Et godt år for Color Line i 2019

Color Line hadde i 2019 en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 509 millioner kroner. Antall passasjerer var vel 3,8 millioner, som er en liten økning i forhold til året før.

I 2019 lanserte Color Line verdens største plug-in hybridskip. M/S Color Hybrid går i fast rute mellom Sandefjord og Strømstad. Foto: Octocopterfilm Glenn_Walmann

Driftsinntekter ble på NOK 5 320 millioner i 2019 mot NOK 5 141 millioner i 2018. Driftskostnadene ble på NOK -4 215 millioner mot NOK -3 924 millioner året før. Differansen representerer primært økte bunkerskostnader grunnet høyere oljepris og svakere norsk valuta enn fjoråret, økte driftskostnader som følge av oppstart av ro-ro skipet M/S Color Carrier, samt engangskostnader knyttet til oppstart av M/S Color Hybrid. Antall passasjerer var 3 850 623 mot 3 780 748 i 2018, og antall fraktenheter (12m) i 2019 var 177 085 mot 182 632 i 2018.

I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, lanserte selskapet i januar 2019 ro-ro skipet M/S Color Carrier i en ny cargorute mellom Oslo og Kiel. I august døpte statsminister Erna Solberg verdens største plug-in hybrid skip og det miljøvennlige skipet ble satt i ordinær drift på ruten mellom Sandefjord og Strømstad 16. august. - Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line AS opplever for tiden tiltagende negative effekter ifm coronavirus (COVID-19). Selskapet  har iverksatt omfattende kostnadsreduserende tiltak om bord og på land for å dekke forventet inntektstap. De økonomiske konsekvensene er uklare fremover på grunn av usikkerhet for videre virusforløp. Selskapet følger løpende nasjonale og internasjonale myndigheters retningslinjer.

M/S Color Hybrid er verdens største plug-in hybrid skip. Skipet har vunnet flere priser for innovasjon og miljøteknologi. Color Hybrid går utslippsfritt inn og ut av Sandefjordsfjorden. Foto_Octocopterfilm Glenn_Walmann
Totalt frakter Color Lines 7 skip en godsmengde på 1,4 millioner tonn til og fra Norge per år. Størst er transporten på M/S SuperSpeed 2 mellom Larvik og Hirtshals. Foto_Dag_G._Nordsveen
Ro-ro skipet Color Carrier går i fast rute mellom Oslo og Kiel.
Med intermodale løsninger kan gods fra Europa nå Oslo på under 48 timer. Ved å flytte lasten fra vei til sjø reduseres utslippene av CO2 vesentlig sammenliknet med om lasten hadde blitt transportert på vei. Foto_Mr._Hübner
M/S Color Carrier er spesialkonstruert for å laste store mengder ubemannede trailere. I tillegg kan skipet ta hånd om farlig last, samt stor og tung last. Ved å flytte mer transport av varer fra vei til sjø vil det bli mindre veitrafikk, færre ulykker, lavere utslipp og langt mindre veislitasje. Foto: Color Line
Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line. Foto: Thomas Brun

Color Line styrker godstransporten til og fra Norge25.3.2020 13:59:18 CETPressemelding

Color Line setter inn M/S SuperSpeed 1 mellom Kristiansand og Hirtshals fra fredag 27. mars kl 1630. Skipet ble tatt ut av ordinær rute mandag 16. mars som konsekvens av myndighetenes tiltak for å håndtere coronaviruset COVID-19. I perioden 16. til 27. mars skulle M/S SuperSpeed 1 opprinnelig ha gjennomgått ordinært dokkeopphold i Danmark, men har grunnet de inntrufne forholdene ligget til kai i Kristiansand.