EU-sjåførene er blitt for kravstore – Nå kommer ukrainerne
Denne gangen var 15 prosent av godssjåførene som passerte grensen fra Ukraina. For to år siden var det syv prosent.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret for utviklingen i bransjen.
- Undersøkelsen viser at bilen de ukrainske sjåførene kjører som regel er registrert i Polen eller Litauen. Disse landene fungerer som importører av billig arbeidskraft fra land utenfor EU og utsteder kjøretillatelser i stor stil slik at sjåførene kan kjøre i EU-land. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, konkluderer Klungnes.
44 prosent av de ukrainske sjåførene oppgir å tjene 1500 euro eller mindre i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3000 euro.
Kun fem prosent av de ukrainske sjåførene svarte at de mottar norsk minstelønn på oppdrag innad i Norge (kabotasje). Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning.
- Her ser vi resultatet av mange år med nedprioritering a kontrolletatene. Sjansen for å bli tatt for å underbetale sjåførene er veldig liten og konsekvensene er små. Da sier det seg selv at sjåførene går for lut og kaldt vann. Arbeidstilsynet må få midler til å øke kontrollvirksomheten på norske veier. Det må bli en reell sjanse for å bli tatt, avslutter Klungnes.
Nøkkelord
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder



Lenker
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet organiserer arbedstakere i transportbransjen i Norge.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Statsbudsjettet 2026: Regjeringen svekker kampen mot arbeidslivskriminalitet15.10.2025 14:16:00 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer om økende arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. Regjeringen legger frem et budsjett uten økte midler til kontroll, og YTF frykter at useriøse aktører får fritt spillerom.
Statsbudsjettet 2026: Regjeringen overlater kollektivkrisen til fylkene15.10.2025 10:53:48 CEST | Pressemelding
Regjeringen kaller budsjettet for 2026 et løft for trygghet og beredskap, men lar kollektivtransporten stå igjen uten styrking. Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener at regjeringen svikter både passasjerene, sjåførene og fylkeskommunene ved å fjerne øremerking og redusere statlige kollektivmidler.
YTF følger opp medlem etter bussbrann i Nordre Follo7.7.2025 13:11:52 CEST | Pressemelding
En person mistet livet og flere er skadet etter bussbrannen i Nordre Follo. Yrkestrafikkforbundet (YTF) følger nå opp sitt medlem som var sjåfør på bussen, og understreker behovet for økt sikkerhet og beredskap på norske busser.
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
