Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.

Det er disse testene som avdekket at den positive testen var feil, og at heller ingen andre besetningsmedlemmer er smittet. - Vi er veldig glade for at Color Magic kan gjenoppta sine daglige selinger i visshet om at det ikke finnes påvist smitte blant noen av våre ansatte om bord, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Det betyr at Color Magic går fra Oslo nå i ettermiddag som planlagt.

Color Line har gode og anerkjente rutiner for smittevern, og selskapet er det første i Norge som er blitt verifisert av DNV GL for selskapets systemer knyttet til håndtering av smittevern. I tillegg til egenerklæring som en del av reisebetingelsene, får passasjerene målt kroppstemperaturen med thermo-kamera før de går om bord. Ansatte som kommer fra røde land/regioner, må i ti dagers karantene før de mønstrer på.

Det er positivt både for gjestene og våre ansatte at de strenge smittevernrutinene virker, fordi et trygt skip gir den gode opplevelsen vi daglig gir våre mange tusen gjester, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Color Line beklager at mange ikke fikk reist med Color Magic i helgen, men ønsker disse tilbake til en trygg og hyggelig opplevelse om bord.

Color Line reduserer produksjonen mellom Oslo og Kiel20.10.2020 12:00:12 CESTPressemelding

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ifølge myndighetene ta tid og smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Mot denne bakgrunnen har Color Line besluttet å redusere kapasiteten mellom Oslo og Kiel. Fra 4. november vil MS Color Magic seile i en tilpasset fartsplan med gods og passasjerer. Passasjerene vil være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo.