Ferske Klarna-tall: Mer enn doblet salg av «stygge julegensere» så langt i julehandelen
Det viser Klarnas salgsstatistikk fra de av de mer enn 12 000 nettbutikkene som bruker deres shopping og betalingsløsning, som selger det som også ofte kalles for «Ugly Christmas Sweaters.»
– Det er sjeldent et plagg, som selges som stygt, har slått så bra an i Norge som «stygge julegensere». Det har blitt en stor trend som bare vokser seg større for hvert år. Den økte populariteten skyldes nok «stygg julegenser-dagen» som flere har på jobben, men også at mange, kanskje spesielt nå om dagen, ønsker å få en god julefølelse av å ta på seg julegenseren, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Førstkommende fredag er det National Ugly Christmas Sweater Day, den uoffisielle, internasjonale dagen hvor mange tar på seg en stygg julegenser.
Enda kraftigere økning de siste to ukene
Ifølge Klarnas shoppingindeks* viser utviklingen at andelen julegensere som selges bare har økt for hver uke. De siste 2 ukene er denne hele 230 % høyere enn den var på samme tidspunkt i fjor.
Ifølge en global undersøkelse Klarna har utført i hele 18 land, inkludert Norden, USA, Australia og store deler av Vest- og Sør-Europa, oppgir 42 prosent av nordmenn at de liker de stygge julegenserne. Det er flere kvinner og yngre under 40 år som liker juletrendplagget.
USA og Storbritannia er de landene hvor flest liker det, mens Tyskland og Italia er minst begeistret.
Bestselger er rød reinsdyrgenser med LED-belysning
Julegenseren, som først ble introdusert på 50-tallet og da ble kalt «jingle bell sweaters» i handelen, ble først virkelig populært utover 80-tallet da de stadig oftere dukket opp på TV og i filmer.
– De siste tre årene har vi sette en økning i etterspørselen i hele Norden etter julegensere. Nå selger vi ikke bare «stygge» julegensere, men også mange «pene» julegensere. Vi ser også at julegensere med innebygd LED-belysning har blitt veldig populært, sier director for fun i det svenskeide selskapet PartyKing, Joel Svensson. De driver nettbutikker i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.
I Norge har deres bestselger i år vært en rød julegenser med reinsdyrmotiv, LED-belysning og påskriften «Make it Rein».
* Klarnas shoppingindeks er basert på netthandelskjøp gjort gjennom deres betalingsløsning i Norge. Det viser hvor stor andel «Ugly Christmas Sweaters» har av det totale salget av alle klesplagg i perioden 8. november til 8. desember 2021, sammenlignet med samme periode i 2020.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom