Få en bedre pris på leiebil

Enten du skal reise med jobben eller privat, så lønner det seg å tenke over noen enkle råd for å få god pris når du skal leie bil. Her viser vi deg hva som er viktig for å få en god leiebilavtale. En god pris betyr ikke bare at den er billigst, men også at du får en bra bil for pengene du betaler.
De fleste vet det lønner seg å være tidlig ute for å skaffe seg de beste tilbudene på leiebil. Men visste du det er penger å spare på å leie bil i helgen, fremfor i ukedagene? Foto: iStockphoto

Vær tidlig ute

Det første rådet er å leie bil så tidlig som mulig. Prisen blir som regel høyere jo nærmere du kommer avreisedatoen.

Sjekk derfor leietilbud så snart du vet at du skal ut på tur.

Ikke lei bil på flyplassen

Utleiefirmaer som holder til på flyplasser må betale en betydelig avgift for å være til stede der. Det gjenspeiles i prisen de tar i billeie.

Dersom du kan benytte annen transport til hotellet ditt eller til nærmeste tettsted vil du kunne spare mange kroner.

Hent og lever bilen på samme sted

Dette rådet har potensielt stor betydning for prisen på leiebilen. Derfor er det viktig å planlegge reisen slik at du klarer å levere bilen der du hentet den ut. Ofte er det ikke et problem, hvis man flyr til og fra samme sted.

Imidlertid hender det at man er på en rundreise, og slett ikke har tenkt seg hjem fra samme flyplass. Da kan det lønne seg å sjekke om det alternativt går et tog den siste strekningen, eller om det er andre måter å komme seg videre på etter at man har levert inn bilen.

Hvis ikke er det bare å belage seg på å betale et klekkelig gebyr for å levere bilen på en annen flyplass.

Ta bilturen i helga

Ofte er det billigere å leie bil i helgen enn i ukedagene. Husk at dette også gjelder i helger som faller inn under feriene.

Dersom du ikke er helt låst når det gjelder hvilke dager du skal reise bør du sjekke litt forskjellige tidspunkter og lengder. Det hender for eksempel at det er billigere å leie en hel uke enn bare noen få dager.

Ekstrautstyr

Tenk over hvilket ekstrautstyr du trenger før du kontakter utleiefirmaet. Du bør bestille det samtidig som du bestiller bilen. Hvis ikke kan du i noen tilfeller risikere at det koster uforholdsmessig mye.

Skal du ha med deg små barn? Hvis du vet at du trenger et barnesete så bestill det med en gang.

GPS kan du ta med deg, dersom du synes prisen som forlanges er for høy. De fleste har navigering på smarttelefonen, enten det er Google Maps eller andre apper. Sjekk på forhånd hvilket system for tilkobling av apper som fungere i bilen.

Undersøk reglene for drivstoff

Som regel lønner det seg å fylle opp tanken før du leverer bilen. Hvis ikke risikerer du at utleiefirmaet krever en svært høy pris for å gjøre det. Sett deg inn i hva avtalen sier om drivstoff før du kjører av sted.

Ifølge Avis så leverer de ut bilene med full tank. Derfor er det rimeligst for kunden å levere den tilbake med full tank. Imidlertid tilbyr de å fylle opp for kunden, dersom man ikke har rukket å gjøre det selv før levering.

Bruk kredittkort ved bestilling

Dersom du bestiller leiebil med kredittkort vil du som regel også være forsikret, siden de fleste kredittkort i Norge har en reiseforsikring inkludert.

Vilkårene for denne forsikringen varierer litt fra kort til kort, så sett deg inn i hva som gjelder for det du bruker. Generelt pleier det å være et krav at mellom 50 og 100 % av betalingen må gjøres med det gjeldende kortet.

Sjekk forsikringene

Når du henter ut bilen kan det godt hende du får tilbud om en del ekstra forsikringer. Det er lett å la seg stresse litt av det når man er småsliten etter en flytur, og ivrig etter å komme avgårde.

Derfor er det viktig å sette seg inn i dette på forhånd. Hvis du har betalt med kredittkortet ditt, og i tillegg har en helårs reiseforsikring, er det neppe mange flere forsikringer du trenger. Ansvarsforsikring skal være med i avtalen, og du bør også vurdere kasko.

Bruk bilutleie-ekspert

Mange er usikre på om de skal leie bil direkte fra en lokal utleier, eller om de bør bruke byråer eller utleie-eksperter.

På internett finnes det flere tjenester som tilbyr å finne leiebil, som for eksempel Leiebilguiden.no eller Go Autos. Det kan lønne seg å bruke disse tjenestene. De har gode avtaler med utleiere, slik at de kan tilby gunstige priser til kundene. Dessuten har de ofte et stort utbud av biler og steder du kan leie fra.

Reisetips.no anbefaler å bruke slike eksperter. De viser til egen erfaring med at det er lettest å finne leiebil til gode priser gjennom slike agenter og bilutleie-eksperter.