Falkevik slipper mørk og intens singel med Ola Kvernberg

Falkevik slipper singelen "Amputation" i dag, som er tredje smakebit fra albumet "New Constellations" som slippes høsten 2021.
Foto: Helle Frogner

Hør "Amputation" her

Falkevik består av Julie Falkevik Tungevåg, Ellen Brekken og Marius Trøan Hansen og er en anerkjent trio som kombinerer den nordiske jazztradisjonen med elegante og unike popmelodier. Singelen "Amputation" er inspirert av et teaterstykke av Jens Bjørneboe som heter Amputasjon. Stykket er en advarsel mot maktmisbruk i vitenskapens navn. Et skrekkscenario kommer til live. Strafferettspleien samarbeider med medisinen under felles målsetting; Å “normalisere” befolkningen for å oppnå total makt. Angstinngytende samfunnskirurger ”tilpasser” mennesker til de gjeldende samfunnsstandarder. Deres metoder består i all hovedsak i å utføre amputasjoner på de tilfeller som defineres som mislykkede og ikke mulig å tilpasse samfunnet. Forestillingen «Amputasjon» skildrer hvordan vi som mennesker blir utsatt for tvangsnormalisering når autoritetene vil tvinge alle til å følge samme norm.

Julie skulle skrive musikk til dette teaterstykket da det skulle settes opp i Kristiansand i august 2020. Covid-19 satte dessverre en stopper for denne oppsettingen i fjor, men Julie hadde allerede startet på komponeringen. Da teateroppsetningen ikke ble noe av tok hun med seg materialet til Falkevik istedenfor, og låta «Amputation» ble til.

Det er en mørk, intens og suggererende låt om å bli truet til å følge normen i samfunnet, og alle konsekvensene som kan oppstå om du tør å bryte ut og være deg selv.

På denne låten har også Ola Kvernberg bidratt med synther, marxofon og stryk, noe som gir låta en enda større dybde. Noen sekunder av Greta Thunbergs kjente «I shouldn’t be up here» - tale er også gjemt innimellom bølgene av lyd; reversert og støyet til.

"Amputation" ledsages av en briljant musikkvideo laget av grafikerne/animatørene Clémence Mérouze og Kristine Knapstad, regissert av Julie Ibenfeldt Lindvik. Videoen har premiere 20. august.

Dropbox med WAV, label copy, bilder

Falkevik består av stjernelaget Julie Falkevik Tungevåg (kjent fra bl.a. NRKs Beat for Beat-band og Erlend Ropstad), Ellen Brekken (Tord Gustavsen trio og Hedvig Mollestad trio) og Marius Trøan Hansen (Svarte Svaner og Shan). Falkevik slapp debutalbumet "Louder Than I’m Used To" i 2018 som fikk strålende mottakelse; blant annet trillet både Dagbladet og Aftenposten femmere på terningen, mens Dagsavisen omtalte Falkevik som "ett av høstens beste nye navn". Deres andre album "New Constellations" slippes 17.09.21.

Foto: Helle Frogner