NHO Mat og DrikkeNHO Mat og DrikkeNHO Mat og Drikke

Etablerer Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) - Ny ordning vil stoppe markedsføring mot barn

Del
Representanter for produsenter, handel og spisesteder presenterte i dag Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) for Helseminister Jonas Gahr Støre. MFU er en ny ordning hvor en samlet næring har forpliktet seg til å skjerme barn mot markedsføring av en rekke mat- og drikkevarer. Det er Annonsørforeningen (ANFO), NHO og Virke som står bak ordningen som vil tre i kraft etter sommeren.
Sekretariatsleder i Matvarebransjens Faglige Utvalg, Wenche Jacobsen
Sekretariatsleder i Matvarebransjens Faglige Utvalg, Wenche Jacobsen

I den nye ordningen forplikter næringen seg til ikke å markedsføre disse mat- og drikkevarene overfor barn under 13 år, og til å vise aktsomhet i markedsføring overfor unge. 

- Overvekt er en av de store utfordringene for folkehelsen, og er et problem blant norske barn. En samlet næring ønsker å være en del av løsningen og etablerer nå Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU). Dette er en ordning som inneholder strenge og tydelige retningslinjer som skal skjerme barn mot markedsføring av mat og drikke. Alle som opplever at et produkt markedsføres i strid med retningslinjene kan klage til dette utvalget. Vi er sikre på at dette er en ordningen som vil fungere godt, og effektivt beskytte barn mot uønsket markedsføring, sier sekretariatsleder Wenche Jacobsen, i Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU).

Den omfattende ordningen er utarbeidet i tett dialog med departementet. Den vil gjelde for produsenter, butikker, kiosker, bensinstasjoner og spisesteder i Norge og omfatte et bredt utvalg av produktene disse fører. Dette gjelder blant annet produkter som sjokolade, brus, yoghurt, kjeks, potetgull, søte bakervarer mm.

Slutt på markedsføring mot barn
Den nye ordningen som ble presentert i dag, vil sikre at markedsføringsaktiviteter av mat og drikke særskilt rettet mot barn vil bli stoppet.

- Løsningen vi har utarbeidet sikrer at barn under 13 år ikke skal være en målgruppe for markedsføring av en rekke produkter. Dette innebærer at det ikke skal annonseres for produktene som omfattes av ordningen i typiske barneblader, gjennomføre konkurranser for barn under 13 år, eller ha kampanjer i butikk som særskilt appellerer til barn. Det ansvaret er næringslivet klare til å ta, sier administrerende direktør, Vibeke Madsen i Virke.

Bredt forankret
Etableringen av Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) har bred støtte i en samlet næring. Ordningen har blitt utviklet i tett dialog med myndighetene og relevante organisasjoner.

- Det avgjørende er at produsenter, salgssteder og restauranter nå har etablert forpliktende retningslinjer som dekker alle aktører. I tillegg har vi hatt løpende dialog med mediene, distributørene av kinoreklame, reklamebyråer og andre relevante aktører som Idrettsforbundet og LO. All erfaring tilsier at bedriftene vil føle et stort eierskap til ordningen, følge retningslinjene og rette seg etter de vedtakene som fattes. Dedikasjonen fra en samlet næring er meget stor sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Kontakter

Andre kontaktpersoner:
Christian Holst, Mars Foods Norge – Tlf: 91852198
Kristian Hvilen, Mondelez International – Tlf: 92436920
Margaret Brusletto, McDonald’s Norge AS - Tlf: 95703404
Håkon Mageli, Orkla – Tlf: 92845828
Dag Kjetil Øyna, Norske sjokoladefabrikkers forening – Tlf: 91369561
Petter Nome, Bryggeri og drikkevareforeningen – Tlf: 95950000
Hege Holter Brekke, Tine – Tlf: 93201782
Roald Gulbrandsen, NHO MD – Tlf: 91369564
Thomas Angell, Virke – Tlf: 92437979

Bilder

Sekretariatsleder i Matvarebransjens Faglige Utvalg, Wenche Jacobsen
Sekretariatsleder i Matvarebransjens Faglige Utvalg, Wenche Jacobsen
Last ned bilde

Om NHO Mat og Drikke

NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke
Middelthuns gate 27
0368 Oslo

23 08 86 80http://www.nhomd.no

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting. 

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.

Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke

-Må ikke bli en sovepute28.8.2023 08:46:32 CEST | Pressemelding

Nye tall fra SSB viser at nordmenn grensehandlet for 2,6 milliarder i 2.kvartal 2023. – Høy inflasjon, dyrtid og en svak norsk krone må ikke bli en sovepute for regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen. Utviklingen i grensehandelen viser tydelig at forbrukerne regner på om grensehandel lønner seg. Selv om det for mange ikke lønner seg akkurat nå, vil et hvileskjær fra regjeringen i arbeidet med å redusere grensehandelen kunne slå hardt tilbake når situasjonen endrer seg, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Grensehandel: -Gledelig tilbakegang, men ingen varig løsning.30.5.2023 08:22:24 CEST | Pressemelding

Ny statistikk viser at nordmenn i 1. kvartal 2023 grensehandlet for 1,9 milliarder kroner. – Dette kan bety at norske avgiftslettelser og erfaringene fra pandemien har bidratt til å snu en utvikling som i senere år ellers har vist høy og økende grensehandel. Samtidig er 1,9 milliarder kroner brukt av nordmenn i Sverige, 1,9 milliarder kroner tapt i Norge. Det er et tap av verdiskaping og arbeidsplasser som regjeringen snarest mulig må gjøre noe med. Når en viktig forklaring på tilbakegangen trolig er høy prisvekst på mat i Sverige og svak kronekurs, må dette ikke bli en sovepute for Vedum og Vestre, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye