Ferske salgstall: Melkesalget til himmels
Koronakrisen har forandret nordmenn syn på melk og melkeproduksjon, og nå går melkesalget til himmels. Melkeforbruket økte i årets tre første måneder for første gang på mange år. Salget av norskprodusert melk endte på 109,7 millioner liter etter første kvartal. Dette er om lag en million liter høyere enn i samme periode 2019. I mars økte salget av vanlig hvit melk gjennom dagligvarebutikkene med hele 14 %.
- Melk er en gavepakke av viktige næringsstoffer som vi trenger hver eneste dag. I krisetid søker vi det som er sunt, trygt og med høy kvalitet. Norsk melk scorer høyt på alle disse områdene. Vi er derfor utrolig glade for at melkesalget nå går til himmels, og tror dette er en varig endring, sier direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) Ida Berg Hauge.
Årsakene til melkesalget er sammensatte. Det handler både om at vi drikker mer melk når vi er i nærheten av eget kjøleskap, spiser mer hjemme og at vi baker mer når det er krisetid. Dessuten er melk en ren, trygg og rimelig råvare som egner seg til alle typer måltider.
Økt salg av både lettmelk og helmelk
Økningen gjelder alle typer melk. Lettmelk 0,5 % (tidligere kalt ekstra lett melk) er en av melkevariantene som øker mest. Vi kjøpte nesten 18 % mer lettmelk 0,5 % i mars i år, sammenlignet med mars 2019. Også lettmelk 1 % og skummet melk har god vekst. Tallene viser også en vesentlig økning i forbruket av helmelk. I mars kjøpte vi over 17 % mer helmelk enn i mars i fjor.
Nordmenn med mye mer positiv holdning til melk og meieriprodukter
Samtidig med de sterke salgstallene har også folk på kort tid fått mer positive holdninger til melk og meieriprodukter. Stadig flere ser melkeproduksjon som en del av en bærekraftig og sunn matproduksjon. Det viser en fersk undersøkelse fra Norstat for Melk.no.
- Alle er blitt mer positive til melk og meieriprodukter, og størst er forandringen hos kvinner og de under 30 år. Det kan virke som om krisen har gjort at unge på rekordtid har fått øynene opp for verdien av norsk melk som kortreist, bærekraftig og næringsrikt. Vi ser nå konturene av en generasjon som tar sunne og mer bærekraftige valg enn tidligere, mener Hauge.
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom