FINN.no

FINN bil: Bilinteressen har aldri vært større!

Del
Koronakrisen bremset kjøp og salg, men nå er markedet i sterk vekst, med hele 40 prosent økning bare i mai. Og dette er bilene som forsvinner først!
SKAL PÅ BILFERIE I SOMMER: Tall fra FINN bil tyder på at mange skal på bilferie med familien denne sommeren, forteller Eirik M. Håstein, produktdirektør på FINN motor (bildet). SUV-er og stasjonsvogner er de biltypene som bidrar mest til at det var en sterk økning i solgte biler på FINN i mai (foto: Caroline Roka/FINN).
SKAL PÅ BILFERIE I SOMMER: Tall fra FINN bil tyder på at mange skal på bilferie med familien denne sommeren, forteller Eirik M. Håstein, produktdirektør på FINN motor (bildet). SUV-er og stasjonsvogner er de biltypene som bidrar mest til at det var en sterk økning i solgte biler på FINN i mai (foto: Caroline Roka/FINN).

Etter en tøff periode i mars og deler av april ser man nå at mange nordmenn har gjenopptatt bilkjøps-prosessen de la på is i de tidligste koronaukene. 

Trafikken på FINN bil er i sterk vekst, og mai ble tidenes beste måned med over 17 millioner besøk inn til annonsene. Trenden fortsetter også inn i juni, og første uken var det besøksrekord inn til FINN bil - med 4,7 millioner besøk på én uke, som er en økning på 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg har FINN bil så langt over 10 prosent vekst i annonsevolum, sammenlignet med første uken av juni 2019.

Salgstall er også et tydelig tegn på at bilmarkedet er på full fart tilbake igjen, og i mai hadde FINN bil hele ni prosent flere solgte biler enn i mai 2019. 

- Vi er er glade for å se at det nå er vekst i både trafikk og salg i bilmarkedet - etter det som må omtales som en tøff periode for bilbransjen. De typiske “fritidsmarkedene” våre; båt, bobil og tildels MC, skjøt jo virkelig fart for en tid tilbake, mens bilmarkedet har ligget rundt normalen. Nå ser vi imidlertid en tydelig trend som forteller oss at mange ønsker seg ny bil før sommerferien - kanskje fordi den skal brukes på biltur, sier Eirik M.Håstein, produktdirektør for FINN motor.  

De mest solgte bilene
Sommeren 2020 byr på Norgesferie for de aller fleste, og farten i bilmarkedet tyder altså på at mange av oss skal på bilferie med familien. Tall fra FINN bil viser nemlig at det er SUV-er og stasjonsvogner som er de biltypene som bidrar mest til økningen i solgte biler i mai.

- I mai så vi en økning på 19 prosent i antall solgte stasjonsvogner og mer enn 30 prosent vekst i antall solgte SUV-er sett mot mai i fjor. Dette er formidable tall for to segmenter som i utgangspunktet er svært store, sier Håstein i FINN motor. 

At det er sterk økning i antall solgte SUV-er og stasjonsvogner gjenspeiles også når man ser på prisbildet på bilene som selges  - og mer spesifikt hvor mye nordmenn handler bil for. 

I mai økte nemlig det gjennomsnittlige beløpet vi kjøper bil for med nesten fire prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Snittprisen på en bruktbil i privatmarkedet solgt gjennom FINN bil per dags dato er 180.000 kroner.

- Forklaringen på dette kommer når man ser på hvilke bilmodeller det ble solgt mest av - og kanskje spesielt i SUV-segmentet. Her finner vi for eksempel Mitsubishi Outlander, Volvo XC60, Toyota Rav-4, Volvo XC90 og VW Tiguan, som igjen forteller oss at det ble solgt mange dyre biler i mai, forteller produktdirektøren. 

Oslo og Innlandet på salgstoppen
Sammenligner man bilhandel i de ulike norske fylkene, så er det Oslo og Innlandet som har bidratt sterkest til veksten i antall solgte biler. Oslo hadde i mai en økning på hele 44 prosent og Innlandet en økning på 38 prosent i salg sammenlignet med mai i fjor. 

- Når et marked vokser såpass raskt på kort tid som bilmarkedet gjorde i mai, er det viktig, hvis man ser det fra kjøperens side, at tilbudssiden henger med, og at det finnes nok biler tilgjengelig for kjøp, forklarer Håstein: 

- På FINN båt har vi i to måneder fått erfare hvordan situasjonen blir når dette ikke skjer. Her har vi sett at så mye som ti prosent av alle annonserte båter blir solgt på dagen og flere har endt med budrunder. Da blir det vanskelig å sikre seg de beste objektene, særlig hvis man ikke er komfortabel med å slå til veldig raskt. Det er derfor veldig bra å se at tilbudssiden økte på FINN bil i mai - med hele 17 prosent sammenlignet med april, hvilket løftet oss til fjorårets nivå hva gjelder annonser.

Dyrere med ny bil nå
Når det gjelder nybilmarkedet, har dette vært påvirket av koronakrisen en god stund, og man merker fortsatt etterdønninger. 

- Kronekursen er en helt annen nå, slik at mange nye biler mest sannsynlig vil bli en del dyrere. I tillegg vet vi at mange fabrikker foreløpig har bestillingsstopp, fordi de nettopp har åpnet, eller er i ferd med å åpne igjen. Dette har nok en påvirkning på nordmenns bilvalg, og har ført til at økt trykk i bruktbilmarkedet, sier produktdirektøren: 

- Folk satser på biler de vet at de får. Kjøper man en ny bil nå er det ikke nødvendigvis sikkert når man kan få bilen levert. 

Selger bilen via videovisning på FINN
I samarbeid med videoleveringstjenesten Whereby, samt CARWEB og eDialog24, har FINN også lansert videosamtale- og visning som en helt ny funksjon på FINN motors markedsplasser bil, båt og MC. 

- Vårt inntrykk er at dette ikke bare er et produkt som vil muliggjøre kjøp for de som frykter koronasmitte, det vil også åpne for at potensielle kjøpere vil kunne vurdere bil, båt og MC i et enda større geografisk område, sier Håstein. 

På annonser fra privatpersoner kan man forespørre en videovisning i meldingstråden mellom kjøper og selger. Dersom parter godtar dette opprettes det en videosamtale, hvor man kan prate eller vise frem objektet som skal selges. 

På forhandlerannonser kan man forespørre videovisning av bilen ved å klikke på “Be om videovisning”-knappen i annonsen.  Da blir man satt i dialog med første tilgjengelige selger og kan deretter starte videovisningen. Man bestemmer selv om man selv vil filmes.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

SKAL PÅ BILFERIE I SOMMER: Tall fra FINN bil tyder på at mange skal på bilferie med familien denne sommeren, forteller Eirik M. Håstein, produktdirektør på FINN motor (bildet). SUV-er og stasjonsvogner er de biltypene som bidrar mest til at det var en sterk økning i solgte biler på FINN i mai (foto: Caroline Roka/FINN).
SKAL PÅ BILFERIE I SOMMER: Tall fra FINN bil tyder på at mange skal på bilferie med familien denne sommeren, forteller Eirik M. Håstein, produktdirektør på FINN motor (bildet). SUV-er og stasjonsvogner er de biltypene som bidrar mest til at det var en sterk økning i solgte biler på FINN i mai (foto: Caroline Roka/FINN).
Last ned bilde

Om FINN.no

FINN.no
FINN.no
Grensen 5-7
0159 Oslo

+47 22 86 44 10http://www.finn.no

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger. 

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet. 

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser). 

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye