Felleskjøpet blir eneleverandør av Sampo-treskere i Norge

Felleskjøpet inngår samarbeid med Sampo og blir forhandler av deres treskere til det norske markedet. -Med treskere fra Sampo utvider vi sortimentet og kan tilby treskere til alle behov for den norske bonden, sier maskindirektør i Felleskjøpet Agri Frode Dahl.

Felleskjøpet er med sitt brede produktspekter innen traktor, tresker og redskap en av de største aktørene i det norske markedet. Selskapet selger både nytt og brukt utstyr og har landsdekkende virksomhet med 40 verksteder. Felleskjøpet har vært forhandler av John Deere i det norske markedet siden 1977. Nå utvides produktspekteret på treskere gjennom en samarbeidsavtale med finske Sampo.

-Vi er svært glade for å utvide vårt tilbud på treskere gjennom avtalen med Sampo. Nå kan vi tilby større teknologitunge treskere fra John Deere, samtidig som vi får inn treskere som er spesialtilpasset skandinaviske forhold gjennom avtalen med Sampo. Felleskjøpet dekker da alle behovene den norske bonden har knyttet til treskere, sier Dahl.

Felleskjøpet vil tilby alt av tjenester på ettermarked og leveranse av deler til Sampo-treskere gjennom sine verksteder. Avtalen med Sampo trer i kraft fra desember 2020.

-Sampo har nå funnet en perfekt partner for våre produkter i Norge. Felleskjøpet har med sin store virksomhet og fagkompetanse i maskinmarkedet en unik kontakt med den norske bonden. Sammen Sampo og våre treskere, som er perfekt tilpasset skandinaviske forhold, utfyller vi hverandre godt. Dette samarbeidet vil utvikle markedet videre til det beste for kornprodusentene, sier Karl-Wilhelm Hundertmark, som er salgs- og markedsdirektør i Sampo.

Frode Dahl, direktør maskin i Felleskjøpet Agri – 901 44 892
Hans Petter Eik, markedssjef TTR i Felleskjøpet Agri - 950 54 509
Thomas Skjennald, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri – 92 686 100

Kim Döfnäs, Area Manager i Sampo +358 40 7541 763
Karl-Wilhelm Hundertmark, Director Sales & Marketing i Sampo +358 40 6744 4302

Felleskjøpet har en omsetning på 16,2 milliarder og 3600 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.