EU, Norge og Sverige diskuterer batteriindustri

På tirsdag møtes blant andre visepresidenten i Europakommisjonen, Maroš Šefčovič, Fredrik Persson fra Svenskt Näringsliv og Arvid Moss fra NHO for å diskutere hvordan de nordiske landene sammen kan ta en sterk posisjon innenfor produksjon av batterier i Europa.

Foto: Andrew Roberts, Unsplash.

Tema for webinaret er hvordan de nordiske landene kan samarbeide om å levere alle delene av batteriproduksjon og dermed utgjøre en komplett verdikjede, fra utvinning av råmaterialene til celleproduksjon og montering av hele batteripakker til biler, busser og skip.

Gode forutsetninger

- Norge har den høyeste andelen elektriske biler og en stadig voksene flåte av elektrifiserte ferger og skip i kysttrafikk. Det gir gode forutsetninger for å bygge opp en ny næring med kunder i store deler av verden og arbeidsplasser i Norge. Godt samarbeid med våre nordiske naboer vil kunne gjøre det mulig å få på plass hele verdikjeden – om ikke i Norge alene, så i Norden, sier Nora Rosenberg Grobæk, ansvarlig for arbeidet med batterinæringen i Invest In Norway.

Det nystartede norsk-svenske samarbeidet i Hydro Volt er et godt eksempel på nye forretningsmodeller basert på batterier. Norske Hydro og svenske Northvolt bygger sammen et anlegg i Fredrikstad som skal gjenvinne og resirkulere batterier fra norske elbiler. Den høye andelen elektriske biler betyr at mengden batterier som skal skiftes ut vil bli stor om kort tid. Anlegget står klart neste år.
I tillegg til en sterk prosessindustri er tre norske prosjekter for å produsere battericeller i under planlegging. Lederne for prosjektene, Beyonder, Freyr og Morrow Batteries deltar i webinaret, det gjør også ledelsen i Northvolt, det svenske store celleprosjektet.

Grønne batterier?

Batteriproduksjon krever mye energi, derfor er Norge med 98 prosent fornybar energi et egnet sted for slik industri. I tillegg produserer eller raffinerer norske bedrifter aluminium, silisium og grafitt, som alle brukes i batterier. Det samme gjelder nikkel, kobolt og kobber. - Norske klyngemiljøer er verdensledende på kompetanse om gjenbruk og resirkulering. Dermed kan Norge og Norden ta en posisjon som stor batteriprodusent med lite klimaavtrykk, sier Nora Rosenberg Grobæk.

Toppnivå fra EU og Norge

Webinaret tirsdag er det første av tre samlinger om batteriproduksjon i Norden. Statsminister Erna Solberg åpner arrangementet, og visepresidenten i Europakommisjonen, Maroš Šefčovič innleder. Han er tungt inne i EUs grønne satsing Green Deal. Olje- og energiminister Tina Bru gir sin vurdering av mulighetene innenfor batterier som næring i Norge.

Arrangør er Innovasjon Norges avdeling som jobber for å tiltrekke utenlandske investeringer til Norge, Invest In Norway og Innovasjon Norges kontor Sverige. Medarrangører er Eydeklyngen, NHO, Sintef, Hydro og Northvolt.

Webinaret er 30. juni klokka 9.00-11.30, og åpent for alle. Du finner program og påmelding på Innovasjon Norges sider.

For mer informasjon:

Nora Rosenberg Grobæk, spesialrådgiver. Telefon 943 55 964, e-post Nora.Rosenberg.Grobaek@innovasjonnorge.no.

Foto: Andrew Roberts, Unsplash.

Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2020  12.6.2020 13:15:50 CESTPressemelding

Tid: onsdag 17. juni klokken 13.00 – 14.45 Sted: på en skjerm nær deg Når koronakrisen er over, ser norsk næringsliv annerledes ut. Regjeringen har delt ut milliarder i krisepakker for at norske bedrifter skal komme seg gjennom krisen. Noen har spådd at de økonomiske ringvirkningene av pandemien vil vare i mange år framover, andre tror at Norge har de beste forutsetningene for å komme seg raskt på bena igjen. Spørsmålet er uansett: Hvordan vil koronakrisen påvirke norsk næringsliv på lang sikt? Har Norge et grønnere næringsliv når vi en dag er ute av krisen? Har vi verktøyene som skal til for å få til nyskaping? Er det fortsatt innovasjonsvilje i Norge? Eller har bedriftene nok med sine kjerneaktiviteter? Innovasjonstalen 2020 – det er nå vi legger planene for hvordan Norge skal rustes til restart. Program: Del 1 I første bolk får du høre årets innovasjonstale og det vil bli innlegg og debatt. Følgende personer deltar i første bolk: H.K.H. Kronprins Haakon Børge Brende,president i Verd