Fenalår fra Norge øker eksporten til Frankrike
- Utrolig spennende at et så tradisjonsrikt norsk produkt som fenalår nå får enda større innpass på det kresne franske markedet. At et langtidsmodnet lammelår fra Stranda nå gjør suksess i Frankrike, det er vi stolte av, sa landbruks- og matminister Sandra Borch da hun var til stede på signering av ny eksportavtale mellom Fenalår fra Norge/Grilstad og en fransk grossist i Lyon.

Avtalen ble signert på den store proffmessen SIHRA som går parallelt med årets Bocuse dÒr- konkurranse i Lyon.
- Fenalår fra Norge, som er en av våre beskyttede betegnelser, har gjort en imponerende jobb med å arbeide systematisk med eksportmuligheter over mange år. Så har selvsagt pandemien satt arbeidet på vent noen år, men nå er det gledelig at det er full fart igjen, sa statsråd Borch under signeringen.
Avtalen ble skrevet under av to representanter fra Masse. En 4. generasjons familieeid bedrift, som har spesialisert seg på å selge høykvalitetsvarer i det franske markedet.
- Norsk matkultur har mye å være stolt av, og det er gledelig at her i gastronomiens sentrum, Lyon, så klarer vi å skape interesse og salg av noe så erkenorsk som fenalår. Jeg ønsker fenalår fra Norge og Grilstad-Tind lykke til, og gleder meg til å se resultatene av denne avtalen, sier Borch.
Avtalen er et forpliktende samarbeid i salg og markedsføring av TIND Premium spekeprodukter primært inn mot det franske HORECA markedet. Hovedproduktet vil være Fenalår fra Norge, TIND marinert & Speket Lammelår. Avtalen som ble signert er mellom selskapet Massè, Lyon og Grilstad AS / TIND Stranda.
- Vi er svært glade for denne avtalen, og håper den vil øke salget betraktelig i det franske markedet. De siste årene har vi doblet eksporten, franske forbrukere vil virkelig ha norsk fenalår. For oss har det vært avgjørende at vi først fikk en beskyttet geografisk betegnelse (BGB) i Norge og så fikk denne godkjent som en Indication géographique protégée (IGP) i Frankrike. Dette merket dokumenterer sammenhengene mellom kvalitet og opprinnelse, og det er avgjørende for å lykkes i et kresent fransk marked, sier Svein Andreassen fra Tind og Per Berg fra Fenalår fra Norge.
Eksporten har økt
Eksporten til Frankrike startet i 2015, og det ble da solgt beskjedne 82 kilo. I 2019 var dette økt til 710 kilo. Så kom to år med pandemipause, i 2022 var salget oppe i hele 1,2 tonn. Ambisjonene er å øke dette kraftig gjennom ny avtale.
Beskyttet betegnelse
Beskyttede betegnelser er en offentlig merkeordning som sikrer at tradisjonsrik norsk mat og drikke får den beskyttelse og anerkjennelse den fortjener. Merkeordningen er en offentlig merkeordning under Landbruks- og matdepartementet. Stiftelsen Norsk Mat administrerer merkeordningen mens Mattilsynet fatter vedtak.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Mette JohnsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 909 61 602anne.mette.johnsen@norskmat.noNina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder






Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Jimmy Øien bak Restaurant Rest vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris2.2.2023 16:04:22 CET | Pressemelding
Det er en ære å få dele ut Ingrid Espelid Matkulturpris for 2022 til Jimmy Øien. En av Norges fremste kokker som har løftet bærekraft inn i kokkekunsten, og virkelig beviser at nydelig mat kan lages av alt, og at ingenting trenger å kastes, sa statssekretær Wenche Westberg da hun delte ut den 29. utgaven av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris på Fagdag Norsk Mat i Stavanger.
Forbrukerne vil ha norsk brød27.1.2023 09:00:44 CET | Pressemelding
Ny forbrukerundersøkelse viser at 60 prosent av forbrukerne legger stor vekt på at brødet er norsk når de handler. 80 prosent mener også at kaller man et brød med norsk navn, så må kornet i melet være norsk. Det er slett ikke alltid tilfelle, og nå tar kornbransjen grep for å øke norskandelen og merke brødet bedre.
Lokalmat fra Vestland, Rogaland og Viken hedret i Berlin26.1.2023 15:45:21 CET | Pressemelding
- Mangfold og kvalitet er stikkord for disse tre lokalmatprodusentene, sa landbruks- og matminister Sandra Borch da is fra Storfjord, ost fra Jæren og havreris fra Viken fikk tildelt Spesialitet under åpningen av Grune Woche i Berlin fredag 20.januar.
Inngår driftsavtale med Netpower7.12.2022 10:35:47 CET | Pressemelding
Stiftelsen Norsk Mat inngår avtale med Netpower Web Solutions AS om å drifte og videreutvikle Kvalitetssystemet i landbruket - KSL og fagsystemet for Nyt Norge, lokalmat.no og Spesialitet.
Nordmenn har sansen for lokal mat og drikke27.11.2022 17:05:57 CET | Pressemelding
Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer de siste årene, men til tross for dette har salget økt fra 11,2 mrd til 11,5 mrd fra 2021 til 2022.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom