Ethiopian Airlines

Ethiopian Airlines øker på Oslo Lufthavn

Fra og med 25. juni 2020 vil Ethiopian Airlines begynne å fly daglig fra Oslo Lufthavn. Flyselskapet som etablerte seg i Oslo i 2017 har på ekspressfart økt fra sine opprinnelige 4 ukentlige flyvninger til nå å skulle fly daglig. Med sine direkte flyvninger til Addis Abeba er Ethiopian Airlines alene på markedet med direkterute til Afrika og gjør stor suksess med ruten.

Mye av suksessen til Ethiopian Airlines i Norge kan nok berømmes deres moderne og unge flåte, konkurransedyktige priser og bekveme avreisetidspunkt. Fra Oslo er det hovedsaklig en Boeing 787 Dreamliner som betjener ruten.

Salgssjef i Norge, Thomas C. Hellem, sier at å øke på Oslo Lufthavn er et naturlig steg i selskapets ambisiøse vekstplaner.

– Etter 3 år på det norske markedet merker vi at interessen for Afrika som en turistdestinasjon vokser i rekordfart. Vi har til og med begynt å se at bedrifter legger event, incentivreiser og frimaturer til Afrika. Dette mener Thomas er grunnet avreise og ankomsttidene til Ethiopian Airlines som gjør det mulig å reise på en langhelg til Afrika med en hel bedrift og kun å ta fri fra jobb en eller to dager. Afrika er fortsatt et uoppdaget kontinent for mange med uante muligheter vi gleder oss til å se utviklingen av, avslutter salgssjefen.

Større flyplass

Samtidig som Ethiopian Airlines øker i Norge har de også gjort store forbedringer på deres knutepunkt i Addis Abeba. En ny passasjerterminalen som tilbyr det nyeste av teknologi, sikkerhetssystemer og effektive løsninger for å sjekke inn selv, åpnet i 2019. En enda større del med taxfree butikker og flere gode spisesteder er fortsatt ventet å åpne senere i år.

Fredsprisvinneren er stolt av landets ikon

Etiopias statsminister Abiy Ahmed, som i desember mottok Nobels Fredspris for innsatsen han har hatt i stabiliseringen av forholdet mellom Etiopia og Eritrea samt regionen som en helhet, løftet frem flyselskapet som landets viktigste ikon.

– Ethiopian Airlines er vår nasjonale stolthet og står frem som et spesielt ikon blant våre selskaper som bærer vårt navn, Etiopia, og vårt nasjonale flagg, sa Ahmed i sin åpningstale ved innvielsen av den nye flyplassen i 2019.

Nytt luksushotell

I tillegg til utvidelsen av flyplassen har flyselskapet åpnet et helt nytt hotell, Ethiopian Skylight Hotel, som blir viktig for reisende med Ethiopian Airlines. Flyselskapets Area Manager i Norge, Mussie Fitehamlak, peker på at det nye hotellet er viktig for at Addis Abeba kan fungere som knutepunkt for alle reiser til Afrika og som et flott utgangspunkt om man vil legge et par dager til Etiopia før man reiser videre til sin endestasjon.

Ambisiøse planer fremover

Fitehamlak forteller videre at Afrikas største flyselskap har satt seg store mål for årene fremover.

– Med denne økte frekvensen ønsker vi å fortsette vår ferd til å bli det naturlige valget for alle som reiser til Afrika.

Ethiopian Airlines ble stiftet for 75 år siden, og har i dag har en driftsflåte på 126 fly og flyr for tiden til 127 internasjonale passasjer- og lastdestinasjoner, med over 60 av dem i Afrika. I 2018 ble flyplassen i Addis Abeba den viktigste huben, eller knutepunktet, for all flytrafikk til Afrika.

Om Ethiopian Airlines

Ethiopian Airlines
Øvre Slottsgate 6

Ethiopian Airlines er det største og raskest voksende flyselskapet i Afrika og del av Star Alliance. Siden selskapet ble etablert i 1946, flyr de i dag til 62 destinasjoner i Afrika i tillegg til 127 ulike destinasjoner verden over. Ethiopian Airlines har kontinentets mest moderne flyflåte som består av 126 cargo- og passasjerfly, i tillegg til nesten 50 nye fly i bestilling. Ethiopian Airlines har mottatt en rekke utmerkelser og priser, og ble for tredje gang på rad gang kåret til Afrikas beste flyselskap i 2019 og mottok firestjerners sertifisering fra Skytrax.

Følg pressemeldinger fra Ethiopian Airlines

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ethiopian Airlines på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ethiopian Airlines