Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Ferske salgstall: Melkesalget til himmels

Del

Nordmenn har kjøpt 1 millioner liter mer melk i årets første måneder sammenlignet med i fjor.

Koronakrisen har forandret nordmenn syn på melk og melkeproduksjon, og nå går melkesalget til himmels. Melkeforbruket økte i årets tre første måneder for første gang på mange år. Salget av norskprodusert melk endte på 109,7 millioner liter etter første kvartal. Dette er om lag en million liter høyere enn i samme periode 2019. I mars økte salget av vanlig hvit melk gjennom dagligvarebutikkene med hele 14 %.

- Melk er en gavepakke av viktige næringsstoffer som vi trenger hver eneste dag. I krisetid søker vi det som er sunt, trygt og med høy kvalitet. Norsk melk scorer høyt på alle disse områdene. Vi er derfor utrolig glade for at melkesalget nå går til himmels, og tror dette er en varig endring, sier direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) Ida Berg Hauge.

Årsakene til melkesalget er sammensatte. Det handler både om at vi drikker mer melk når vi er i nærheten av eget kjøleskap, spiser mer hjemme og at vi baker mer når det er krisetid. Dessuten er melk en ren, trygg og rimelig råvare som egner seg til alle typer måltider.

Økt salg av både lettmelk og helmelk
Økningen gjelder alle typer melk. Lettmelk 0,5 % (tidligere kalt ekstra lett melk) er en av melkevariantene som øker mest. Vi kjøpte nesten 18 % mer lettmelk 0,5 % i mars i år, sammenlignet med mars 2019. Også lettmelk 1 % og skummet melk har god vekst. Tallene viser også en vesentlig økning i forbruket av helmelk. I mars kjøpte vi over 17 % mer helmelk enn i mars i fjor.

Nordmenn med mye mer positiv holdning til melk og meieriprodukter
Samtidig med de sterke salgstallene har også folk på kort tid fått mer positive holdninger til melk og meieriprodukter. Stadig flere ser melkeproduksjon som en del av en bærekraftig og sunn matproduksjon. Det viser en fersk undersøkelse fra Norstat for Melk.no.

-  ­Alle er blitt mer positive til melk og meieriprodukter, og størst er forandringen hos kvinner og de under 30 år. Det kan virke som om krisen har gjort at unge på rekordtid har fått øynene opp for verdien av norsk melk som kortreist, bærekraftig og næringsrikt. Vi ser nå konturene av en generasjon som tar sunne og mer bærekraftige valg enn tidligere, mener Hauge.

Kontakter

Bilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom