Et godt år for Color Line i 2019

Color Line hadde i 2019 en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 509 millioner kroner. Antall passasjerer var vel 3,8 millioner, som er en liten økning i forhold til året før.

I 2019 lanserte Color Line verdens største plug-in hybridskip. M/S Color Hybrid går i fast rute mellom Sandefjord og Strømstad. Foto: Octocopterfilm Glenn_Walmann

Driftsinntekter ble på NOK 5 320 millioner i 2019 mot NOK 5 141 millioner i 2018. Driftskostnadene ble på NOK -4 215 millioner mot NOK -3 924 millioner året før. Differansen representerer primært økte bunkerskostnader grunnet høyere oljepris og svakere norsk valuta enn fjoråret, økte driftskostnader som følge av oppstart av ro-ro skipet M/S Color Carrier, samt engangskostnader knyttet til oppstart av M/S Color Hybrid. Antall passasjerer var 3 850 623 mot 3 780 748 i 2018, og antall fraktenheter (12m) i 2019 var 177 085 mot 182 632 i 2018.

I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, lanserte selskapet i januar 2019 ro-ro skipet M/S Color Carrier i en ny cargorute mellom Oslo og Kiel. I august døpte statsminister Erna Solberg verdens største plug-in hybrid skip og det miljøvennlige skipet ble satt i ordinær drift på ruten mellom Sandefjord og Strømstad 16. august. - Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line AS opplever for tiden tiltagende negative effekter ifm coronavirus (COVID-19). Selskapet  har iverksatt omfattende kostnadsreduserende tiltak om bord og på land for å dekke forventet inntektstap. De økonomiske konsekvensene er uklare fremover på grunn av usikkerhet for videre virusforløp. Selskapet følger løpende nasjonale og internasjonale myndigheters retningslinjer.

M/S Color Hybrid er verdens største plug-in hybrid skip. Skipet har vunnet flere priser for innovasjon og miljøteknologi. Color Hybrid går utslippsfritt inn og ut av Sandefjordsfjorden. Foto_Octocopterfilm Glenn_Walmann
Totalt frakter Color Lines 7 skip en godsmengde på 1,4 millioner tonn til og fra Norge per år. Størst er transporten på M/S SuperSpeed 2 mellom Larvik og Hirtshals. Foto_Dag_G._Nordsveen
Ro-ro skipet Color Carrier går i fast rute mellom Oslo og Kiel.
Med intermodale løsninger kan gods fra Europa nå Oslo på under 48 timer. Ved å flytte lasten fra vei til sjø reduseres utslippene av CO2 vesentlig sammenliknet med om lasten hadde blitt transportert på vei. Foto_Mr._Hübner
M/S Color Carrier er spesialkonstruert for å laste store mengder ubemannede trailere. I tillegg kan skipet ta hånd om farlig last, samt stor og tung last. Ved å flytte mer transport av varer fra vei til sjø vil det bli mindre veitrafikk, færre ulykker, lavere utslipp og langt mindre veislitasje. Foto: Color Line
Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line. Foto: Thomas Brun

Regjeringen åpner for gradvis oppstart med Color Line tur/retur Kiel28.5.2020 17:43:38 CESTPressemelding

Regjeringen har gitt klarsignal til en gradvis oppstart av Color Lines linje mellom Oslo og Kiel. Næringsminister Iselin Nybø sa i regjeringens pressekonferanse i dag at regjeringen legger til rette for tur/retur gjester fra Oslo, og at dette betyr en gradvis oppstart mot normalisering. Konsernsjef Trond Kleivdal sier at det er en gledens dag for rederiets ansatte og alle gjestene som har ventet på muligheten til igjen å kunne reise med MS Color Fantasy og MS Color Magic.

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet27.5.2020 13:28:23 CESTPressemelding

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.