Blipappa.no

Skal gå i 24 timer for den vanligste kreftformen blant norske menn

12.november arrangeres en uvanlig innsamling for Prostatakreftforeningen. To småbarnspappaer skal la internett bestemme hva de gjør, og hvor de går i løpet av en 24 timers livesending. Målet er å motivere menn til å være bevisste rundt egen mental og fysisk helse.
Gilbert Borgen-Veland er daglig leder i prosjektet Blipappa. Her er han avbildet med sønnen Arthur (2).

Dagen før farsdag 13.november skal to småbarnsforeldre settes av et sted mellom Larvik og Drammen. I løpet av 24 timer skal de komme seg til Slottsplassen, og hele turen livesendes på nettet. Utfordringen er at alle som ser på livesendingen kan bestemme hva småbarnspappaene gjør, og hvor de går.

Dette omfatter alt fra veivalg til forespørsler som å klippe av seg håret, haike eller enhver annen idé som seerne kommer opp med. Seerne oppfordres også til å donere til Spleis-innsamlingen som samkjøres med livesendingen.

Menn må våge å slippe taket

-Det handler om å slippe taket, og føle at man ikke absolutt må ha kontroll til enhver tid, forteller initiativtaker og daglig leder i Blipappa, Gilbert Borgen-Veland. -Vi lar andre ta styringen og bestemme hvor vi går, og regner med de hjelper oss på riktig vei.

-I samarbeid med Prostatakreftforeninggen ønsker vi å belyse helsemessige og mentale utfordringer som ligger i at vi menn ikke tør å la andre hjelpe seg, og heller blir sittende alene med mentale eller fysiske plager. - Menn i alle aldre må våge å søke hjelp når vi føler at vi sliter mentalt eller oppdager noe galt med egen kropp, fortsetter Borgen-Veland.

Den vanligste kreftformen blant voksne menn

I 2021 ble 5188 norske menn diagnostisert med prostatakreft, og det høye tallet understreker viktigheten av å sjekke seg eller oppsøke helsevesen hvis man mistenker at noe er galt. Spesielt menn eldre enn 60 år er i risikogruppen for prostatakreft.

-Det er viktig å ta vare på de pappaene vi har. Våre fedre er i risikogruppen for prostatakreft, og nå som vi selv har fått barn ser vi viktigheten av å holde familien sunn og frisk slik at vi kan tilbringe mest mulig tid sammen, forteller Borgen-Veland.

En livesending med mening, der seeren har kontrollen

I løpet av turen vil småbarnspappaene Bjørn Philip Solås og Gilbert Borgen-Veland snakke om temaer rundt familie, mental helse og papparollen.

Det vil også være intervjuer og gjester som møter pappaene underveis. Seerne vil ha muligheten til å vinne artige premier, og pappaene vil ta i mot og lese så mange meldinger fra chatten som mulig i løpet av de 24 timene livesendingen varer.

Vi har ingen fedre å miste, avslutter Borgen-Veland

Se eventet på Facebook

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Eventet på YoutubeVideokanal

Bilder

Gilbert Borgen-Veland er daglig leder i prosjektet Blipappa.
Promobanner fra arrangementet

Om Blipappa.no

Blipappa.no
Vestre Almelien 10B
1358 Jar

95200889https://blipappa.no/

Blipappa er et prosjekt som arbeider for å motivere og engasjere nybakte fedre til å søke informasjon om graviditet, fødsel og småbarnslivet.

Vi arbeider kommersielt for å nå ut til grupperinger av norske menn som normalt ikke ville søkt denne typen info. Gjennom å levendegjøre og tilgjengeliggjøre info vil Blipappa bidra til å redusere samlivsbrudd mellom småbarnsforeldre og sette fokus på mental helse hos nybakte fedre.

I tillegg til nettportalen med opptil 4.000 ukentlige besøk, arbeider vi med å bygge opp en følgerbase på Instagram, og har rundt 1.700 påmeldte i nyhetsbrevet. Prosjektet driftes i sin helhet av Camilla og Gilbert Borgen-Veland.

Følg pressemeldinger fra Blipappa.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blipappa.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blipappa.no