Widerøe

Etterspørselen etter innenlands flyreiser er som forventet i juni

Del

Trenden fra april og mai fortsetter. Fortsatt høy prisvekst, svak norsk krone og rekordhøy rente legger en demper på etterspørselen innenlands også i juni. Antall passasjerer er opp med 0,7 prosent i forhold til i fjor, men dette skyldes primært at passasjertallene i juni 2022 var preget av en streik blant norske flyteknikere. Den underliggende trenden fra april/mai fortsetter imidlertid inn i juni, med noe færre passasjerer enn vi så i 2022.  

Kabinfaktoren er ned med 4,1 prosentpoeng i juni og etterspørselen i sommerferien er noe lavere enn forutsatt. Widerøe har økt kapasiteten i markedet, uten at antall passasjerer har tilsvarende vekst. Resultatet er en svekkelse av kabinfaktoren i juni.  

Widerøe fortsetter å justere produksjonen for å tilpasse kapasiteten til den forventede etterspørselen fremover. Starten av 2023 har vært preget av en kraftig svekkelse av den norske kronen og dette har skapt kostnadsutfordringer. Widerøe har ikke lykkes med å sende videre kostnadsøkningene som følge av lav kronekurs, flypassasjeravgift og høy drivstoffpris i prisen på flybilletter. For å stimulere til økt etterspørsel og kabinfaktor er derfor hyppigheten på salgskampanjen intensivert og prisene tilpasset et mer prissensitivt marked fremover. Vi håper dette vil styrke kabinfaktoren gjennom sommeren. 

Widerøe var Norges mest punktlige flyselskap i mai, og den gode driftskvaliteten fortsetter inn i juni. Etter den mest krevende vinteroperasjon i Widerøes moderne historie, er vi svært glade for å igjen kunne levere regularitet og punktlighet i verdensklasse til våre kunder i Widerøeland. God driftskvalitet er også av stor betydning for lønnsomheten i selskapet.  

- Markedet er fremdeles krevende og vi ser at etterspørselen etter flyreiser åpenbart preges av tøffere, økonomiske tider, sier konsernsjef Stein Nilsen. Vi fortsetter å tilpasse produksjonen til den etterspørselen som er forventet fremover. I tillegg tar vi en rekke grep for å stimulere etterspørselen for å fylle flyene fremover. Vi håper at de grep som vi tar på kampanjesiden vil få tilbake kabinfaktoren til der den skal være, fortsetter Nilsen.  

Widerøes planer om å være «launch operator» på det planlagte elflykonseptet til Tecnam P-Volt er skrinlagt som følge av at Tecnam legger konseptet til side. Siden oppstarten av samarbeidet med Tecnam og Rolls-Royce er det utviklet mange lovende, fossilfrie konsepter, og alle store flyprodusenter har meldt seg på teknologikappløpet. Widerøe er i dialog med flere av disse. Tidslinjen for første kommersielle fossilfrie flyvning i 2028, samt innfasing av et fossilfritt alternativ til kortbaneflåten i første halvdel av 30-tallet, ligger fast. Vi har som målsetning å kunne gi mer informasjon om konkrete leverandører og konsepter i løpet av høsten 2023.  

- Widerøe løpende vært orientert om utfordringene med batterikapasiteten på Tecnams elflykonsept. Det er derfor ingen overraskelse at dette prosjektet legges til side, sier konsernsjef Stein Nilsen. -Vi tar med oss erfaringene og er takknemlige for samarbeidet med Tecnam, som på mange måter ble startskuddet for den grønne utviklingen i luftfarten. I så måte har dette vært en utrolig spennende reise. Vi er i dialog med en rekke aktører i markedet, og Tecnams beslutning har hverken endret vår ambisjon eller tidslinjen for innfasing av elfly på kortbanenettet, avslutter Nilsen.  

null

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om oss

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. 

Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent. 

Følg pressemeldinger fra Widerøe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Widerøe

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v

God desember, sommerruter er klare i booking og markedet ser bra ut for 20244.1.2024 09:54:33 CET | Pressemelding

Desember Desember avslutter året med samme trend som vi har sett i hele høst. Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken. - Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han. 2023 2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før. Widerøe fraktet 3,3 millio

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye