Felleskjøpet Tromsø inn i eksklusiv matsatsing

Nå er dagene i brakkerigg og plasthall over. Torsdag har Felleskjøpet åpningsfest i Tromsø.
MATSATSING: Kjøledisker som disse vil få sentral plassering i den nye butikken når Felleskjøpet i Tromsø innlemmes i bondesamvirkets satsing på salg av kvalitetsmat fra den norske bonden. (Foto: Espen Soll)

Butikksjef Randi Simonsen og staben hennes vil dermed ha noe helt nytt å vise Felleskjøpets kunder i Tromsø. I fjor vår flyttet butikken ut av lokalene på Stakkevollvegen, og inn i midlertidige lokaler i en brakkerigg like ved der den nye butikken nå står klar i Alkevegen.

– Dette har vi gledet oss masse til. Hverdagen i brakkeriggen har selvsagt vært utfordrende, men jeg synes både vi og våre trofaste kunder har taklet det veldig bra. Nå får vi en helt ny arbeidsplass, og i sum får kundene våre et kraftig forbedret tilbud, sier Randi Simonsen.

2000 kvadratmeter

Felleskjøpet har vært etablert i Tromsø i over 100 år, og ble stiftet som Troms Felleskjøp i 1920. Derfor er det trolig en av byens eldste arbeidsplasser som nå er på flyttefot til nye lokaler.

I de nye, totalrenoverte lokalene disponerer Felleskjøpet et totalt areal på cirka 2000 kvadratmeter. Butikken vil være på cirka 800 kvadratmeter.

Konsernsjef Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet Agri ser fram til å foreta åpningen kommende torsdag.

– Denne investeringen viser at vi satser på det nordnorske landbruket. I tillegg til ny avdeling i Tromsø er det planlagt utvidede lagerpunkt i både Harstad, Smalfjord og på Bergneset. I sum styrker dette beredskapen og den lokale tilstedeværelsen vår i regionen, sier Fure.

Den nye avdelingen i Tromsø får eget hentelager, noe som betyr at bonden selv kan plukke og hente kraftfôr, tilskuddsfôr og andre varer fra dette lageret. For kjæledyrkundene får Felleskjøpet Tromsø en stor, fullskala kjæledyravdeling med alt som trengs av fôr og utstyr til hund, katt og smådyr. Butikken i Alkevegen har også et stort utesalgsområde i forkant, hvor større varer som snøfresere, gressklippere og mye annet vil være utstilt. Dette har ikke Tromsø hatt tidligere.

Skal selge mat fra bonden

Ved åpningen av ny butikk har avdelingen i Tromsø også en ekstra nyhet. Våren 2021 startet Felleskjøpet et pilotprosjekt hvor utvalgte avdelinger selger høykvalitetsvarer fra Nortura. Dette er varer som ellers bare forhandles i restaurant- og hotellmarkedet. Senere har antallet butikker i matsatsingen økt, og det har også kommet inn produkter fra TINE i utvalget.

Nå blir Felleskjøpet i Tromsø avdeling nummer 16 som skal selge mat fra bonden i bondens butikk.

– Felleskjøpet leverer det meste av driftsmidler, maskiner og redskap bonden trenger for å produsere maten. Nå kan vi også være en kanal hvor bonden selger produktet sitt. Fra før er våre avdelinger i Mo i Rana og Alta med i matsatsingen i Nord-Norge. Nå gleder vi oss til å rulle ut dette i Tromsø også, sier Trond Fidje, nordisk direktør for detaljhandel i Felleskjøpet Agri.

Slik blir åpningsfesten

De kommende dagene vil det være mye som skjer for å markere nyåpningen i Alkevegen. Onsdag kveld tjuvstarter åpningen med medlemskveld for lokale bønder og medlemmer av Felleskjøpet. Torsdag er den store åpningsdagen med smaksprøver, kake, kaffe og loddtrekning med flotte premier. Fredag er det egen maskindag med utstilling og demonstrasjon av traktorer fra John Deere.

– Lørdag får vi besøk av Norske Redningshunder som skal demonstrere litt av det de holder på med. Vi gleder oss masse, og ønsker alle hjertelig velkommen til åpningsdager i Tromsø, sier butikksjef Randi Simonsen.

TEAM TROMSØ: Felleskjøpets ansatte i Tromsø legger nesten ett år bak seg i brakkerigg. Denne uka er de klare for å åpne den nye butikken. Bak: Simon Govasli (t.v.) og Frank Tryggstrand. Foran: Kristian Tryggstrand og butikksjef Randi Simonsen. (Foto: Felleskjøpet Agri)

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022, og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk, og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.