EU-sjåførene er blitt for kravstore – Nå kommer ukrainerne

Yrkestrafikkforbundet gjennomførte for tredje gang en undersøkelse blant utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund. Nå er rapporten klar. På kort tid er en stor andel EU-borgere byttet ut med ukrainere.

Til fritt bruk: Svinesund kontrollstasjon. Foto krediteres Arne Danielsen. Flere bilder lenger ned i artikkelen.

Denne gangen var 15 prosent av godssjåførene som passerte grensen fra Ukraina. For to år siden var det syv prosent.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret for utviklingen i bransjen.

- Undersøkelsen viser at bilen de ukrainske sjåførene kjører som regel er registrert i Polen eller Litauen. Disse landene fungerer som importører av billig arbeidskraft fra land utenfor EU og utsteder kjøretillatelser i stor stil slik at sjåførene kan kjøre i EU-land. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, konkluderer Klungnes.

44 prosent av de ukrainske sjåførene oppgir å tjene 1500 euro eller mindre i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3000 euro.

Kun fem prosent av de ukrainske sjåførene svarte at de mottar norsk minstelønn på oppdrag innad i Norge (kabotasje). Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning.

- Her ser vi resultatet av mange år med nedprioritering a kontrolletatene. Sjansen for å bli tatt for å underbetale sjåførene er veldig liten og konsekvensene er små. Da sier det seg selv at sjåførene går for lut og kaldt vann. Arbeidstilsynet må få midler til å øke kontrollvirksomheten på norske veier. Det må bli en reell sjanse for å bli tatt, avslutter Klungnes.

Til fritt bruk: Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto krediteres Per Christian Lind
Til fritt bruk: Fra grenseundersøkelsen på Svinesund. Foto krediteres Arne Danielsen
Til fritt bruk: Fra undersøkelsen på Svinesund. Foto krediteres Arne Danielsen
Til fritt bruk: Fra grenseundersøkelsen. Foto krediteres Arne Danielsen

Yrkestrafikkforbundet organiserer arbedstakere i transportbransjen i Norge.