Fare for streik blant pilotene i offshore-helikopter

Pilotene i Bristow er ikke blitt enige om ny tariffavtale med arbeidsgiver og partene er innkalt av Riksmekleren førstkommende søndag. Meklingsfristen går ut natt til tirsdag og tillitsvalgt for Bristow-pilotene, Johan Forsman, er redd for at arbeidsgiver styrer mot streik.

Forsman sier han håper på en løsning, men har så langt dårlig erfaring med Bristow-ledelsen.

– Vi har snart forhandlet i halvannet år uten å komme frem til noen løsning. Utover lønnskrav som er i tråd med frontfaget har vi fra arbeidstakersiden kun ønske om noen mindre endringer i tariffavtalen som ikke medfører økte kostnader for arbeidsgiver. Arbeidsgiver har derimot en lang liste med krav til pilotene, sier han.

Arbeidsgiver krever store kutt

Ifølge Forsman vil arbeidsgiver kutte i alle tariffbestemmelser som omhandler økonomi.

– Oljeindustrien tjener mer penger enn på lenge, mens vi trues med oppsigelser, økning i antall arbeidsdager, mindre forutsigbarhet i arbeidsplanene og fjerning av muligheten for avspasering når vi har stilt opp for arbeidsgiver på fritiden. I tillegg til alt dette, vil de ikke gi lønnsøkning i tråd med samfunnet forøvrig. Med et slikt utgangspunkt er det vanskelig å oppnå enighet, sier Forsman.

Forhandlingsleder i Parat, Lars Petter Larsen, sier han er redd for at arbeidsgiver ønsker en konflikt.

– Vi er alltid løsningsorientert i slike forhandlinger, men i dette tilfellet har vi å gjøre med en arbeidsgiver som skylder på oppdragsgiverne og ikke fører reell dialog med oss. Vi bidrar gjerne til besparelser for bedriften, men må da i det minste få grunnlaget for beregningene ledelsen legger fram. Så langt ser det ut som om arbeidsgiver ønsker å diktere innholdet i tariffavtalen, men det er ikke slik norsk arbeidsliv fungerer, sier Larsen.

En streik blant Bristow-pilotene vil ifølge Larsen ramme mange av installasjonene i Nordsjøen.

– Bristow er lokalisert i Bergen, på Ekofisk, i Florø, Hammerfest og i Stavanger. En streik vil ramme mye av trafikken knyttet til store deler av norsk oljeproduksjon, sier Parats forhandlingsleder.