Klarna

Ferske Klarna-tall: Mer enn doblet salg av «stygge julegensere» så langt i julehandelen

Del
Bare i løpet av de siste fem ukene har andelen solgte såkalt stygge julegensere i Norge økt med hele 152 prosent sammenlignet med den samme perioden i fjor.

Det viser Klarnas salgsstatistikk fra de av de mer enn 12 000 nettbutikkene som bruker deres shopping og betalingsløsning, som selger det som også ofte kalles for «Ugly Christmas Sweaters.»

– Det er sjeldent et plagg, som selges som stygt, har slått så bra an i Norge som «stygge julegensere». Det har blitt en stor trend som bare vokser seg større for hvert år. Den økte populariteten skyldes nok «stygg julegenser-dagen» som flere har på jobben, men også at mange, kanskje spesielt nå om dagen, ønsker å få en god julefølelse av å ta på seg julegenseren, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Førstkommende fredag er det National Ugly Christmas Sweater Day, den uoffisielle, internasjonale dagen hvor mange tar på seg en stygg julegenser.

Enda kraftigere økning de siste to ukene

Ifølge Klarnas shoppingindeks* viser utviklingen at andelen julegensere som selges bare har økt for hver uke. De siste 2 ukene er denne hele 230 % høyere enn den var på samme tidspunkt i fjor.

Ifølge en global undersøkelse Klarna har utført i hele 18 land, inkludert Norden, USA, Australia og store deler av Vest- og Sør-Europa, oppgir 42 prosent av nordmenn at de liker de stygge julegenserne. Det er flere kvinner og yngre under 40 år som liker juletrendplagget.

USA og Storbritannia er de landene hvor flest liker det, mens Tyskland og Italia er minst begeistret.

Bestselger er rød reinsdyrgenser med LED-belysning

Julegenseren, som først ble introdusert på 50-tallet og da ble kalt «jingle bell sweaters» i handelen, ble først virkelig populært utover 80-tallet da de stadig oftere dukket opp på TV og i filmer.

– De siste tre årene har vi sette en økning i etterspørselen i hele Norden etter julegensere. Nå selger vi ikke bare «stygge» julegensere, men også mange «pene» julegensere. Vi ser også at julegensere med innebygd LED-belysning har blitt veldig populært, sier director for fun i det svenskeide selskapet PartyKing, Joel Svensson. De driver nettbutikker i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.

I Norge har deres bestselger i år vært en rød julegenser med reinsdyrmotiv, LED-belysning og påskriften «Make it Rein».

* Klarnas shoppingindeks er basert på netthandelskjøp gjort gjennom deres betalingsløsning i Norge. Det viser hvor stor andel «Ugly Christmas Sweaters» har av det totale salget av alle klesplagg i perioden 8. november til 8. desember 2021, sammenlignet med samme periode i 2020.

Kontakter

Bilder

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye