EU, Norge og Sverige diskuterer batteriindustri

På tirsdag møtes blant andre visepresidenten i Europakommisjonen, Maroš Šefčovič, Fredrik Persson fra Svenskt Näringsliv og Arvid Moss fra NHO for å diskutere hvordan de nordiske landene sammen kan ta en sterk posisjon innenfor produksjon av batterier i Europa.
Foto: Andrew Roberts, Unsplash.

Tema for webinaret er hvordan de nordiske landene kan samarbeide om å levere alle delene av batteriproduksjon og dermed utgjøre en komplett verdikjede, fra utvinning av råmaterialene til celleproduksjon og montering av hele batteripakker til biler, busser og skip.

Gode forutsetninger

- Norge har den høyeste andelen elektriske biler og en stadig voksene flåte av elektrifiserte ferger og skip i kysttrafikk. Det gir gode forutsetninger for å bygge opp en ny næring med kunder i store deler av verden og arbeidsplasser i Norge. Godt samarbeid med våre nordiske naboer vil kunne gjøre det mulig å få på plass hele verdikjeden – om ikke i Norge alene, så i Norden, sier Nora Rosenberg Grobæk, ansvarlig for arbeidet med batterinæringen i Invest In Norway.

Det nystartede norsk-svenske samarbeidet i Hydro Volt er et godt eksempel på nye forretningsmodeller basert på batterier. Norske Hydro og svenske Northvolt bygger sammen et anlegg i Fredrikstad som skal gjenvinne og resirkulere batterier fra norske elbiler. Den høye andelen elektriske biler betyr at mengden batterier som skal skiftes ut vil bli stor om kort tid. Anlegget står klart neste år.
I tillegg til en sterk prosessindustri er tre norske prosjekter for å produsere battericeller i under planlegging. Lederne for prosjektene, Beyonder, Freyr og Morrow Batteries deltar i webinaret, det gjør også ledelsen i Northvolt, det svenske store celleprosjektet.

Grønne batterier?

Batteriproduksjon krever mye energi, derfor er Norge med 98 prosent fornybar energi et egnet sted for slik industri. I tillegg produserer eller raffinerer norske bedrifter aluminium, silisium og grafitt, som alle brukes i batterier. Det samme gjelder nikkel, kobolt og kobber. - Norske klyngemiljøer er verdensledende på kompetanse om gjenbruk og resirkulering. Dermed kan Norge og Norden ta en posisjon som stor batteriprodusent med lite klimaavtrykk, sier Nora Rosenberg Grobæk.

Toppnivå fra EU og Norge

Webinaret tirsdag er det første av tre samlinger om batteriproduksjon i Norden. Statsminister Erna Solberg åpner arrangementet, og visepresidenten i Europakommisjonen, Maroš Šefčovič innleder. Han er tungt inne i EUs grønne satsing Green Deal. Olje- og energiminister Tina Bru gir sin vurdering av mulighetene innenfor batterier som næring i Norge.

Arrangør er Innovasjon Norges avdeling som jobber for å tiltrekke utenlandske investeringer til Norge, Invest In Norway og Innovasjon Norges kontor Sverige. Medarrangører er Eydeklyngen, NHO, Sintef, Hydro og Northvolt.

Webinaret er 30. juni klokka 9.00-11.30, og åpent for alle. Du finner program og påmelding på Innovasjon Norges sider.

For mer informasjon:

Nora Rosenberg Grobæk, spesialrådgiver. Telefon 943 55 964, e-post Nora.Rosenberg.Grobaek@innovasjonnorge.no.

Foto: Andrew Roberts, Unsplash.

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.