Et godt år for Color Line i 2017

Color Line hadde i 2017 en omsetning på ca. fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat (EBIT) på 630 millioner kroner. Resultatutviklingen reflekterer selskapets focus på gode kundeverdier og effektivisering på land og om bord, samt reduserte bunkerskostnader og bedrede rammevilkår for norsk maritim næring.

Driftsinntektene ble i 2017 4 968 millioner kroner mot 4 896 millioner kroner i 2016. Driftsresultat før avskrivinger og charterleie ble 1 180 millioner mot 1 149 millioner kroner året før. Antall passasjerer var 3 805 023, mot 3 850 947 i 2016, og antall fraktenheter (12m) i 2017 var 180 480 mot 175 680 mot i 2016.

Color Line har de senere årene investert i ny teknologi og gjort organisatoriske grep i landorganisasjonen. - Samlet gir de teknologiske og organisatoriske grepene lavere kostnader, økt produktivitet og styrket konkurransekraft, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, som legger til;   - Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår er en forutsetning for å kunne gjøre investeringer fra et norsk ståsted i nye skip og innovative, miljøvennlige maritime løsninger.

Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger. 17. februar 2017 inngikk selskapet kontrakt med Ulstein Verft om bygging av verdens største plug-in hybrid skip, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer. Med landstrøm i Sandefjord i 2017, har alle norske havner som Color Line trafikkerer landstrømanlegg. Det miljøvennlige skipet vil bli satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad våren 2019, og vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).

Color Line er i dag det eneste rederiet med norsk eierskap, norsk hovedkontor og flåte under norsk flagg, som opererer i fast, helårstrafikk mellom Norge og utenlandske havner. - Forbedrede, internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal.

Ca. 65 prosent av selskapets estimerte bunkerskostnader for 2018 og ca. 30 prosent for 2019 er sikret. Den underliggende driften er god og Color Line er godt rustet til å møte utfordringene i årene fremover.

For ytterligere informasjon:

Color Line reduserer produksjonen mellom Oslo og Kiel20.10.2020 12:00:12 CESTPressemelding

Gjenåpningen av samfunnet etter Covid-19 vil ifølge myndighetene ta tid og smittesituasjonen både internasjonalt og nasjonalt er fortsatt svært krevende. Mot denne bakgrunnen har Color Line besluttet å redusere kapasiteten mellom Oslo og Kiel. Fra 4. november vil MS Color Magic seile i en tilpasset fartsplan med gods og passasjerer. Passasjerene vil være om bord under hele reisen uten å gå i land i Kiel. Ilandstigning vil først skje ved retur Oslo.

Falsk positiv koronatest førte til kansellering av Color Magic14.9.2020 16:37:08 CESTPressemelding

Color Lines kansellering av avgangen med M/S Color Magic fra Oslo til Kiel lørdag 12. september var basert på en falsk positiv koronatest. Bakgrunnen for Color Lines frivillige beslutning om ikke å seile tur/retur til Kiel i helgen var at et medlem av besetningen om bord på skipet hadde fått bekreftet Covid-19 ved en rutinekontroll. I tillegg til kanselleringen, besluttet Color Line at samtlige besetningsmedlemmer skulle testes.