Etablerer Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) - Ny ordning vil stoppe markedsføring mot barn

I den nye ordningen forplikter næringen seg til ikke å markedsføre disse mat- og drikkevarene overfor barn under 13 år, og til å vise aktsomhet i markedsføring overfor unge.
- Overvekt er en av de store utfordringene for folkehelsen, og er et problem blant norske barn. En samlet næring ønsker å være en del av løsningen og etablerer nå Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU). Dette er en ordning som inneholder strenge og tydelige retningslinjer som skal skjerme barn mot markedsføring av mat og drikke. Alle som opplever at et produkt markedsføres i strid med retningslinjene kan klage til dette utvalget. Vi er sikre på at dette er en ordningen som vil fungere godt, og effektivt beskytte barn mot uønsket markedsføring, sier sekretariatsleder Wenche Jacobsen, i Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU).
Den omfattende ordningen er utarbeidet i tett dialog med departementet. Den vil gjelde for produsenter, butikker, kiosker, bensinstasjoner og spisesteder i Norge og omfatte et bredt utvalg av produktene disse fører. Dette gjelder blant annet produkter som sjokolade, brus, yoghurt, kjeks, potetgull, søte bakervarer mm.
Slutt på markedsføring mot barn
Den nye ordningen som ble presentert i dag, vil sikre at markedsføringsaktiviteter av mat og drikke særskilt rettet mot barn vil bli stoppet.
- Løsningen vi har utarbeidet sikrer at barn under 13 år ikke skal være en målgruppe for markedsføring av en rekke produkter. Dette innebærer at det ikke skal annonseres for produktene som omfattes av ordningen i typiske barneblader, gjennomføre konkurranser for barn under 13 år, eller ha kampanjer i butikk som særskilt appellerer til barn. Det ansvaret er næringslivet klare til å ta, sier administrerende direktør, Vibeke Madsen i Virke.
Bredt forankret
Etableringen av Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU) har bred støtte i en samlet næring. Ordningen har blitt utviklet i tett dialog med myndighetene og relevante organisasjoner.
- Det avgjørende er at produsenter, salgssteder og restauranter nå har etablert forpliktende retningslinjer som dekker alle aktører. I tillegg har vi hatt løpende dialog med mediene, distributørene av kinoreklame, reklamebyråer og andre relevante aktører som Idrettsforbundet og LO. All erfaring tilsier at bedriftene vil føle et stort eierskap til ordningen, følge retningslinjene og rette seg etter de vedtakene som fattes. Dedikasjonen fra en samlet næring er meget stor sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.
Kontakter
Andre kontaktpersoner:
Christian Holst, Mars Foods Norge – Tlf: 91852198
Kristian Hvilen, Mondelez International – Tlf: 92436920
Margaret Brusletto, McDonald’s Norge AS - Tlf: 95703404
Håkon Mageli, Orkla – Tlf: 92845828
Dag Kjetil Øyna, Norske sjokoladefabrikkers forening – Tlf: 91369561
Petter Nome, Bryggeri og drikkevareforeningen – Tlf: 95950000
Hege Holter Brekke, Tine – Tlf: 93201782
Roald Gulbrandsen, NHO MD – Tlf: 91369564
Thomas Angell, Virke – Tlf: 92437979
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461Bilder

Om NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.
Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Grensehandel: -Gledelig tilbakegang, men ingen varig løsning.30.5.2023 08:22:24 CEST | Pressemelding
Ny statistikk viser at nordmenn i 1. kvartal 2023 grensehandlet for 1,9 milliarder kroner. – Dette kan bety at norske avgiftslettelser og erfaringene fra pandemien har bidratt til å snu en utvikling som i senere år ellers har vist høy og økende grensehandel. Samtidig er 1,9 milliarder kroner brukt av nordmenn i Sverige, 1,9 milliarder kroner tapt i Norge. Det er et tap av verdiskaping og arbeidsplasser som regjeringen snarest mulig må gjøre noe med. Når en viktig forklaring på tilbakegangen trolig er høy prisvekst på mat i Sverige og svak kronekurs, må dette ikke bli en sovepute for Vedum og Vestre, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke
-Stortinget kortslutter regjeringens prosess23.5.2023 18:40:26 CEST | Pressemelding
NHO Mat og Drikke er overrasket og skuffet over at stortingsflertallet har kortsluttet regjeringens prosess for å vurdere ulike tiltak for å verne barn bedre mot markedsføring av usunn mat og drikke.
Grensehandelen øker - somling koster arbeidsplasser24.2.2023 08:09:51 CET | Pressemelding
Nye tall fra SSB viser at grensehandelen fortsetter å stige jevnt og trutt mot nivåene fra før pandemien. Samtidig er det lite som tyder på at regjeringen vil klare å oppfylle ambisjonene om å redusere grensehandelen fra Hurdalserklæringen. – Arbeidet går altfor sakte, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke
- Økte matpriser er også en konsekvens av politisk valg15.1.2023 11:07:14 CET | Pressemelding
-Regjeringen er nå i en situasjon hvor den må veie opp ulempene med nye tiltak for å få ned strømprisene på kort sikt opp mot konsekvensene av å ikke gjøre mer. Dette valget har ikke bedriftene. For mange bedrifter står derimot valget mellom å få dekket store kostnadsøkninger og gjøre innskrenkninger, eller i verste fall gå konkurs, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
Grensehandelen øker – regjeringen somler25.11.2022 08:15:29 CET | Pressemelding
Grensehandelen fortsetter å øke i 2022 og nærmer seg toppnivået fra 2019. - Trenden er likevel klar, grensehandelen er i ferd med å gjøre comeback. Da hjelper det ikke at regjeringen somler, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom