Feil drivstoff kan koste deg dyrt

Over 80 000 nordmenn har fylt feil drivstoff på bilen i løpet av de siste tre årene. Det er en dyr feil, hvis man ikke handler riktig, sier forsikringsselskap.
DYR FYLLING: Hvis du starter bilen, vil bensinen gå inn i dieselmotoren, og forårsake skader som i verste fall kan gjøre at du må skifte motoren, advarer skadesjef. Foto: iStock.

I en ny undersøkelse gjennomført av Norstat for Codan Forsikring, svarer to prosent at de har tanket feil drivstoff på bilen i løpet av de siste tre årene. Det tilsvarer nær 85 000 nordmenn.

– Oppdager du at du har tanket feil før du begynner å kjøre, så er ett råd viktigere enn alle andre. Ikke start bilen! sier Andrea Lervik Lystad, skadesjef for motor i Codan Forsikring.

Bensinen er problemet

Det er hovedsakelig tanking av bensin på dieselbiler som utgjør problemet. På de fleste bensinbiler er nå påfyllingsåpningen mindre enn tuten på dieselslangen, slik at man er fysisk forhindret fra å fylle feil.

– Ikke alle bilforsikringer dekker feilfylling, så det er lurt å sjekke om du har denne typen «uflaksdekning» i din bilforsikring. Hvis man starter bilen, vil bensinen gå inn i dieselmotoren, og forårsake skader som i verste fall kan gjøre at man må skifte motoren. Det kan koste flere titalls tusen kroner og kan dekkes av en kaskoforsikring, sier Lystad

En svært vanlig feil

– Feilfylling skjer ofte og årsaken er gjerne at kunden har flere biler som bruker ulike typer drivstoff og så glemmer de seg. Eller at andre som ikke pleier å bruke bilen, låner den. Feilfylling skjer også gjerne i situasjoner der man er stresset, og ikke har hodet helt med seg.

Tøm tanken

Det er viktig at man får tømt tanken for bensin før man bruker bilen. Lystad anbefaler at man tar kontakt med et redningsselskap med en gang man oppdager feil.

– De kan enten hjelpe deg meg å tømme ut drivstoffet, eller få deg til et verksted som kan hjelpe deg. Hvis du har kjørt med bilen, er det viktig at en bilmekaniker får sett på motoren. Noen ganger går det heldigvis greit, uten noen skader. Dessverre ser vi også mange kostbare ødeleggelser, sier Lystad.

Hun anbefaler at man tenker seg godt om når man tanker, for å unngå slike feil. En annet tips er å få montert en ekstra overgang inn til tanken på dieselbilen, som kan monteres under drivstofflokket, og som gjør at man ikke får fylt feil.

– Dette er et ekstra lokk, men en enkel mekanisme, som gjør at man ikke får puttet inn bensinslangen. Det er en billig forsikring mot en feil som kan koste deg dyrt og kan være spesielt lurt dersom det er flere personer som bruker bilen og fyller drivstoff, sier Lystad.

FORHINDRER FEILFYLLING: En liten dings kan forhindre feilfylling og store skader på dieselmotoren. Foto: Codan.