oss å tilrettelegge for økt trafikkmengde fra brukerne våre, forteller teknologidirektør i FINN Nicolai Høge.

Når skal migreringen skje?

Flytting til skyen skjer natt til 16. september. Det betyr at FINN, både app og nettversjon, vil være helt eller delvis utilgjengelig frem til morgenen 16. september. Tjenesten kan være ustabil utover dagen 16. september. Hvis man går inn på FINN i nedeperioden vil man bli møtt med informasjon om hva som pågår og når man kan forvente å kunne bruke FINN som normalt igjen.

Kan dette skape problemer for FINNs brukere?

Målet er å skape minst mulig trøbbel for kunder og brukere av FINN, derfor vil migreringen i all hovedsak foregå på natten.

- Det vil alltid være muligheter for små feil og derfor vil kundesenteret hos FINN vil være bemannet utover vanlig åpningstid og svare brukere og kunder på spørsmål de måtte ha. Vi har som suksesskriterium at ingen informasjon går tapt, forteller teknologidirektør Høge.

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Følg saker fra FINN.no

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra FINN.no