Færre jobber, flat lønn i 2021

Norske selskaper forventer nedbemanninger og flate reallønninger i 2021, ifølge en studie fra Mercer.

Mercer-undersøkelsen Total Remuneration Survey, som med data fra 254 norske virksomheter er den største lønnsstudien i Norge, spår enda et tungt år for norsk arbeidsliv. Ifølge undersøkelsen kan arbeidstakere forvente en nominell lønnsøkning på 2,5 prosent. 6 prosent av selskapene svarte at de ikke kommer til å gjøre noen endringer i lønninger i 2021.

Justert for forventet inflasjon på 2,5 prosent, betyr det en flat reallønnsinntekt for de fleste.

Arbeidstakere kan heller ikke forvente større jobbsikkerhet i år. 18 prosent av selskapene i undersøkelsen sier de planlegger å nedbemanne dette året, mens bare 15 prosent planlegger å ansette flere.

– Næringslivet forventer ikke at 2021 blir noe særlig bedre enn 2020 har vært. For mange selskaper kan det å fryse lønninger eller ansettelser være et nødvendig tiltak på kort sikt. Samtidig risikerer man å gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved bare å tenke på kostnadsreduksjoner og ikke på hvordan bevare, utvikle og tiltrekke seg kompetanse på lengre sikt. Når økonomien begynner å gå bedre så kommer mange til å flytte på seg, sier Annabell Mathiesen, administrerende direktør for Mercer Norge.

I tillegg til å måle forventninger for det nye året, har Mercer analysert lønns- og vederlagsdata fra selskapene. Selskapet har identifisert tre viktige tendenser for året som gikk:

Større bonuser i 2020

Bonuser fortsatte å bli en viktigere del av selskapers lønnsstrategi i også i 2020. 90 prosent av selskapene i undersøkelsen betalte en eller annen form for variabel bonus til grupper av arbeidstakere, mens 46 prosent betalte salgsbonuser. Bonusandelen økte fra 2,3 til 4,0 prosent, mens andelen andre ytelser økte fra 6,0 til 7,4 prosent.

Bonusordninger er mest utbredt blant ledende stillinger. Ledere mottok i gjennomsnitt bonuser tilsvarende 30 prosent av grunnlønnen. For manuelle yrker var gjennomsnittsbonusen på 5 prosent.

– Vi forventer at anvendelse av variabel- og prestasjonsavhengig lønn vil fortsette i 2021. Utfordringen med slike bonusordninger er å definere parametere som motiverer medarbeiderne til økt innsats, som fremmer bedriftens mål på kort og lang sikt, og som også oppfattes som rettferdige, sier Jimmy Johansen, sjef for forretningsområdet Karriere i Mercer.

Kjønnsgapet ble mindre

Mercer’s undersøkelse fant et stort lønnsgap mellom menn og kvinner. En gjennomsnittlig kvinnelig ansatt i undersøkelsen tjente 685.000 kroner i 2020, mens en gjennomsnittlig mannlig ansatt tjente 782.000, eller 14 prosent, mer.

Kjønnsgapet var imidlertid mindre enn tidligere år. Det ble også mindre innen hver av de fire kategoriene ledere, mellomledere, profesjonelle og paraprofesjonelle. For paraprofesjonelle ble lønnsgapet for første gang negativt: kvinner tjente i snitt 0,2 prosent mer enn sine mannlige kolleger. Dette kan ha sammenheng med stor utbredelse av tarifflønn i denne sektoren.

Oslo-borgere tjente mest

Gjennomsnittslønnen i Oslo var i Mercer’s undersøkelse 710.000 kroner, det høyeste i landet. For de andre regionene i studien – Stavanger, Bergen og resten av landet – var gjennomsnittslønnen henholdsvis 649.000, 635.000 og 655.000.

De geografiske forskjellene ble større høyere opp i selskapene. Toppledere i Oslo tjente desidert mest, med en gjennomsnittslønn på 1.633.000, tett fulgt av toppledere i Stavanger som i snitt tjente 1.587.000. Det var nesten 300.000 mer enn topplederne i Bergen som i snitt tjente 1.346.000, og toppledere andre steder i landet med en snittlønn på 1.325.000.

For spørsmål, vennligst kontakt:

Andrew Davy, Marketing Leader, Mercer and Marsh Norge
andrew.davy@mmc.com

Jimmy Johansen, Head of Career, Mercer Norge
jimmy.johansen@mercer.com

Annabell Mathiesen, administrerende direktør i Mercer Norge.
Jimmy Johansen, sjef for forretningsområdet Karriere i Mercer Norge.

Harbitzalléen 5

Mercer tror på å bygge bedre fremtider ved å redefinere arbeidsverdenen, omforme pensjons- og investeringsresultater og åpne muligheter for god helse og velvære. Mercer har rundt 25 000 ansatte som er basert i 43 land og firmaet opererer i 130 land. Mercer er en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), verdens ledende profesjonelle servicefirma innen risiko, strategi og mennesker, med 85 000 kolleger og en årlig omsetning på rundt 20 milliarder dollar. Gjennom de marketledende bedriftene MarshGuy Carpenter og Oliver Wyman, hjelper Marsh McLennan klienter med å navigere et miljø som stadig blir mer dynamisk og komplekst. For mer informasjon, besøk www.mercer.no. Følg gjerne også Mercer Norge på LinkedIn.

Følg pressemeldinger fra Mercer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercer

Island har det beste pensjonssystemet i verden mens Norge faller til 7. plass11.10.2022 06:01:00 CEST | Pressemelding

Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) sammenligner 44 pensjonsinntektssystemer, som dekker 65 prosent av verdens befolkning Island topper listen og 5 nordiske land er i topp 10 med Danmark på 3. plass, Finland på 6. plass, Norge på 7. plass og Sverige på 9. plass (Oslo) – Islands pensjonssystem har toppet den 14. årlige Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) for andre gang, mens Norge har falt til 7. plass. Nederland og Danmark har beholdt henholdsvis andre- og tredjeplasser, med Finland (6.) og Sverige (9.) også på topp 10. MCGPI er en omfattende studie av 44 globale pensjonssystemer, som står for 65 prosent av verdens befolkning og sammenligner systemene mot hverandre. Til tross for at Norge har fått andreplass globalt for integritet, er vårt nåværende pensjonssystem fortsatt ikke bærekraftig nok sammenlignet med andre land på toppen av listen. Norge rangerer nå på 15. plass globalt for bærekraft, hvilket viser kun en liten forbedring fra 16. plass i 2021. Nyli

Hong Kong rangerer igjen som den dyreste byen for internasjonale ansatte29.6.2022 09:58:06 CEST | Pressemelding

Hong Kong er igjen verdens dyreste by for internasjonale ansatte, etterfulgt av Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5) Oslo er blant de 10 dyreste byene i Europa for expater og klatrer til 27. plass globalt København er den dyreste byen i Norden for internasjonale ansatte, rangert på 11. plass globalt, mens Stockholm er den rimeligste byen og faller til 87. plass i 2022 Internasjonale oppdragsmønstre utvikler seg som følge av valutakurs- og inflasjonsvariasjoner samt økningen av fjernarbeid og fleksible arbeidsordninger Oslo, 29. juni 2022 I dag lanserte Mercer sin Levekostnadsundersøkelse (Cost of Living Survey) for 2022, som rangerer 227 av verdens dyreste byer for internasjonale ansatte. Mens Hong Kong forblir i topplasseringen, utgjør Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5) - de fem dyreste stedene i verden for expater. Oslo er rangert som den 9. dyreste byen i Europa, og klatret til 27. plass globalt (fra 32.

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27% ifølge Global Pension Index19.10.2021 15:03:37 CEST | Pressemelding

Mercer CFA Institute Global Pension Index plasserer nykommer Island på toppen av listen og Norge på 5.-plass. Men, Norge har et pensjonsgap mellom kvinner og menn på hele 27 prosent, noe som plasserer oss som på en 20. plass på indeksen når det gjelder forskjell i pensjon for kvinner og menn. Indeksen sammenligner 43 pensjonsinntektssystemer, som dekker to tredjedeler av verdens befolkning