Blipappa.no

Et jævlig ugreit spørsmål: Når skal dere ha barn?

For unge voksne par bestående av mann og dame er det uunngåelig. Du vil få spørsmål som "Når blir det unger?" og "skal dere ha barn snart?" For noen er dette spørsmål som skaper usikkerhet og rokker ved selvfølelsen. Jeg snakker om de som er ufrivillig barnløse.
ILL.FOTO: Prostock Studio

Hver eneste uke opplever jeg sporadiske blaff av skyldfølelse når jeg tenker tilbake på den gangen jeg spurte en kvinnelig kollega om når hun og kjæresten planla å få barn. Det var før jeg hadde lært om endometriose og at én av ti nordmenn opplever midlertidig eller vedvarende ufrivillig barnløshet. Det var før jeg startet å jobbe med informasjon til menn som skal bli, vil bli eller allerede er småbarnspappa.

Nå tenker jeg tilbake på at spørsmålet jeg behandlet som normal smalltalk må ha føltes ut som et forsøk på å blottlegge hennes privatliv og uoppfylte ønske om å bli mamma.

Har du opplevd mange spontanaborter?

For ufrivillig barnløse må spørsmålet oppleves som at det bærer med seg en ubevisst undertone av spørsmål om personen er fysisk frisk, er partner fysisk frisk eller har dere opplevd mange spontanaborter? Dette er utrolig ubehagelige spørsmål du aldri ville ha stilt åpent, men like fullt er det problemstillinger som direkte assosieres med unnfangelse.

De barnløse som har prøvd over lengre tid håndterer spørsmålene med innøvd eleganse, og du merker ikke at du har begått en faux pas eller satt de i en ukomfortabel situasjon. Ingen ønsker å brått gjøre om en hverdagslig samtale om været og framtidens baby til en terapitime der man utleverer seg selv og usikkerhet rundt det å være kvinne (eller mann).

Da vi forsøkte å få vårt første barn var det mye venting og bekymring. I løpet av de månedene det varte ble det både mye Googling og et og annet legebesøk. Etter hvert som prøving tok tid, vokste også stresset og ubehaget rundt spørsmålene. I vårt tilfelle endte det godt. Nå har vi en gutt på to år, som også er årsaken til jeg arbeider med temaer rundt nybakte fedre og psykisk helse i dag. For både kvinner og menn føler på usikkerhet og er redde for å skuffe både seg selv og partner når man går lengre tid som prøvere.

Å gå  ufrivillig barnløs er en enorm påkjenning for både kvinner og menn, og noe jeg ikke skal gå inn på her. Jeg kan allikevel komme med en oppfordring som alle burde ta til seg: La spørsmålet ligge. "Når kommer barnet?" er kun et passende spørsmål dersom du snakker til en gravid person. Uansett om de har ingen, ett eller to barn, så kan fortsatt ufrivillig barnløshet være en psykisk kamp som utkjempes på hjemmebane. Utfordringer med det å få barn er ikke noe som snakkes høyt om, spesielt ikke blant menn.

Jeg angrer hver gang jeg tenker tilbake på det øyeblikket med kollegaen. Ta en runde med deg selv: Har du spurt noen barnløse om når de planlegger å få barn?

ILL.FOTO: Prostock Studio

Om Blipappa.no

Blipappa.no
Vestre Almelien 10B
1358 Jar

95200889https://blipappa.no/
Blipappa.no er en ressursportal for deg som vil bli, skal bli eller allerede er pappa.
Her finner du info, fagartikler og underholdning for pappaer (og medmor!) Følg med for konkurranser og giveaways!

Følg pressemeldinger fra Blipappa.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blipappa.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blipappa.no